Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

Публикувано:

Това е оригиналният анализ на предложението от 2013та година, на база който пишат тези страховити статии:

https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/BEUC-X-2025-021_The_revision_of_the_air_passenger_rights_regulation.pdf

 

Ето го и самото предложение:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52013PC0130

 

Нищо не е прието вече 12г, въпреки опитите да се сее паника.

 

По-интересно четиво е последната версия на инструкцията за интерпретация на самия регламент, обновена преди няколко месеца:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52024XC05687

 

  • Харесвам 13
Публикувано:

Здравейте! Ще ми изплащат компенсация от авиокомпания поради закъснение, но искат банкова сметка на всеки един от пътниците, при положение, че билетите са закупени от мен и има попълнено power of attorney. Как се процедира в този случай, при положение, че единият човек не иска да има други движения в сметката освен заплатата си? 

Публикувано:

ЕК предлага нови правила при полетите

 

Обезщетение след 5 часа закъснение и чакане на летището по 8 часа при отмяна на полет

Нови правила за въздушния транспорт предвижда Европейската комисия. Важното за пътниците - ограничават се случаите, при които можем да получм обезщетение.

Конкретни примери:

 - При закъснение, в момента обезщетение се дължи след 3-тия час. Предложението е този праг да се вдигне на 5 часа.

 - Промяна има и за отменените полети - превозвачът вече ще има 8 часа, за да се свърже с нас. 

...............

 

https://nova.bg/news/view/2025/04/08/493662/ек-предлага-нови-правила-при-полетите/

 

  • Шок 4
  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Публикувано:
преди 22 минути , Zaro каза:

5 часа престой на терминал 1 - изживяване за цял живот!

Аз навремето като ви разправях, че ще плачем за салона на Т1, всички ми се смяхте и обяснявахте колко са зле софийските салони...

  • Харесвам 4
Публикувано:

Сега ще ме карате да търся 

Има друга тема с обяснение колко са стари или верни тия новини

  • Замислям се 1
Публикувано:
преди 1 час, neuromancer каза:

Сега ще ме карате да търся 

Има друга тема с обяснение колко са стари или верни тия новини

Март месец се затопли темата за кратко: https://www.euronews.com/travel/2025/03/11/delayed-flight-it-could-soon-be-harder-for-you-to-claim-compensation-from-airlines

Със стандартите за време на вземане на решения, ще отидат още години в дискусии сигурно, въпреки че точно в момента има икономически и политически натиск и вероятно темата затова пак е изровена.

  • Замислям се 1
Публикувано:
преди 7 часа, Doctor Who каза:

ЕК предлага нови правила при полетите

 

Обезщетение след 5 часа закъснение и чакане на летището по 8 часа при отмяна на полет

Нови правила за въздушния транспорт предвижда Европейската комисия. Важното за пътниците - ограничават се случаите, при които можем да получм обезщетение.

Конкретни примери:

 - При закъснение, в момента обезщетение се дължи след 3-тия час. Предложението е този праг да се вдигне на 5 часа.

 - Промяна има и за отменените полети - превозвачът вече ще има 8 часа, за да се свърже с нас. 

...............

 

https://nova.bg/news/view/2025/04/08/493662/ек-предлага-нови-правила-при-полетите/

 

"новината" е в тази тема

обърнете внимание на поста на macf1an: 

 

 

  • Харесвам 2
  • 4 седмици по-късно ...
Публикувано:
На 5.05.2025 г. в 17:49, Tani каза:

Две или три години е срокът за предявяване на иск по Регламента?

Да си самоотговоря, 2 години за заявяване пред авиокомпанията, за съдебен иск 3 години.

  • Харесвам 5
Публикувано:

Събитието е с предварителна регистрация тук: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Registration160525
-------------------------

Искате ли да научите какви промени, свързани с правата на пътниците, се обсъждат в Европейския парламент? 
Какви реформи се предвиждат по отношение на закъснели или отменени полети, искане на компенсация или връщане на парите? 
Как ще се споделя отговорността между авиокомпании и посредници, като сайтове за билети и туристически агенции?
Как гражданите ще бъдат по-информирани относно правата си при пътуване с различни видове транспорт?
Предвиждат ли се новости за различни категории пътници като придружители на хора с увреждания или родители, пътуващи с децата си?
Кога се очаква да влязат в сила новите правила?

Тези и други въпроси ще бъдат във фокуса на дискусията „ЕС в действие: по-добра защита за пътниците, ясни правила за бизнеса“, която се организира от Бюрото на Европейския парламент в България с цел обсъждане на подготвяните промени в Регламента за контрола по прилагането на правата на пътниците в Съюза

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023PC0753.

Събитието ще се проведе на 16 май 2025 г. (петък), от 10 до 11.30 ч. в зала „Моцарт“ на Гранд хотел Милениум, бул. Витоша 89 Б, София.

В дискусията ще се включат:
-    Андрей Новаков, член на Европейския парламент (ЕНП) и докладчик на ЕНП по обсъждания регламент
-    Анелия Маринова, главен директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, Министерство на транспорта и съобщенията
-    Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България
-    Одисей Спасов, председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и
-    Бистра Маринкова, изпълнителен директор на „България Еър“.

Моника Върбанова, журналист от „Капитал“, ще бъде модератор, а в края на събитието е предвидено време за въпроси и отговори.

Дискусията ще бъде предавана пряко онлайн в страницата на Бюрото във Фейсбук и в канала ни в YouTube.

За присъствие на събитието е необходима предварителна регистрация до 17:00 ч. на 15 май тук: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Registration160525.

 

Вижте пълната програма на събитието тук: https://sofia.europarl.europa.eu/files/live/sites/eplo-sofia/files/events/2025/Programme 16052025.pdf

 

  • Харесвам 7
  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано:

Здравейте! В понеделник вечер полетът ни с Wizz air от София към Ларнака пристигна с повече от три часа закъснение. При подаване на иск за обезщетение през сайта им излиза съобщение, че заявката е изпратена, но в същото време излиза и друго съобщение, което казва, че въпросният полет е прекъснат поради непредвидени технически проблеми извън техен контрол и поради това не се дължи обезщетение. Чудя се при това положение има ли смисъл да се подава иск за компенсация и през посредник? Иначе, в понеделник се наложи да изчакаме самолет от Мадрид да кацне в София и после с него да летим до Ларнака. Снощи пък се прибрахме с един Airbus A320, чисто бял, небрандиран. Явно се е случило нещо със самолета, с който е трябвало да летим в понеделник и евентуално да ни прибере снощи. Има ли как да разбера подробности?

Публикувано:
преди 2 часа, TheLawyer90 каза:

Здравейте! В понеделник вечер полетът ни с Wizz air от София към Ларнака пристигна с повече от три часа закъснение. При подаване на иск за обезщетение през сайта им излиза съобщение, че заявката е изпратена, но в същото време излиза и друго съобщение, което казва, че въпросният полет е прекъснат поради непредвидени технически проблеми извън техен контрол и поради това не се дължи обезщетение. Чудя се при това положение има ли смисъл да се подава иск за компенсация и през посредник? Иначе, в понеделник се наложи да изчакаме самолет от Мадрид да кацне в София и после с него да летим до Ларнака. Снощи пък се прибрахме с един Airbus A320, чисто бял, небрандиран. Явно се е случило нещо със самолета, с който е трябвало да летим в понеделник и евентуално да ни прибере снощи. Има ли как да разбера подробности?

Оооооо, има, има смисъл 🙂 

  • Харесвам 5
Публикувано:

Здравейте,

ако си спомняте бях споделила, че полета ни на 2.07.2022г. Бари-София 9.00 ч беше отменен. 
Тъй като в пътниците имаше туристическа агенция си уредиха чартър и ние им платихме , за да се приберем.

Не съм се занимавала с уиз, тъй като нямам желание, стреса ни беше достатъчен да те зарежат с дете на път и се обърнах към посредник.

Тези дни им писах понеже нещо няма развитие по въпроса ми.

Сега ми отговориха, че нямат достатъчно адвокати и затварят иска ми.

Бихте ли ми препоръчали посредник, от който сте доволни.

  • Харесвам 1
Публикувано:

Аз също ползвам Аероиск и съм много доволен. 

Пробвай с тях, но се бавя да знаеш, поне 3/4 месеца. 

  • Харесвам 2
Публикувано:

Не виждам да е публикувано развитието.

Вчера, с необичайна процедурна хватка, е задействана промяна в праговете на компенсациите. И авио лобистите, и потребителските организации не са доволни,:

https://www.euractiv.com/section/eet/news/spain-germany-overruled-as-compensation-for-flight-delays-gutted/

 

При кратките полети, компенсацията вече ще започва от 300 евро, но след 4тия час. При дългите, над 3500км, се намалява на 500.

 

Официалната публикация:

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/06/05/council-sets-position-on-clearer-and-improved-rules-for-air-passengers/

 

Предстои гласуване в Европарламента, в рамките на 4 месеца, преди да влезе в сила.

  • Харесвам 3
  • Замислям се 3
Публикувано:

Последните новини от света на компенсациите:

- Времето се вдига от 3 на 4 часа

- Компенсациите за късите полети се вдигат от 250 на 300, но за далечните се свалят от 600 на 500 евро

- Ако има закъснение над 3 часа и пътниците сами си организират пътуването до дестинацията, имат право на обезщетение до 400% от сумата, която това им е струвало

 

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/06/05/council-sets-position-on-clearer-and-improved-rules-for-air-passengers/

The right to be rerouted

Airlines must offer passengers rerouting at the earliest opportunity, including the possibility to be rerouted through flights operated by other carriers or alternative transport modes where suitable.

Additionally, if an airline fails to provide an appropriate rerouting within three hours of a disruption, passengers may arrange their own rerouting and claim reimbursement of up to 400% of the original ticket cost.

 

Compensation varies based on distance:

  • journeys under 3,500 km and intra-EU journeys: compensation applies for delays of 4+ hours (€300)
  • journeys over 3,500 km: compensation applies for delays of 6+ hours (€500)

 

 

Писали сме по едно и също време 🙂

  • Харесвам 6
Публикувано:

Става ми някак по-леко, като знам че поляк , а не наш човек е гушнал парата.Изглежда тези под 1500 и между 1500 и 3500 км. вече са в обща графа и получават 300€ , което от една страна е 50€ увеличение , но от друга е 100€ намаление.

Dobra robota, geniuszu!  🙂

  • Харесвам 3
  • Смея се 2
Публикувано:
преди 36 минути , Coo каза:

of up to 400% of the original ticket cost

  Това как трябва да се чете. Ако съм купил билет за 20лв, мога да се премаршрутирам сам за макс 80лв...раян и уиз ще бъдат много доволни да ми кажат да се оправям сам.

 

Освен това, ако се премаршрутирам сам, това отменя ли ми правото на компенсация, дори ако успея да стигна сам навреме в крайната точка?

  • Харесвам 4
  • Замислям се 2
Публикувано:

Представям си канселиран полет и служител проверява резервациите на пътниците и ги нарежда пред хелпдеска в зависимост от цената, която са платили. Най-отпред тия с най-скъпите билети, те ще бъдат премаршутизирани първи. Най-отзад тия с билетите за 20лв. 🙂

 

Интересно ми е как точно ще дефинират "appropriate rerouting".

 

А това със закъснението от 6+ часа при дългите полети, мисля, че е доста неадекватно.

 

Това как го разбирате?

Цитат

The Council also wants to disincentivise the currently widely used ‘no-show’ policy. In this respect, passengers who are denied boarding on a return flight because they did not take the outbound flight, would be entitled to compensation.

 

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.