Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

Целта на Регламент 261/2004 е да дефинира правата на самолетните пътници и задълженията на превозвачите в случаите на проблемни полети – отменен или закъснял полет, пропуснати връзки, отказан достъп на борда, настаняване в по-ниска класа.

В тази тема представим накратко какъв е обхвата на Регламента, какви са правата ни,

произтичащи от него и в кои случаи можем да се възползваме от тях.

 

Кои полети обхваща регулацията?

  1. За всички полети, излитащи от летище на територията на ЕС, без значение националността на превозвача
  2. За полети кацащи на летище в ЕС, ако се изпълняват от авиокомпания регистрирана в Общността

Какви са правата ни на пътниците?

 1. Право на възстановяване стойността на билета или премаршрутиране

 2. Право на грижа:

  • Храна и напитки за времето на престоя
  • Настаняване в хотел, превоз между летището и мястото за настаняване, когато заместващия полет е на следващия ден
  • 2 телефонни обаждания, телекс или факс съобщения, или електронни съобщения

 3. Право на парично обезщетение* за причиненото неудобство на пътниците в размер на:

  • €250 – до 1500 км
  • €400 – над 1500 км в ЕС; от 1500 до 3500 км извън ЕС
  • €600 – над 3500 км извън ЕС

*Превозвача може да намали с 50% размера на обезщетението, ако пътниците бъдат премаршрутирани до крайния пункт на пристигане, когато времето за пристигане на заместващия полет не надвишава първоначално предвиденото по резервация с: 2 часа за полети до 1500 км; 3 часа – от 1500 до 3500 км извън ЕС и 4 часа – за полети над 3500 км.

 

Кога нямаме право на парично обезщетение?

Съгласно Регламента и утвърдената съдебна практика, авиокомпанията се освобождава от изплащане на парично обезщетение, ако проблема с полета е причинен от лоши климатични условия, терористични актове и стачки.

 

 

По-долу ще опишем най-често срещаните проблемни случаи и правата ни във всеки един от тях, с уговорката, че правото на парично обезщетение възниква само, ако проблема с полета е по вина на авиокомпанията.

 

ОТМЕНЕН ПОЛЕТ: Един полет се счита за отменен, когато не се извършил. В случай на отменен полет пътниците имат следните права:

  1. Право на обезщетение И
  2. Право на възстановяване стойността на билета / премаршрутиране (заместващ полет) И
  3. Право на грижа

Авиокомпанията не дължи обезщетение, когато е уведомила пътника:

  • повече от 14 дни преди датата на отменения полет
  • от 7 до 14 дни и е предложила премаршрутирате с час на заминаване до 2 часа преди разписанието за отменения и час на пристигане до 4 часа след разписанието за отменения
  • под 7 дни и предложен заместващ полет излитащ не по-късно от 1 час и пристигащ до 2 часа след разписанието за отменения

ЗАКЪСНЯЛ ПОЛЕТ: Закъснял полет е всеки полет, който не е излетял съгласно предварителното разписание. В този случай авиокомпанита дължи:

  1. Парично обезщетение, ако закъснението на полета е повече от 3 часа И
  2. Грижа

ПРОПУСНАТИ ВРЪЗКИ: Регламента може да се приложи и в случаите, когато пропуснете свързващ полет поради закъснение или отмяна на предходния полет. Задължително условие обаче е полетите да са резервирани на една обща резервация. При тази ситуация правата на пътниците са следните:

  1. Право на обезщетение И
  2. Право на грижа И
  3. Право на възстановяване стойността на билета за неизползваната част от маршрута / премаршрутиране

ОТКАЗАН ДОСТЪП НА БОРДА: Възможно е да не бъдете допуснати до борда против волята си или доброволно. Когато се откажете от резервацията си в полза на друг пътник по молба на авиокомпанията имате право на възстановявани или премаршрутиране и на облаги съгласувани между вас и превозвача. Когато обаче достъпа на борда е отказан против волята ви (обикновено поради overbooking), имате право на:

  1. Обезщететние И
  2. Възстановяване стойността на билета / премаршрутиране И
  3. Грижа

НАСТАНЯВАНЕ В ПО-НИСКА КЛАСА: В случай на настаняване в по-ниска от предварително резервираната класа, авиокомпанията ви дължи възстановяване на част от стойността на билета:

  1. 30% - за полети до 1500 км
  2. 50% - за полети от 1500 до 3500 км
  3. 76% - за полети над 3500 км

 

Като за встъпителна тема може би бяхме по-многословни, отколкото трябва :)

За сметка на това се надяваме, че сме дали малко „светлина“ върху смисъла на Регламента и правата, които имаме като пътници.

  • Харесвам 13
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

 

ЗАКЪСНЯЛ ПОЛЕТ: Закъснял полет е всеки полет, който не е излетял съгласно предварителното разписание. В този случай авиокомпанита дължи:

  1. Парично обезщетение, ако закъснението на полета е повече от 3 часа И
  2. Грижа

 

В случаите на закъснение кое е определящото - часът на излитане или часът на кацане? 

Ако самолетът излети с 3:10 закъснение, но по пътя навакса и кацне с 2:50 закъснение? 

Или обратното - ако излети с 2:50 закъснение, но по пътя изостане и кацне с 3:10 закъснение? 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

В случаите на закъснение кое е определящото - часът на излитане или часът на кацане? 

Ако самолетът излети с 3:10 закъснение, но по пътя навакса и кацне с 2:50 закъснение? 

Или обратното - ако излети с 2:50 закъснение, но по пътя изостане и кацне с 3:10 закъснение? 

Часът на излитане е определящ във връзка с правото на грижа - т.е. ако полета излети със закъснение повече от 2 часа, превозвача е длъжен да осигури на пътниците храна и напитки (при необходимост и хотел).

Право на обезщетение възниква, ако полета е кацнал със закъснение повече от три часа спрямо първоначално обявеното разписание.

Ако използваме вашите примери - и в двата случая авиокомпанията  трябва да осигури храна и напитки за времето на престоя, но право на обезщетение пътниците имат само във втория случай - когато самолета е пристигнал със закъснение 3ч10мин.

  • Харесвам 11
Връзка към коментар

Здравейте,

Как се  процедира при следният случай: Излитане с 2:55 минути закъснение, кацане с 2:50 минути закъснение на летище различно от това до което се лети.

Благодаря Ви

Връзка към коментар

Какви са правата ни на пътниците?

 1. Право на възстановяване стойността на билета или премаршрутиране

 2. Право на грижа:

  • Храна и напитки за времето на престоя
  • Настаняване в хотел, превоз между летището и мястото за настаняване, когато заместващия полет е на следващия ден
  • 2 телефонни обаждания, телекс или факс съобщения, или електронни съобщения 

 

Правото за премаршрутиране задължително ли през авиокомпанията става или може и лично да се премаршрутирам, като искам обезщетение? Възможността за избор премаршрутиране или възстановяване на билета за мен или за авиокомпанията се отнася? Ако те предлагат само да ми възстановят сумата платена за билета, законно ли е?

 

При задължението за грижа може ли аз да си купя храна и резервирам хотел и да осребря фактурите? Има ли горна граница за сумата която е длъжна да похарчи авиокомпанията. Ако има свободни стаи само в 5 звезден хотел за 1000 евро на вечер, длъжна ли е авиокомпанията да ме настани в такъв хотел?

Връзка към коментар

Когато пътник не е качен на втория си полет от един билет на една авиокомпания, въпреки, че е използвана услугата "инвалиден стол", осигурен му е хотел и храна и е качен на следващия полет 24ч по-късно, то дължи ли му се обезщетение?

Връзка към коментар

Здравейте,

 

Току-що се отказаха от моят случай от AirHelp. Случаят ми е от 29.12.2014, подаден към тях на 15.1.2015, като до сега ме мотаха и вчера ми писаха, че се отказват.

Загубил ли е вече давност този случай?

 

Although we believe your claim is strong, our lawyers have not been able to find a suitable venue to take legal action on your claim.

The possible venues are limited for each claim and unfortunately your claim does not fall within one of the otherwise many venues that are suitable for legal action.

We are therefore sorry to inform you that we cannot pursue your claim further. You are free to pursue the claim yourself. Should you wish to do so, we recommend that you file the claim in court as soon as possible to avoid time limitation.

Even if we could not help you this time, we hope to see you again.

Best regards,

AirHelp

Връзка към коментар

Здравейте,

Как се  процедира при следният случай: Излитане с 2:55 минути закъснение, кацане с 2:50 минути закъснение на летище различно от това до което се лети.

Благодаря Ви

Здравейте. Интересен казус :) В случаите, в които има отклонение на полет от първоначално зададения маршрут е важно къде е алтернативното летище - дали  е в същия град, регион или на летище в друг регион. Също така има значение и дали промяната (ако е направена преди полета) е съгласувана с пътника или не.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Правото за премаршрутиране задължително ли през авиокомпанията става или може и лично да се премаршрутирам, като искам обезщетение? Възможността за избор премаршрутиране или възстановяване на билета за мен или за авиокомпанията се отнася? Ако те предлагат само да ми възстановят сумата платена за билета, законно ли е?

 

При задължението за грижа може ли аз да си купя храна и резервирам хотел и да осребря фактурите? Има ли горна граница за сумата която е длъжна да похарчи авиокомпанията. Ако има свободни стаи само в 5 звезден хотел за 1000 евро на вечер, длъжна ли е авиокомпанията да ме настани в такъв хотел?

Здравейте. Авиокомпанията може да ви предложи премаршрутиране или да не го направи. Ако ви предложат алтернативен полет, който не ви е удобен, не сте длъжен да го използвате и можете лично да си купите билет за друг полет, като в този случай превозвача дължи възстановяване стойността на неизползвания билет. Ако няма извънредни обстоятелства на пътниците се полага възстановяване и обезщетение.

Относно задължението за грижа, да, можете вие да си купите храна и резервирате хотел. Сигурно, ако много настоявате ще ви настанят в 5-звезден хотел, но не разчитайте да ви върнат такава сума, ако си наемете стая в 5-звезден хотел лично :) За съжаление няма нито долна, нито горна граница на разходите, които превозвача трябва да направи, за да положи грижа за пътниците. Използва се понятието "разумни граници", което е много относително и като цяло възстановяването на разходи е въпрос на договаряне, тъй като няма регламентирани суми.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Здравейте,

 

Току-що се отказаха от моят случай от AirHelp. Случаят ми е от 29.12.2014, подаден към тях на 15.1.2015, като до сега ме мотаха и вчера ми писаха, че се отказват.

Загубил ли е вече давност този случай?

 

Although we believe your claim is strong, our lawyers have not been able to find a suitable venue to take legal action on your claim.

The possible venues are limited for each claim and unfortunately your claim does not fall within one of the otherwise many venues that are suitable for legal action.

We are therefore sorry to inform you that we cannot pursue your claim further. You are free to pursue the claim yourself. Should you wish to do so, we recommend that you file the claim in court as soon as possible to avoid time limitation.

Even if we could not help you this time, we hope to see you again.

Best regards,

 

AirHelp

Здравейте. Зависи от маршрута на полета, но предполагаме, че може освен, ако не сте летели от Румъния, където давността е 1 година.

Връзка към коментар

Когато пътник не е качен на втория си полет от един билет на една авиокомпания, въпреки, че е използвана услугата "инвалиден стол", осигурен му е хотел и храна и е качен на следващия полет 24ч по-късно, то дължи ли му се обезщетение?

Здравейте. За да ви дадем адекватно мнение ще са ни нужни малко повече подробности около ситуацията. Кой ви отказа достъп (служител на авиокомпанията или на наземния оператор) и какви бяха мотивите за това?

Връзка към коментар

При закъснение или загуба на багаж какви са точно правата на пътниците? Какви неща и до каква стойност мога да купувам, като разчитам, че разходите ми ще бъдат осребрени? Има ли разлика в зависимост за коя авиокомпания и коя държава става дума?

Връзка към коментар

Здравейте колеги и успех в начинанието!

 

Аз също имам конкретен въпрос към вас. Като изключим случаите на извънсъдебно решаване на споровете, имате ли подадени искови молби срещу некоректни превозвачи, на какъв етап са делата и как процедирате с превозвачи, които нямат съдебна регистрация в страната?

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Здравейте. За да ви дадем адекватно мнение ще са ни нужни малко повече подробности около ситуацията. Кой ви отказа достъп (служител на авиокомпанията или на наземния оператор) и какви бяха мотивите за това?

Не е отказан достъп. Времето между двата полета на Катарските авиолинии беше 45 минути. За това се застраховахме и поръчахме инв. стол( за 69 годишна пътничка) Имало още 1 или 2 такива пътници и са се забавили. На гейта са стигнали 5 минути преди излитане.
Връзка към коментар

Здравейте. Зависи от маршрута на полета, но предполагаме, че може освен, ако не сте летели от Румъния, където давността е 1 година.

Добре, след като не съм загубил давност, тогава да ви опиша случая конкретно и вие да прецените дали ви се занимава с него.

Пускам го публично, защото смятам, че ще е полезно и за останалите, да преценят, когато случаят не е съвсем прост, дали има слисъл да си търсят правата чрез вас.

 

На 29.12.2014, Wizzair полет W6 4424 от Malmo за Sofia, заминаващ по разписание 08:10, в действителност излетя в 13:50 (5ч40мин.  закъснение). Пътуваме цялото семейство - четирима души.

Доколкото разбрах причината за закъснението е комбинация от 2 събития:

 

1. Предишният полет на същият самолет от София за Малмьо, който трябва да кацне в Малмьо в 7:40, в действителност кацна в 9:17, т.е със закъснение 1ч37мин, причина- лошо време.

 

2. Останалото закъснение от 9:17 до 13:50 (4ч и 33мин) е поради технически причини, както беше офоцоално обявено на летището и по-късно потвърдено от капитана. Също потвърдено и в имейл от AirHelp.

 

Имам бордни карти, снимки на таблото на гейта и данни за полета от www.flightstats.com

 

Eто и първоначалният отговор от AirHelp:

Dear,

Unfortunately, the airline has rejected our claim for compensation on the basis that the delay was caused by extraordinary circumstances.

The airline claims that the incident was caused by technical problems.

Our lawyers will now determine if your claim is strong enough to be sent to court.

So for now, hold tight, let us do the work and we will contact you again as soon as we can.

Kind regards,

 
Любопитно е как 'technical problems' се тълкуват като 'extraordinary circumstances' при които не дължат обезщетение?
Редактирано от Oshko
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

При закъснение или загуба на багаж какви са точно правата на пътниците? Какви неща и до каква стойност мога да купувам, като разчитам, че разходите ми ще бъдат осребрени? Има ли разлика в зависимост за коя авиокомпания и коя държава става дума?

В случай на закъснял или загубен багаж няма регламентирано фиксирано обезщетение, което превозвача дължи, като единствено е определен лимит на отгворност. Обикновено авиокомпаните обезщетяват пътниците за всеки ден на забава въз основа на Общите си условия за транспорт. Заедно с иска за компенсация е възможно да се поиска и възстановяване на направени разходи.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Здравейте колеги и успех в начинанието!

 

Аз също имам конкретен въпрос към вас. Като изключим случаите на извънсъдебно решаване на споровете, имате ли подадени искови молби срещу некоректни превозвачи, на какъв етап са делата и как процедирате с превозвачи, които нямат съдебна регистрация в страната?

Благодарим за пожеланието :)

Да, имаме подадени искови молби срещу превозвачи, като всяка от тях е на различен етап от производството предвид факта, че са подадени по различно време. Можем да се похвалим и с приключени дела в полза на пътниците. Относно останалата част от въпроса, ще си позволим да запазим тази информация като ноу-хау.

Не е отказан достъп. Времето между двата полета на Катарските авиолинии беше 45 минути. За това се застраховахме и поръчахме инв. стол( за 69 годишна пътничка) Имало още 1 или 2 такива пътници и са се забавили. На гейта са стигнали 5 минути преди излитане.

За съжаление в случая нямате право на обезщетение, защото закъснението за втория полет е станало по вина на наземния оператор, който е трябвало да осигури заявения инвалиден стол за пътничката.

Редактирано от Аероиск
Връзка към коментар

 

Добре, след като не съм загубил давност, тогава да ви опиша случая конкретно и вие да прецените дали ви се занимава с него.

Пускам го публично, защото смятам, че ще е полезно и за останалите, да преценят, когато случаят не е съвсем прост, дали има слисъл да си търсят правата чрез вас.

 

На 29.12.2014, Wizzair полет W6 4424 от Malmo за Sofia, заминаващ по разписание 08:10, в действителност излетя в 13:50 (5ч40мин.  закъснение). Пътуваме цялото семейство - четирима души.

Доколкото разбрах причината за закъснението е комбинация от 2 събития:

 

1. Предишният полет на същият самолет от София за Малмьо, който трябва да кацне в Малмьо в 7:40, в действителност кацна в 9:17, т.е със закъснение 1ч37мин, причина- лошо време.

 

2. Останалото закъснение от 9:17 до 13:50 (4ч и 33мин) е поради технически причини, както беше офоцоално обявено на летището и по-късно потвърдено от капитана. Също потвърдено и в имейл от AirHelp.

 

Имам бордни карти, снимки на таблото на гейта и данни за полета от www.flightstats.com

 

Eто и първоначалният отговор от AirHelp:

Dear,

Unfortunately, the airline has rejected our claim for compensation on the basis that the delay was caused by extraordinary circumstances.

The airline claims that the incident was caused by technical problems.

Our lawyers will now determine if your claim is strong enough to be sent to court.

So for now, hold tight, let us do the work and we will contact you again as soon as we can.

Kind regards,

 
Любопитно е как 'technical problems' се тълкуват като 'extraordinary circumstances' при които не дължат обезщетение?

 

Наистина е любопитно. Техническите проблеми не са изключителни обстоятелства, предвид факта, че са постоянно съпътстваща (макар и неприятна) част от дейността на превозвачите. С огромно желание ще се заемем със случая :)

Моля да регистрирате проблемния полет на нашия сайт, както и да изпратите на имейл кореспонденцията до момента, снимките на информационното табло и ако има писмено съобщение от летището относно причините за закъснението на полета. Поемаме ангажимент да споделим и тук развитието по казуса.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Здравейте, един въпрос и от мен - кое точно се смята за час на кацане - часът на приземяване на самолета на пистата или часът на отваряне на вратите за слизане? Преди време имахме закъснение с 2: 55 минути до приземяване, но 3: 05 минути до отваряне на вратите.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Здравейте, един въпрос и от мен - кое точно се смята за час на кацане - часът на приземяване на самолета на пистата или часът на отваряне на вратите за слизане? Преди време имахме закъснение с 2: 55 минути до приземяване, но 3: 05 минути до отваряне на вратите.

За правото на обезщетение е важен часът на отваряне на поне една от вратите на самолета - този час се приема за час на пристигане. Така че във вашия случай закъснението е 3ч 5мин и имате право на обезщетение.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Наистина е любопитно. Техническите проблеми не са изключителни обстоятелства, предвид факта, че са постоянно съпътстваща (макар и неприятна) част от дейността на превозвачите. С огромно желание ще се заемем със случая :)

Моля да регистрирате проблемния полет на нашия сайт, както и да изпратите на имейл кореспонденцията до момента, снимките на информационното табло и ако има писмено съобщение от летището относно причините за закъснението на полета. Поемаме ангажимент да споделим и тук развитието по казуса.

Много се радвам, че поемате случая.

Регистрирах полета на вашия сайт и ви изпратих кореспонденцията със снимките на office@aeroisk.bg

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Много се радвам, че поемате случая.

Регистрирах полета на вашия сайт и ви изпратих кореспонденцията със снимките на office@aeroisk.bg

Прието, благодаря. Колегите вече започнаха работа :) Още утре ще пишем на Wizz Air.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Благодаря ви. Не съм наясно как може да се докаже часът на отваряне на вратите. Ще помисля дали да ви занимавам, тъй като ми е малко съвестно  - бяхме уведомени с sms за закъснението няколко часа по-рано, раздадоха ни правата, както и храна и напитки, не закъсняхме фатално за нищо, а и билетите ни бяха само по 10 евро:)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Здравейте, имам няколко въпроса, които не са свързани директно с регламента на ЕС, но тази материя е специфична и информацията ще е полезна за много хора. Отнася се до закупен билет за чартърен полет Бургас-Москва (т.е. крайната точка е извън ЕС и полетът не е редовен). В общите условия на агенцията посредник е описано, че "Самолетните билети с окончателните параметри на полета се издават 1-2 дни преди датата на съответния полет" и "В случай на изменение часа и датата на полета клиентът получава своевременно актуализиран маршрут".

 

От това става ясно, че авикомпанията може да прави каквито и да е промени по часа и датата до 1 ден преди полета. Въпросите ми са:

- Какви са правата на пътниците за осигуряване на алтернативен маршрут при отмяна на чартърен полет? Ако е избор на нова дата/час предложени от авикомпанията, то възможно ли е алтернативата да се разминава драстично с резервирания полет - например една седмица след първоначалната дата?

- Възможно ли е при отменен чартърен полет, авикомпанията едностранно да откаже превоз и да реши просто да възстанови закупения билета?

- Изобщо чартърните полети подлежат ли претенции за компенсация?

 

Ако имате информация по тези въпроси, ще съм благодарен за кратък отговор от ваша страна.

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

За съжаление аз все още не мога да се похваля с положителен развой на моя случай с Уиз Еър от юли месец. Полетът беше от Барселона до София на 6 юли,закъсня с 5 часа,заведен иска 2-3 седмици по-късно.Уиз Еър излязоха с безумното оправдание,че мълния била ударила самолета,та затова  било закъснение,въпреки че ни уведомиха на борда,че са изпратила самолета да изпълни друг полет преди нашия.В момента чакаме отговор от регулатора в Испания,тъй като началната точка на полета е в Испания.Надявах се до края на годината да се разреши и нашия случай,но явно ще чакаме още... 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.