Прескочи до съдържание

О'Лиъри: Norwegian и Моnаrсh ще имат затруднения


Препоръчани мнения

Шефът на Ryanair почна словесна атака срещу Norwegian и Моnаrсh, като обяви, че до 4-5 месеца ще фалират. Ако това се случи, няма да са първата авиокмпания фалирала поради прекалено амбициозни планове за растеж.

 

Шeфът нa Rуаnаіr пpeдpeчe ĸpaя нa eднa oт гoлeмитe eвpoпeйcĸи aвиoлинии

 

Hopвeжĸитe aвиoлинии Nоrwеgіаn Аіr ca eднa oт нaй-гoлeмитe ĸoмпaнии в бpaншa в Eвpoпa, нo cпopeд шeфa нa ниcĸoбюджeтнитe aвиoлинии Rуаnаіr Maйĸъл O'Лиъpи дoбpитe вpeмeнa зa тяx ca нa cвъpшвaнe. "Hopвeжцитe щe зaгaзят cлeд чeтиpи или пeт мeceцa. Πapитe им cвъpшвaт", ĸoмeнтиpa тoй в интepвю зa Тrаvеl Wееklу, цитиpaнo oт Вuѕіnеѕѕ Іnѕіdеr. Πo oтнoшeниe нa aмбициитe нa Nоrwеgіаn Аіr, cвъpзaни c пopъчĸaтa нa нaд 200 нoви caмoлeтa, O"Лиъpи ĸaзвa: "Te ca нaпpaвили oгpoмни пopъчĸи, нo нямaт пapитe, зa дa плaтят зa тяx.". Cпopeд глaвния изпълнитeлeн диpeĸтop нa Rуаnаіr e oбщecтвeнa тaйнa тoвa, чe ниcĸoбюджeтнитe aвиoлинии Nоrwеgіаn и бpитaнcĸaтa Моnаrсh ca изпpaвeни пpeд cepиoзни пpoблeми. "Te нямa дa oцeлeят пpeз зимaтa", cмятa O'Лиъpи. Гoвopитeлят нa нopвeжĸaтa ĸoмпaния Лace Caндaĸep-Hилceн oтгoвopи нa нeгoвитe дyми в мeйл, ĸaтo ĸoмeнтиpa, чe твъpдeниятa нa O'Лиъpи ca "глyпocти", ĸaĸтo и чe ĸoмпaниятa e билa peнтaбилнa пpeз пocлeднитe 10 гoдини.

https://money.bg/business/shefat-na-ryanair-predreche-kraya-na-edna-ot-golemite-evropeyski-aviolinii.html

 

Не съм запознат с финансовото положение на Norwegian и Моnаrсh, но е напълно възможно да имат сериозни проблеми и Ryanair със словесни атаки да се опитва да задълбочи финансовите проблеми.

 

Тази зима се очаква да бъде доста кървава за европейския авиационен пазар след евентуалното спиране  на операциите на Air Berlin и AlItalia. В такава обстановка дори само говорене за фалит на други авиокомпании може да предизвика проблеми при по слабите от ликвидна точка играчи на пазара.

 

Следете новините и имайте едно на ум ако правите резервации при Norwegian и Моnаrсh.

Редактирано от Topfly
  • Замислям се 2
Връзка към мнение
преди 7 минути , Topfly каза:

Следете новините и имайте едно на ум ако правите резервации при Norwegian и Моnаrсh.

Защо, защото О'Лиъри го е казал? Аз ако се върна във времето, човека е предрекъл фалита на де що има авиокомпании. По време на кризата беше казал, че ще оцелеят само Ryanair, Easyjet и Луфтханза. Разбирам да има нещо обективно като информация за да се притесняват хората, но хайде да не се осланяме само на думите на една от най-големите усти, който макар и да прекрои авиопазара в Европа, а донякъде и по света, просто бълва прекалено много във всякакви посоки.

 

Искам да помоля и да избягваме кликбейт сензационните заглавия. 

  • Харесвам 5
Връзка към мнение
преди 6 минути , Георги каза:

Защо, защото О'Лиъри го е казал? Аз ако се върна във времето, човека е предрекъл фалита на де що има авиокомпании. По време на кризата беше казал, че ще оцелеят само Ryanair, Easyjet и Луфтханза. Разбирам да има нещо обективно като информация за да се притесняват хората, но хайде да не се осланяме само на думите на една от най-големите усти, който макар и да прекрои авиопазара в Европа, а донякъде и по света, просто бълва прекалено много във всякакви посоки.

 

Искам да помоля и да избягваме кликбейт сензационните заглавия. 

Аз не си спомняма да е имал толкова конкретна прогноза. Имаше Arrivederci AlItalia, bye bye Easyjet и т.н., но толкова конкретни прогнози за фалит до няколко месеца не е имало. О'Лиъри е голяма уста, но и той не е толкова глупав, да казва неща, които много лесно и бързо могат да се опровергаят.

 

Ако искаш редактирай заглавието. Не исках да е много сензационно, но не знам как по добре да го формулирам. Аз лично от много време има съмнения за бизнес модела на Norwegian.

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение
преди 5 минути , Topfly каза:

Аз не си спомняма да е имал толкова конкретна прогноза. Имаше Arrivederci AlItalia, bye bye Easyjet и т.н., но толкова конкретни прогнози за фалит до няколко месеца не е имало. О'Лиъри е голяма уста, но и той не е толкова глупав, да казва неща, които много лесно и бързо могат да се опровергаят.

 

Ако искаш редактирай заглавието. Не исках да е много сензационно, но не знам как по добре да го формулирам. Аз лично от много време има съмнения за бизнес модела на Norwegian.

Потърсих информация на английски, ето ти още изказвания: http://www.travelweekly.co.uk/articles/286590/oleary-claims-norwegian-air-running-out-of-cash

 

Цитат

O’Leary also questioned the independent survival of easyJet and Wizz as he forecast substantial consolidation among Europe’s airlines.

He said: “You’ll see four to five airlines emerge over the next four to five years

“I see the British Airways family [IAG], Lufthansa, Air France-KLM and Ryanair emerging, and possibly easyJet as well.”

However, he said: “I doubt easyJet will be independent in five years. They will probably merge with IAG or Air France.”

O’Leary claimed: “EassyJet struggle to compete with us on price and increasingly we’re moving in on their airports.

“Can they continue to grow? No. There is a 50/50 chance they will merge.”

He also suggested Wizz would struggle, saying: “Wizz is a niche player. It will get pushed out of the way as we move more into Eastern Europe. Probably it will get swallowed by Lufthansa.”

 

Човека постоянно си теоризира и въпреки, че го уважавам за директното, право куме в очи, поведение, много често просто говори глупости. Плащането на тоалетните, стюардеси вместо втори пилоти и правостоящи пътници са класически пример, който още се предъвква. Въобще не говоря за стикерите по самолетите, ето ти го изказването: http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/ryanair-boss-airline-industry-needs-a-recession-988336.html

 

Цитат

As many as five to six European airlines could go bankrupt between now and Christmas, added Ryanair chief executive Michael O'Leary.

 

 

And eventually just British Airways, German carrier Lufthansa, Air France and Ryanair will survive, he forecast.

Това е от 2008. 

 

Оправих заглавието както смятам, че е по-коректно. 

 

 

Връзка към мнение

Аз не съм чела кой какво казва, но миналия месец три пъти летяхме с Norwegian и мога да сипя само суперлативи, направо съм им фен! Точни, изрядно чисти и излъскани самолети, перфектно обслужване на борда, селф-чек-ин, без кьорава опашка или поне трима накуп. Като пасажер - много ми хареса пътуването , където може, ще летя пак с тях.

  • Харесвам 6
Връзка към мнение
преди 29 минути , Георги каза:

Човека постоянно си теоризира и въпреки, че го уважавам за директното, право куме в очи, поведение, много често просто говори глупости. Плащането на тоалетните, стюардеси вместо втори пилоти и правостоящи пътници са класически пример, който още се предъвква. Въобще не говоря за стикерите по самолетите, ето ти го изказването: http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/ryanair-boss-airline-industry-needs-a-recession-988336.html

 

Съгласен съм, че не винаги е лесно да се разделят глупостите с цел ПР от сериозните прогнози. Прогозата му, че ще останат няколко авиокомпании на пазара с евентуалния фалит на AlItalia и Airberlin почват да се осъществяват. За Wizz air скоро беше прогнозирал, че ще бъдат купени от Луфтханза, a Easyjet ще има много сериозни проблеми заради Брекзит и регистрирането им на компания в Австрия няма да им помогне краткосрочно. цък

 

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение
преди 13 минути , Георги каза:

Ето финансовия доклад на Norwegian от 2016:  

image.png

От подобни финансови отчети не винаги е лесно да предвидиш какво ще стане с кеш флоу-то на дадена компания след месеци или година. Ако са поръчали много самолети и не могат да осигурят финансиране, много бързо могат да фалират. Norwegian много смело поръчват самолети и е възможно O'Leary да знае, че няма да могат да осигурят финансиране. Отказването на твърди поръчки финансово не е чак толкова лесно и е възможно това да доведе до фалита им.

Връзка към мнение

Последните 18 месеца цените на акциите на Norwegian падат с около 50% цък За същия период акциите на Ryanair се покачват с около 50% цък

 

Това е много драстично разминаване между оценката на двете компании и явно проблемите на Norwegian не са просто поредният булшит O'Leary, както се опитва да ни убеди говорителят на Norwegian. Поведението на акциите за сега обаче показва, че инвеститорите все пак имат още някакво доверие в Norwegian и не очакват в никакъв случай фалит до няколко месеца. Разбира се O'Leary може да притежава такава информация, която я нямат повечето пазарни участници.

 

Връзка към мнение

Такива изказвания, особено ако не се окажат верни, не са ли подсъдни? И преди съм го споменавал, че чилякът в почти всяко интервю пуска по някоя "бомба", за която е сигурен, че ще се завърти из медиите и най-малкото ще им послужи за безплатна реклама. 

Да не говорим, че като изкусен бизнесмен при него думи и действия рядко се припокриват. Няколко седмици рева по медиите за казуса с Ер Берлин, но Раян подават обвързваща оферта само за АлИталия. 

Редактирано от tch
Връзка към мнение
преди 42 минути , Topfly каза:

Последните 18 месеца цените на акциите на Norwegian падат с около 50% цък За същия период акциите на Ryanair се покачват с около 50% цък

 

Явно има някакъв проблем, но той не е задължително да доведе до фалит. Акциите на ФВ също са паднали с 50%, но ме съмнява, че ще фалират.

А друг любопитен факт, е че въпреки спада 1 акция на норвежците струва повече от тази на Раян.

Връзка към мнение
преди 52 минути , tch каза:
преди 8 часа, Topfly каза:

Следете новините и имайте едно на ум ако правите резервации при Norwegian и Моnаrсh.

А дали О'Лиъри не цели точно това ?

Една фалшива новина подета охотно от медиите , разпространена в блоговете за пътувания и пътешественически форуми вероятно би нанесла определени щети върху посочените авиокомпании. 

Връзка към мнение
Преди 1 час, tch каза:

Такива изказвания, особено ако не се окажат верни, не са ли подсъдни? И преди съм го споменавал, че чилякът в почти всяко интервю пуска по някоя "бомба", за която е сигурен, че ще се завърти из медиите и най-малкото ще им послужи за безплатна реклама. 

Да не говорим, че като изкусен бизнесмен при него думи и действия рядко се припокриват. Няколко седмици рева по медиите за казуса с Ер Берлин, но Раян подават обвързваща оферта само за АлИталия. 

Norwegian е публична компания и по принцип подобни изказвания биха могли да се тълкуват като пазарна манипулация, но тълкуването на ситуацията не е чак толкова еднозначно, защото анализаторите по принцип имат право да правят прогнози за бъдещето на дадена компания. Важно е да се види в оригинал какво е казал и това лично мнене ли е или е някакъв факт, който не е известен на пазара. Акциите на Norwegian паднаха 10% след изказването на O'Leary цък, така че подобни изказвания изобщо не са безобидни и могат да нанесат огромни финансови загуби на инвеститорите!

Връзка към мнение
преди 1 час, tch каза:

Явно има някакъв проблем, но той не е задължително да доведе до фалит. Акциите на ФВ също са паднали с 50%, но ме съмнява, че ще фалират.

А друг любопитен факт, е че въпреки спада 1 акция на норвежците струва повече от тази на Раян.

Номинално колко струва дадена акция е по скоро технически, а не икономически въпрос и зависи от това на колко акции е разпределен капитала на дружеството. Има акции струващи по 100 000 долара за бройка, но това не прави компаниите емитиращи такива акции по добри. В случая обаче едните акции се търгуват в евро, а другите в норвежки крони.

По показателна е пазарната капитализация на компаниите, която за Norwegian е около 700 милиона евро, за за Ryanair e 21 милиарда евро. По пазарна капитализация Ryanair струва 30 пъти повече от Norwegian.

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение
преди 36 минути , stanimir каза:

А дали О'Лиъри не цели точно това ?

Една фалшива новина подета охотно от медиите , разпространена в блоговете за пътувания и пътешественически форуми вероятно би нанесла определени щети върху посочените авиокомпании. 

Както писах по горе подобно разпространение на фалшиви новини за публични компании може да е подсъдно, така че е е много лесно без последствия да се правят подобни изказвания. Такива неща се следят от регулаторите и някой път за много по дребни манипулации хвърчат глоби за милиони и хора биват вкарвани в затвора. O'Leary е шеф на публична компания и вероятно е напълно запознат с понятието пазарна манипулация и последиците от това.

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение

Една интересна статия, която се опитва да анализира проблемите на Norwegian

 

Is Norwegian in trouble?

https://leehamnews.com/2017/07/12/is-norwegian-in-trouble/

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 9 часа, Topfly каза:

Прогозата му, че ще останат няколко авиокомпании на пазара с евентуалния фалит на AlItalia и Airberlin почват да се осъществяват.

Значи 2008-а О'Лиъри казва, че още през зимата ще фалират 4-5 компании, а ще оцелеят общо 5. Почти 10 години по-късно все още имаме десетки авиокомпании в Европа, а тези 4-5, които щяха да са фалирали само за зимата на 2008-а са 4-5 фалирали общо за десетте години. Говорим за сериозни фалирали авиокомпании, а не Air Via. Сегащм се за Spanair, Malev, Air Berlin, Sky Europe и май това е. Аз това не мога да го приема за "прогнозите му почват да се осъществяват". Ако аз кажа шест числа, че ще се паднат от тотото и след 10 години се паднат 3 от тях, това не значи че прогнозата ми почва да се осъществява. 

 

преди 9 часа, Topfly каза:

От подобни финансови отчети не винаги е лесно да предвидиш какво ще стане с кеш флоу-то на дадена компания след месеци или година.

Да, но ако ще спекулираме нека поне да е на база фактологични данни. А не на реплика на конкурент, който е известен с бомбастичните си изказвания, и зад която не стои никаква фактологическа обосновка. Нали така и така само теоризираме тук, финансовите отчети са 10 пъти по-рентабилни от неговите изказвания. 

 

преди 3 часа, Topfly каза:

Последните 18 месеца цените на акциите на Norwegian падат с около 50% цък За същия период акциите на Ryanair се покачват с около 50% цък

 

Това е много драстично разминаване между оценката на двете компании и явно проблемите на Norwegian не са просто поредният булшит O'Leary, както се опитва да ни убеди говорителят на Norwegian.

Поведението на акциите не е задължително да означават, че Norwegian са се запътили към фалит идните месеци. То ако всяка компания, на която акциите и падат с 50% за година в последствие фалираше скоропостижно... Може да означават просто резултати, които не отговарят на очакванията. Но едно е резултати, които не отговарят на очакванията, друго е е фалит. 

 

преди 4 часа, Topfly каза:

Разбира се O'Leary може да притежава такава информация, която я нямат повечето пазарни участници.

Получава я тази информация и директно я споделя, само той я има, другите я нямат. Колко точно кредит на доверие трябва да дадем на подобна вероятност? 

 

 

 

преди 1 час, Topfly каза:

Една интересна статия, която се опитва да анализира проблемите на Norwegian

 

Is Norwegian in trouble?

https://leehamnews.com/2017/07/12/is-norwegian-in-trouble/

Norwegian може и да имат проблеми, но от тези описани в статията са кажи-речи ежедневие за всички големи авиокомпании. Едно е проблеми, съвсем друго е фалит. И понеже няма смисъл да се замеряме само с теории и ти дължа една бира от една камара време, съм готов да рискувам още 2 бири срещу 1, че Norwegian ще са тук на пролет. Ако ти спечелиш - дължа 3, ако ти загубиш сме чисти или може просто да се почерпим и двамата по една :)

 

 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 16 минути , Георги каза:

Получава я тази информация и директно я споделя, само той я има, другите я нямат. Колко точно кредит на доверие трябва да дадем на подобна вероятност?

O'Leary със сигурност има много повече информация големите фондове инвестиращи инвестиращи в авиокомпании и банките даващи заеми до колко са склоннни да финансират растежа на Norwegian спрямо средно статистическия борсов инвеститор.

Връзка към мнение
преди 22 минути , Георги каза:

Norwegian може и да имат проблеми, но от тези описани в статията са кажи-речи ежедневие за всички големи авиокомпании. Едно е проблеми, съвсем друго е фалит. И понеже няма смисъл да се замеряме само с теории и ти дължа една бира от една камара време, съм готов да рискувам още 2 бири срещу 1, че Norwegian ще са тук на пролет. Ако ти спечелиш - дължа 3, ако ти загубиш сме чисти или може просто да се почерпим и двамата по една

Ок, приемам :) Не съм напълно убеден, че ще се сбъдне прогнозата на  O'Leary, но като цяло вярвам, че има нещо основно сгрешено в стратегията на Norwegian. Нито марката им е подходяща за международен бранд (Противоестествено е в Испания и Аржентина да летиш вътрешни полети с Norwegian :lol:), противоестествено и сложно за мениджмънт е да имаш бази на различни континенти (не знам за друга авиокомпания, която планира да има бази на два отдалечени континента), поръчките им за самолети са толкова, че с тях те трябва да станат най-голямата авиокомпания в Европа (не вярвам, че като разходи и мениджмънт имат потенциала това да стане)

Връзка към мнение
преди 55 минути , Георги каза:

готов да рискувам още 2 бири срещу 1, че Norwegian ще са тук на пролет.

 

Ще са тук в смисъл няма да са фалирали, или ще са тук в смисъл ще открият линия до България?

Впрочем, на Topfly и аз му вися с една бира :biggrin: , не съм забравил, нито се разсейвам, просто не ми се отваря път към Будапеща...

Редактирано от Фичо
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
преди 17 минути , Topfly каза:

поръчките им за самолети са толкова, че с тях те трябва да станат най-голямата авиокомпания в Европа (не вярвам, че като разходи и мениджмънт имат потенциала това да стане)

Едно е да имаш поръчки за самолет съвсем друго е, да си вече купил голям брой самолети, които не можеш да напълниш. А ако всяка лакърдия на този човек се сбъдваше, трябваше да си плащаме като ползваме тоалетната в самолета, да няма втори пилот, и седалките да са наредени на два реда (един върху друг)

Връзка към мнение

И мен някои неща ме озадачават при Norwegian, още от както я направиха тази мегаломанска покупка, пък и основните им бази са в сигурно най-скъпите държави с високи данъци въобще. Но не всичко е лишено от логика - лапнаха сравнително ранни слотове за 320neo и 737max, което им осигурява предимство пред конкурентите с по-ниски разходи за гориво. О'Лиъри може да се пеняви много, но неговите MAX-ове ще дойдат с 2 години по-късно. Та тези поръчки не ги виждам да ги откажат дори да не могат да запълват самолетите, би трябвало безпроблемно да могат да ги отдават на лизинг на други компании, че и с печалба. 

 

Ако мога да продължа със свободна теория и от мен, поглъщането на Norwegian има много повече смисъл за Ryanair, от колкото Алиталия и Ер Берлин:

- сравнително еднакъв бизнес модел

- подобна флота от тяснофюзелажни самолети

- трансконтиненталните лоу кост полети са отдавна мокър сън за О'Лиъри, Norwegian ги направиха реалност. 

 

Дори по-рано през годината обявиха потенциално сътрудничество, в което Раян щяха да захранват дългите полети на Norwegian. Само преди няколко месеца сътрудничество, сега щели да фалират. Дали хиената не се опитва да сваля цената на норвежците и да се подготвя за изкупуване и поглъщане? Малко вероятно, май са прекално голяма и сериозна хапка дори за него. 

 

 

преди 44 минути , Topfly каза:

противоестествено и сложно за мениджмънт е да имаш бази на различни континенти (не знам за друга авиокомпания, която планира да има бази на два отдалечени континента)

Делта има много централни хъбове в Амстердам, Париж, Токио и Лондон. Естествено, това е подплатено с много дебели кодшеъри в Sky Team, нещо което норвежците нямат, но не е прецедент със сигурност. 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 7 часа, Георги каза:

Ако мога да продължа със свободна теория и от мен, поглъщането на Norwegian има много повече смисъл за Ryanair, от колкото Алиталия и Ер Берлин:

- сравнително еднакъв бизнес модел

- подобна флота от тяснофюзелажни самолети

- трансконтиненталните лоу кост полети са отдавна мокър сън за О'Лиъри, Norwegian ги направиха реалност.

Нека да уточним какво разбираш по фалит. За мен ако някой ги купи без дълговете, защото им е свършил кеша и не могат да се финансират от пазара, това де факто е фалит. Най-ценното в Norwegian за мен е пазарния дял, слотовете и настоящите самолети. Всичко останало е голям въпрос има ли икономически смисъл в настощия момент.

Връзка към мнение
преди 7 часа, Георги каза:

Делта има много централни хъбове в Амстердам, Париж, Токио и Лондон. Естествено, това е подплатено с много дебели кодшеъри в Sky Team, нещо което норвежците нямат, но не е прецедент със сигурност. 

Не говоря за хъб опериран със самолети и екипаж от друг континент, а за база и дъщерна авиокомпания регистрирана на друг континент. Подобна стратегия изисква много сериозно разделение на ресурсите на мениджмънта за да може да реагира адекватно, на предизвикателствата и регулациите на два напълно различни пазара. Най-близък пример за подобно нещо, макар и не на различни континенти е Air Asia, но и там скоро обявиха, че ще вървят към юридическото обединяване на дъщерните авиокомпании. Не знам обаче как ще стане това при положение, че по моя информация няма единен пазар в региона (възможно е обаче и леко да съм изостанал с информацията)

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.