Прескочи до съдържание

О'Лиъри: Norwegian и Моnаrсh ще имат затруднения


Препоръчани мнения

На 27.04.2020 г. в 23:04, Topfly каза:

В момента дори ако предположим, че стане чудо и оцелеят, плановете са да оперират със 7 самолета основно в Норвегия. Norwegian реално ще стане норвежка авиокомпания...

Според мен - бързаш с изводите. 7-те самолета са в момента работещи по маршрути, а не плановете...

Ето целия план за преструктуриране предложен от мениджмънта:

https://loyaltylobby.com/wp-content/uploads/2020/04/norwegian-air-shuttle-asa_presentation-to-bondholders_27-april-2020.pdf

 

За мен е много коректно описано какво е положението и най-вече какви са възможностите.

И понеже ме сърбят пръстите да поспекулирам....

 

Аз виждам два сценария:

Вариант 1 - акционерите и лизингодателите не се съгласяват с плана. Компанията се разпада като такава и всеки събира каквото може от това, което има вътре.

Вариант 2 (по-вероятен по моему) - съгласяват се. Те тези лизингодатели тоя актив (самолети) на кого биха могли да го дадат в близко бъдеще?. Същото се отнася и за останалите участници в схемата. Според мен това е единствения им полезен ход. Тогава получават и държавна помощ в сериозен обем.

 

...а отговорът ще дойде до седмица ("Bondholders' meeting - 30 April, Signing of agreement with lessors - 3 May").

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
1 hour ago, cck said:

И понеже ме сърбят пръстите да поспекулирам.....

Потенциалът евентуално да спечелилиш е много малък. Не гледай, че акциите са паднали с над 90%, а че и в най добрия случай ще ти отнемат 95% от собствеността. 

 

Що се се отнася до кредиторите изобщо не е толкова еднозначен техният интерес. Авиокомпанията вероятно има някакви активи, които струват нещо. Ако кредиторите не се сегласят с предложения план те могат да вземат сега някакви пари. Ако се съгласят ще рискуват парите които могат да получат сега срещу евентуална някаква бъдеща по висока стойност на акциите им...Голям въпрос е и кой ще вложи в авиокомпанията свеж кеш за да може тя да оперира? Кредиторите едва ли биха искали допълнително да си увеличат риска, а норвежката държава е обещала около 275 милиона долара, което изобщо не е сигурно, че достатъчно за да оживее авикомпанията. За спасяването на Луфтханза тази седмица се говори за сума от 9 милиарда евро...

В една нормална обстановка Norwegian би имала стойност и като авиокомпания, която потенциално може да се изкупи, но в момента едва ли има конкурент, който би се впуснал в подобна авантюра.  Реално кредиторите трябва да се опитват да влезат в ролята на собственици, без изобщо да имат опит в управление на авиокомпания и да повярват на мениджмънта, който докара авиокомпанията до фалит, че сега ще я оправи...

На мястото на кредиторите аз бих се съгласил с офертата само ако активите на авиокомпания са равни на нула и нямам какво да губя ако приема предложението. 

 

Ако искаш да спекулираш много по добре е да купиш акции на Луфтханза. При тях шансовете за краткосрочна печалба са много по големи!

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Според мен ако държавата или някой друг налее пари, то ще е срещу процент от компанията, тоест нови акции и стойността на старите процентно ще е по-малко от преди и няма смисъл да купуваш такива, дори и на Луфтханза. Ама аз не разбирам много.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 58 минути , Topfly каза:

Потенциалът евентуално да спечелилиш е много малък. Не гледай, че акциите са паднали с над 90%, а че и и най добрият случай ще ти отнемат 95% от собствеността. 

Аз информационно спекулирам (играя мисловно с наличната информация и възможни сценарии).

С акциите на Norwegian приключих преди година... До Свалбард не стигнах, но в Молдова бях (виж по-напред из темата). За предните залагания имаме бира да пием 🙂

 

Та размишлявайки си над това, което си посочил:

- Авиокомпанията вероятно има някакви активи, които струват нещо.
- Има. Лизингодателите не са първи по ред за прибиране. А те са най-заинтересовани според мен.

 

- Реално кредиторите трябва да се опитват да влезат в ролята на собственици, без изобщо да имат опит в управление на авиокомпания.

Кредиторите са различни. Тези дето са дали пари през акции и заеми имат опит в риска. Те него купуват и продават. Ще кажат какво мислят утре.

 

- Голям въпрос е и кой ще вложи в авиокомпанията свеж кеш за да може тя да оперира? Кредиторите едва ли биха искали допълнително да си увеличат риска.

Норвежката държава предлага да налива пари, ако и другите заинтересовани участват. Мъдър държавнически подход, според мен. Иначе каца без дъно. Като кредиторите не искат, няма как да останат само кредитори... ще има и елемент на лоша преценка на риска. Предстои да си кажат мнението идущата седмица.

 

- да повярват на мениджмънта, който докара авиокомпанията до фалит, че сега ще я оправи...

Могат да си го сменят, пък като са мнозинство - съвсем.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Вчера трябваше облигационерите да одобрят или отхвърлят плана за преструктуриране, но за сега официална информация за резултата няма... Авиокомпанията отказва да коментира положението...

Връзка към коментар

За сега спасяването на Norwegian пропада защото не са успяли да съберат достатъчно подкрепа от кредиторите, но разговорите ще продължат до понеделник...

 

Three out of four bondholder groups have voted in favour of Norwegian Air Shuttle’s rescue package, but the deal is stuck on the plans for the issuer's euro secured notes, which only won a 62% approval rate — below the two-thirds majority needed.

The company said it was in "constructive" talks with the euro bondholders to try and reach approval on its proposed rescue plan ahead of an extraordinary general meeting on Monday.

The borrower has €250m, Nkr250m ($24.3m) and Skr962m ($96m) of secured high yield notes and a $150m unsecured ...

https://www.globalcapital.com/article/b1lfpt9fx18l6m/norwegian-air-shuttle-euro-bondholders-choose-fight-over-flight

 

 

 

Връзка към коментар

 

преди 17 часа, Topfly каза:

За сега спасяването на Norwegian пропада защото

 

Пак бързаш с извода според мен.  Да, цитираното от теб е факт.
Но те "фактите са тухли, с които можеш да направиш дворец, но може и тоалетна" (проф. Пантев).

Та в новините от борсата в Осло казват:

Цитат

The Company is pleased to see very robust support from 3 out of 4 bondholder groups, approving the Company´s proposals. The proposal to NAS07 did, however, not receive sufficient support with a vote in favour of 62% (2/3 required). The Company is however continuing a constructive dialogue with bondholders to assess whether the required majority for approval of the proposal can be reached. The Company has furthermore received strong support from lessors for a minimum conversion to equity of 550 million USD (excluding conversion under the so-called power-by-the-hour arrangement), which would satisfy the condition set out in the proposal to the bondholders.

https://newsweb.oslobors.no/message/504439

Та според мен трябва да си осигурят от ок. 1% от акционерите за една от емисиите. Зачети цялата новина и ще откриеш как смятат да го направят.

Ако успеят да го направят (4 май) има подкрепа от лизингодателите (както и спекулирах...)

 

Ето "извора":

https://www.norwegian.com/en/about/company/investor-relations/

 

А понеже са публична компания има и борсови съобщения

https://www.oslobors.no/ob_eng/markedsaktivitet/#/details/NAS.OSE/messages

 

 

---

Off topic: Гледам и те (държателите на акции) си правят виртуални сБирки, ама ползват друг софтуер - LUMIagm

Връзка към коментар
3 minutes ago, cck said:

Пак бързаш с извода според мен.  Да, цитираното от теб е факт.

Какво прибързано виждаш в извода ми? Не съм казал, че напълно са пропаднали преговорите, а само, че до официалния срок в четвъртък не е постигнато нужното споразумение. Това е факт, но от този факт не съм направил никаква прогноза за това как ще се развие положението. Ти се опитваш да правиш прогнози, които поне за сега не се осъществяват, което естествено не означава, че в крайна сметка не може да излезеш прав 🙂

 

Лизингодателите не са просто обикновенни кредитори, а и бъдещи кредитори, защото ако си оставят самолетите на авиокомпанията ще имат да взимат още пари. Сага пазарът на самолети не е много активен, но самолетите на Norwegian са нови и модерни и изобщо не е сигурно, че няма да могат да ги пласират на някоя друга авиокомпания. Луфтханза например би могла да си смени старите самолети с по нови и т.н. Тази криза много авиокомпании я ползват за смяна на флота, но е и добра възможност за предоговаряне на лизинговите условия с по добри...

Нещо което може да наклони все пак везните към спасителния план са парите на данъкоплатците, но вероятно към тези пари имат интерес и служителите, мениджмънта, а и с тях трябва да се финансират краткосрочните оперативни загуби...Голям  въпрос е каква част от тези пари са обещали на лизингодателите и те няма ли по добра алтернатива?

 

Що се отнася до евентуалната смяна на мениджмънта, кредиторите едва ли биха искали да се заемат с подобна задача в момента. Техният бизнес все пак не е да управляват авиокомпании. Да си собственик във фалирала авиокомпания без мениджмънт не е най-удобната позиция в този живот... Качественият мениджмънт не се намира за 24 часа с обява в някой сайт за търсене на работа.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ситуацията става още по интересна.. Уж средата на май ще им свършат парите, но са отложили новото гласуване за 18-ти май.. Явно няма шанс за бързо убеждаване на кредиторите...

 

In all, 62% of holders of that fourth bond, the NAS07, voted in favour, less than the 67% required. A new vote among bondholders will be scheduled for May 18, the airline said.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-norwegianair/norwegian-airs-fate-in-balance-as-result-of-rescue-vote-awaited-idUSKBN22D4NH

 

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 1 час, Topfly каза:

Луфтханза например би могла да си смени старите самолети с по нови и т.н.

Те сега са заети да изкрънкват други пари. Не мисля, че ще посмеят публично да заявят интерес да купуват.

 

преди 1 час, Topfly каза:

Ситуацията става още по интересна.. Уж средата на май ще им свършат парите, но са отложили новото гласуване за 18-ти май..

Мда, тепърва има да се съгласяват, отписват, донагаждат и т.н. Със сигурност няма нищо сигурно за нито една от страните...

Спомням си, че Янис Варуфакис за гръцката криза беше обяснил “ако заколиш кравата...мляко няма повече”. Та в крайна сметка “подстригаха” дългА.

А бизнеса си е бизнес - ако решат, че е по-изгодно ще намерят съгласие 🙂

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
27 minutes ago, cck said:

Те сега са заети да изкрънкват други пари. Не мисля, че ще посмеят публично да заявят интерес да купуват. 🙂

Замяната не означава купуване или увеличаване на броя на самолетите. Ако имат по неизгоден лизинг за стар самолет биха могли да го заменят с по изгоден лизинг за относително по нов самолет, каквито имат Norwegian.

 

High fuel-efficiency is better for the environment and for your wallet.

Norwegian's fleet consists of around 160 aircraft including Boeing 737 aircraft and Boeing 787 Dreamliners.
With an average fleet age of just 4.6 years, Norwegian has one of the youngest and fuel-efficient fleets in the world.
New aircraft are win-win for the passenger's comfort, wallet, the environment and the company's costs.

https://www.norwegian.com/uk/about/our-story/our-aircraft/

 

The average age of the aircraft in the fleet was 12.1 years (previous year: 11.9 years).

https://investor-relations.lufthansagroup.com/en/corporate-facts/fleet.html

 

Ако при по изгодни условия може да замениш 12,1 годишния си самолет за 4,6 годишен самолет, който харчи и по малко гориво, не мисля, че някой ще те обвини в лошо управление на авиокомпанията...От такава гледна точка не мисля, че положението на лизингодателите на Norwegian е много зле и единственият им вариант е да си оставят самолетите във фалиралата авиокомпания...

 

За мен ключовият фактор за оцеляването на Norwegian е ще се намерили още някой освен норвежката държава, който да налее кеш в авиокомпанията. Тези 275 милиона долара, които обещава норвежката държава ми изглеждат безкрайно малко за да се изпълни амбициозния план на мениджмънта...При толкова слабо финансиране има вариант авиокомпанията да преживее още няколко месеца и да фалира есента...

Връзка към коментар
преди 37 минути , Topfly каза:

При толкова слабо финансиране има вариант авиокомпанията да преживее още няколко месеца и да фалира есента...

Напълно съгласен, важи за абсолютно всички авиокомпании.

За мен обаче (ако оцелеят) със сигурност трябва да покажат в кое са по-добри от Райън (нали темата започна с орисията на МОЛ) и Уиз, а не да следват техния модел, както ти предполагаш.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Само не виждам далаверата на лизингодателя който остава със стари непродаваеми самолети

 

да не говорим че на пазара ще се появят скоро и карантинираните 737 , които са произведени но не са доставени. А Боинг ще ги сертифицира в един недалечен момент.

кризата не е само за норвежците тя е за всички в авиациония бизнес

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
2 hours ago, Климент said:

Само не виждам далаверата на лизингодателя който остава със стари непродаваеми самолети

Не те разбирам за какви стари самолети говориш? По горе вече цитирах информацията, че средната възраст на самолетите на Norwegian e само 4,6 години. Това са почти чисто нови самолети, които със сигурност ще имат добър пазар! Не може и да се сравнява с например флота на Луфтханза, който е на 12,1 година! Недоставените самолети на Боинг си имат купувачи! Не очаквай да имат на склад много непродадени бройки! Положението дори е обратното. Имат да наваксват производство, въпреки някои отказали се купувачи.

Връзка към коментар
2 hours ago, cck said:

Напълно съгласен, важи за абсолютно всички авиокомпании.

За мен обаче (ако оцелеят) със сигурност трябва да покажат в кое са по-добри от Райън (нали темата започна с орисията на МОЛ) и Уиз, а не да следват техния модел, както ти предполагаш.

Те в момента от финансова и бизнес гледна точка са много по зле от Ryanair. Най-малкото което могат да направят е да копират модела на успешните на пазара и да не са по зле от тях.  До сега се опитваха да наложат някакъв “по добър“ модел, който пътниците го оценяваха, но от финансова гледна точка беше катастрофа, а дългосрочно ако не можеш да си вържеш финансите, колкото и доволни клиенти да имаш ще фалираш...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Може би няма никакво значение какво ще е решението, защото дори да не фалират сега (което звучи невероятно), едва ли ще са какъвто и да било фактор на пазара поне още 1-2 години. Още когато решиха да пробват невиждана експанзия с евтини презокеански полети си предрешиха съдбата. О'Лиъри многократно е заявявал, че сметката не излиза, колкото и да му се е искало да изпълнява такива полети. А той е човек, който е доказал, че поема рискове и рядко говори глупости. Динамиката в цените на акциите на Norwegian Air Shuttle за последните пет години не се нуждае от коментар.

image.png.a74fc2473c666ebffc614eb6ddf96d6e.png

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Доста авиокомпании се отказаха от поръчките си за 737. Не случайно Боинг спряха производствената линия.

Отделно фалираха превозвачи чиито самолети до голяма степен са собственост на лизингодатели, част от тези самолети също са нови.
Говоря какво ще правят лизингодателите със самолетите които ще им върне Луфтханза .

Фалита на голям клиент може да доведе до фалит и на доставчика. Така че ако има и най-малкия шанс да оцелеят кредиторие (лизингодателите) ще ги подкрепят.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 2.05.2020 г. в 7:01, Topfly каза:

Ситуацията става още по интересна.. Уж средата на май ще им свършат парите, но са отложили новото гласуване за 18-ти май.. Явно няма шанс за бързо убеждаване на кредиторите...

 

In all, 62% of holders of that fourth bond, the NAS07, voted in favour, less than the 67% required. A new vote among bondholders will be scheduled for May 18, the airline said.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-norwegianair/norwegian-airs-fate-in-balance-as-result-of-rescue-vote-awaited-idUSKBN22D4NH

 

 

Защото са си осигурили вече паричките :

 

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-norwegianair/norwegian-air-gets-bondholder-deal-on-1-2-billion-debt-for-equity-swap-idUSKBN22F0LP

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
7 hours ago, stanislavpp said:

Къде намираш подобна информация в статията? Евентуална устна покрепа на облигационерите не увеличава кеша по сметките на авиокомпанията. 

Връзка към коментар
преди 3 часа, Topfly каза:

Къде намираш подобна информация в статията?

В конкретната статия от Ройтерс се съобщава за устната подкрепа.
 

Ето писмената подкрепа от преди малко:

Цитат

Norwegian Air Shuttle ASA (the “Company”) is pleased to announce that the Extraordinary General Meeting (EGM) voted in favour of all proposed resolutions. The Company achieved over 95% votes in favour of the proposed private placements. Based on the ¬results from the EGM the Company will proceed with the private placements through conversion of bonds and lease debt to shares, as well as the public offering of up to NOK 400 million. Fornebu – 4 May 2020
Източник

По-късно ще има и официално изявление.

Рано е разбира се за заключения... Предстои да видим, а и борсата в Осло е спряла продажбата на акции на компанията докато се разберат 🙂

Връзка към коментар

@Topfly

 

Сега се позачетох и в официалните изявления и анализи на Райън.

https://investor.ryanair.com/wp-content/uploads/2020/05/Ryanair-May-1-2020.pdf

 

Прочети ги, моля. Предполагам палачинката ще се обърне кардинално. Цитатът на МОЛ, с което отворихме темата ("ще имат сериозни затруднения") вече се отнася за Райън. Там помощ от никъде... Не знам докъде са им кешовите резерви (както и на Уиз), но според мен за следващата година те ще са големите губещи пазарен дял (колкото и да е малък тогава пазара).

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
29 minutes ago, cck said:

В конкретната статия от Ройтерс се съобщава за устната подкрепа.🙂

Това само отваря възможността за държавна помощ след 18 май, когато е събранието на облигационерите, но не влива директен кеш в авиокомпанията до тогава. Разбира се 18 май е около средата на месеца, когато се очаква да им свърши и последната крона или евро в касата, така че може и да не е много късно, но ситуацията е на кантар.

 

10 minutes ago, cck said:

Прочети ги, моля. Предполагам палачинката ще се обърне кардинално. Цитатът на МОЛ, с което отворихме темата ("ще имат сериозни затруднения") вече се отнася за Райън. Там помощ от никъде... Не знам докъде са им кешовите резерви (както и на Уиз), но според мен за следващата година те ще са големите губещи пазарен дял (колкото и да е малък тогава пазара).

В момента всички които получават държавна помощ под формата на кредити ще загубят пазарен дял. Norwegian по планове вероятно ще спре над 95% от полетите си следващата година и ще остави само субсидираните от държавата вътрешни полети. Дори и след това обаче е вероятно да рестартира само най-печелившите си полети, поради натиска за рентабилност и връщане на заемите.  Луфтханза например планира да намали флота си със 100 самолета или горе долу колкото е целият флот на Уиз ер. Това няма как да не доведе в средносрочен план до загуба на пазарен дял. 

 

Уиз ер и Ryanair нямат натиск от страна на спасителите още краткосрочно да работят на печалба и да връщат заеми и това може да им позволи по рисково да отварят нови линии и да взимат пазарен дял от конкуренти. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Както се очакваше акционерите са одобрили програмата според която си губят 95% собственноста в компанията и за в бъдеще ще останат незначителни миноритарни акционери. Сега остава и облигационерите да одобрят официално плана и Norwegian ще бъде спасена като зомби компания, която оперира само няколко държавно субсидирани линии.

 

Държавните пари ще дойдат под формата на държавно гарантиран дълг, но ще трябва и да увеличат капитала с кеш, което ще е доста по сложна задача...Не вярвам сегашните акционери и облигационери да имат горещо желание да запишат акции с кеш...

 

Този план ми звучи малко като еврейския виц:

 

-Моше как ти върви магазина?

- Много зле!  - отговорил Моше.

- Как свързваш тогава двата края?

- В събота съм затворен и от това живея! 🙂

 

Общо взето и Norwegian се очаква да живее от това следващите 12 месеца, че не работи...

 

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 2 часа, Topfly каза:

В момента всички които получават държавна помощ под формата на кредити ще загубят пазарен дял. Norwegian по планове вероятно ще спре над 95% от полетите си следващата година и ще остави само субсидираните от държавата вътрешни полети. Дори и след това обаче е вероятно да рестартира само най-печелившите си полети, поради натиска за рентабилност и връщане на заемите.

 

А ако нямат полети, от къде се предполага да идват приходи, че и печалба за изплащане на заемите? :rolleyes:

Връзка към коментар
1 minute ago, Фичо said:

 

А ако нямат полети, от къде се предполага да идват приходи, че и печалба за изплащане на заемите? :rolleyes:

Полетите и приходите не означват непременно печалба. В името на растежа, изтласкване на конкуренцията от пазара и т.н. много авиокомпании поемаха до сега да оперират отделни линии на загуба. По принцип всяко стартиране на нова линия също е на загуба за поне една година. В момента тенденцията при спасените авиокомпании е да се свият операциите само до линиите, които и в момента са им на печалба. Така ще се намалят приходите, но ще се увеличи печалбата краткосрочно и по лесно ще могат да се обслужват дълговете.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.