Прескочи до съдържание

Оставяте ли бакшиши и как определяте какъв да е размерът им?


Препоръчани мнения

33 minutes ago, luba_rizova said:

И точно така, при този сервитьор, човек, естествено, ще бъде много доволен, и без да е задължително, ще му бъде оставен сериозен бакшиш, че и отгоре. Сега, мъж ми е завършил ТОХ като средно образование и цели 10 години се е издържал като готвач, и сервитьор е бил, е, точно той е най-много против даването/получаването на бакшиши, а гледа нещата абсолютно от професионалната страна. Имала съм поглед върху работата на много добри сервитьори в доста скъпо заведение на времето си, и те бяха на минимална заплата, нямаше "бакшиш" в сметката, обаче си докарваха сериозни сериозни пари. Заради професионализма си. И без да е задължително. Ясно е, че нещата са решени там по този начин. Но не смятам , че това да ни дразни е равносилно на "българина гледа да изкяри". Е, който се чувства американец и това му е ок, добре, но нека да не определя другите като "тарикати" само защото не смятат за нужно да се харчат повече, отколкото е нужно само, за да са обществено удобни. 

Може на мен днес да не ми е ден, но не разбрах защо аз съм цитиран :). Ако съм доволен и от 2-мата сервитьори, ще оставя еднакъв процент и на двамата. Това в абсолютни пари ще е различно за 2-мата, но процентно ще е еднакво. А абсолютната разлика идва от различните услуги, които съм получил. Не дискриминирам никой, защото не третирам единия различно от другия. Разликата идва от техните умения.

Аз не оспорвам светогледа и избора на другите, били те магелански съпрузи или братовчеди...  Още по-малко оставам с впечатлението, че някой тук се опитва да наложи на останалите как да се чувстват или ги кара да се редят за визи :)

Ако има засегнати, поемам вината и искам да се извиня на останалите, че са се почувствали така. Магеланци е non-hostile environment.

 

Нека бъда адвокат на Дявола - защо толкова лесно се отказвате от правото си да помогнете на сервитьора? Бакшишът е вашата атестация за негови/нейния труд - това е най-висшата форма да им кажете дали си вършат добре работата или не. Нека не се заблуждаваме - изключения са заведенията за хранане, където служителите минават качествено (че даже и някакво) обучение как да си вършат работата - и това важи и за 2-те страни на Атлантика.

Може би един млад в занаята сервитьор does not know any better. Опциите са 2 - собственикът на заведението да определя бакшишите към заплатата му с всички възможни последици и изкривявания или сервитьорът сам да получава директно обратна връзка от клиентите - кое прави добре и кое изисква още работа и/или различен подход. И така да получи шанс да се развива в правиланата посока и да стигне (че и задмине) този, който вече е добър.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Едно време в Канада ДДС беше 7% и провинциалният данък още 8%. Цените се обявяваха без данъка и съответно на касата се начисляваха тези 15% върху стойността на стоката/услугата. Тоест, поръчаш храна в заведение на стойност 100 долара, а всъщност плащаш 115 долара. Беше прието за бакшиш да се остави 15% от стойността ПРЕДИ облагането с данъци и много хора просто удвояваха начисления данък, без да правят допълнителни сметки.

 

Например: храна и напитки $100 долара, данък 15%  - $15,  и бакшиш 15% върху $100 (а не върху $115) - още $15. Общо $130.

 

Може би и у нас не е редно да се плаща бакшиш върху начисленото ДДС.

 

 

Редактирано от achieva
Връзка към коментар

То и в България, бакшиш от мин. 10% си е задължителен. Винаги оставяме минимум 10% и не познавам хора дето да не оставят бакшиш. Ако чужденец ме попита, какъв бакшиш трябва да остави в БГ, ще му кажа мин. 10%, за мен това е нормалното прието отношение на един клиент.  Та в САЩ, също си оставяхме 10-15% , не занех, че това се смята за малко, но и не забелязах някой да се сърди. Всички бяха изключително любезни, усмихнати...следващия път ще знам да оставяме повече. В родната ми Македония, може и да не оставиш бакшиш, оставиш ли бакшиш си цар :).

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
25 minutes ago, домосед said:

Ами тогава не пътешестваш до Америка, а си седиш на топло и спокойно в Европейския съюз, където всичките тези загрижености са взети под внимание и са орегулирани централно. Повтарям: аз не развивам полемика кой модел е по-добър. Аз разяснявам по-непознатия и твърдя, че непознаването му не е добър аргумент да не си плащаме за обслужването

Това че в дадена държава има некоректни практики, корупция, престъпност и т.н. не ми пречи да пътувам :) Не трябва обаче нещо да е регулирано централно за да има коректност! Аз ако имах ресторант, независимо от регулацията бих информирал клиентите за всички очаквани разходи писмено.

Съгласен съм обаче, че познаването на различните законни и незаконни измами, трикове и т.н. са важна част от подготовката на всеки пътешественик. Показването на цени без сервиз в САЩ и очакването да се плати този сервиз без клиента писмено да е предупреден за мен е абсолютно същата категория, като очакването на някой корумпиран служител да му платя нещо. В корпумпираните държави хората си знаят, че на определени места трябва да плащат официално нерегламентирани суми и си калкулират тези разходи, но това не означава, че аз трябва да приемам за коректна тази система!

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Каква прекрасна дискусия... Наистина.

 

Да споделя: мразя задължителната доброволност. Ако е закон, ще го спазя. Ако е доброволност, мой избор. Американският бакшиш е ненормално изключение.

 

И още да споделя: мразя в червата си думата "бакшиш". Вероятно защото бях от тъпите безпарични интелектуалци, които не го получавахме, не знам. Просто го мразя.

 

И още малко, предпоследно. Била съм веднъж само в Щатите. Смятах, че грам няма да ми хареат хората. Ами... чудесни са. Срам ме беше, че ги подценявах. Зор ми беше с бакшишите. Психика.

 

И последно. Синът ми ВИНАГИ оставя бакшиши, без значение от държавата. А той печели малко. Наистина малко.  И е в този бизнес. И веднъж само ми каза: Мамо. тези хора от това живеят. 

 

П.П. Мисля, че да се вменява вина на хора като мен - и други "консерви", не е правилно. Или да се наритват да не ходят извън "тъпата" Европа. Просто хората трябва да узреят за неписаните правила. Иначе не е честно... 

Връзка към коментар

@akair, цитирах цялото ти мнение, но имах предвид само частта за професионализма и бакшишите. Останалата част не беше към теб :).

Иначе, дълбоко вярвам, че човек трябва да си върши работата, както трябва, защото я обича, защото работата по  принцип трябва да се върши по възможно най-добрия начин и защото така е правилно. Не заради бакшиш. Тоест, за мен сервитьора  по принцип трябва да е ведър и общителен  човек, иначе да си сменя професията. Но, това са други разсъждения. 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Аз много обичам немската дума Trinkgeld (пари за пиене :)). Доволен си от сервиза и оствяш бонус на обслужващия за да може да се напие вечерта ;)

На унгарски се казва borravaló (пари за вино)

 

И в двата случая посланието на термина е, че това не са пари за храна, режийни и т.н., а някаква екстра за да може и обслужващия да се почувства добре :)

  • Харесвам 7
Връзка към коментар
12 minutes ago, Rainy said:

И последно. Синът ми ВИНАГИ оставя бакшиши, без значение от държавата. А той печели малко. Наистина малко.  И е в този бизнес. И веднъж само ми каза: Мамо. тези хора от това живеят.

Това за мен си е чисто изнудване от страна на реторантьорите! Не е работа на клиента да се грижи за заплатите на служителите! В Макдоналдс служителите също са лошо платени, но трябва да се усмихват и не получават бакшиши!

 

Много некоректна бизнес политика е когато на клиента се вменява вина, че трябва да се грижи за служителите вместо да си гледа кефа и портфейла. Аз лично предпочитам да избягвам компании, които се отнасят некоректно към служителите си, а не да се грижа за служителите вместо компанията. Не е и много коректно да съжаляваш сервитьора който е пред теб, но да не съжаляваш витнамците, китайците, индийците и т.н., които работят при нечовешки условия за да имаш евтина електроника, дрехи и т.н.

 

  • Харесвам 10
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 53 минути , домосед каза:

Ами тогава не пътешестваш до Америка, а си седиш на топло и спокойно в Европейския съюз, където всичките тези загрижености са взети под внимание и са орегулирани централно. Повтарям: аз не развивам полемика кой модел е по-добър. Аз разяснявам по-непознатия и твърдя, че непознаването му не е добър аргумент да не си плащаме за обслужването

Недей така назидателно, големи хора сме, всички пътуваме по света и имаме представа за това-онова.

И не става въпрос за непознаване, а за несъгласие. Различни неща са.

  • Харесвам 12
Връзка към коментар
преди 1 минута , Topfly каза:

Това за мен си е чисто изнудване от страна на реторантьорите! Не е работа на клиента да се грижи за заплатите на служителите! В Макдоналдс служителите също са лошо платени, но трябва да се усмихват и не получават бакшиши!

Всъщност, репликата му беше в кръчма в България... И нямаше общо с американците. 

Връзка към коментар

Чета заглавието, чета темата и не разбирам защо сте взели на прицел Щатите.

Да не връщам лентата, ама някъде в началото съфорумец припомни - В Рим като римляните :)

Бил съм зад океана, но не толкова скоро и не помня как сме ги tip-освали, но сме прекарвали добре и са ни изпращали с усмивки и покани да се върнем. 

А доколко приемаме или не приемаме тяхната практика, мисля, че е подходяща тема за дълъг и щедро полят разговор с някой американски барман. :) 

 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Понеже @Rainy спомена колко лоша дума е "бакшиш", се разтърсих за синоним. И ако "пари за почерпка" звучи странно, то по-интересното е, че на български идва от турски, а съседите са я взели от персите, където означава подарък. :)

Аз виждам логика в това служителите да получават различно заплащане според начина, по който се справят.  Да, всеки трябва да си върши работата както трябва и по възможно най-добрия начин. Но дори това слага горна граница на задълженията. И ако един сервитьор си е направил труда да мине отвъд тази граница, има логика да бъде поощрен - това за него е обратната връзка, която му подсказва, че се справя добре, че трудът му е оценен. Това му дава ясна представа къде е в класацията - сред най-добрите, сред тези, които само си вършат работата както трябва или сред тези, които следва да поработят още над себе уменията си.

В този ред на мисли, американската система дава таква възможност - клиентът да даде директна обратна връзка на сервитьорите. Смятам, че е малко вероятно някой да направи скандал на недаващите подарък (от персийски) в САЩ. Най-много да се промени отношението към клиента, което е разбираемо.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

@Светославов, тормозим американците, защото тази тема се отдели от една друга тема за пътуване в САЩ. Просто още не е стигнало до там да говорим за другаде :)

П. С. @akairА за мен не е разбираемо, а е лицемерие, ако си промени отношението към клиента при липса на/недостатъчен бакшиш . Това е знак, че всичко се прави, за да си отвориш портфейла, а не за да се почувстваш доволен като клиент. Т. Е. Тази материалност не ми е по вкуса. И, не, защото смятам да изкяря от добрата работа на някой сервитьор, а защото аз самата съм вършила работа, та и с връх, за без пари, мои приятели го правят за други хора също, знаейки, че няма да получат заплащане, но защото са такива хора - има работа-вършат я качествено.  Ама всичко е въпрос на гледна точка, май. 

Редактирано от luba_rizova
  • Харесвам 8
Връзка към коментар
Преди 1 час, akair каза:

Нека бъда адвокат на Дявола - защо толкова лесно се отказвате от правото си да помогнете на сервитьора? Бакшишът е вашата атестация за негови/нейния труд - това е най-висшата форма да им кажете дали си вършат добре работата или не. Нека не се заблуждаваме - изключения са заведенията за хранане, където служителите минават качествено (че даже и някакво) обучение как да си вършат работата - и това важи и за 2-те страни на Атлантика.

Може би един млад в занаята сервитьор does not know any better. Опциите са 2 - собственикът на заведението да определя бакшишите към заплатата му с всички възможни последици и изкривявания или сервитьорът сам да получава директно обратна връзка от клиентите - кое прави добре и кое изисква още работа и/или различен подход. И така да получи шанс да се развива в правиланата посока и да стигне (че и задмине) този, който вече е добър.

Тогава когато бакшишът е това което си написал - Бакшишът е вашата атестация за негови/нейния труд - това е най-висшата форма да им кажете дали си вършат добре работата или не - тогава предполагам всички ще са повече от доволни да го дават и няма да я има тази полемика тук :)

 

Проблема в САЩ е че това не е доброволен акт на база оценка на клиента, а е вменено като негово задължение.

Съгласна съм с мненията че клиента не трябва да е този, който ще изплаща заплатата на сервитьора. Той ( клиента) трябва да дава само бонуса към тази заплата.

И защо ставката на час на сервитьора е определена на 4$ при минимална ставка 8$ ( примерни цифри от Флорида, когато живеех там преди 8 години) ?

Това автоматично означава , че точно на клиента се вменява отговорността за заплатата на даден служител а не на неговия работодател.

  • Харесвам 11
  • Браво 1
Връзка към коментар

Миналата година бях на карибски круиз, чиято аудитория беше 90% от американци. Ден преди края излезнаха сметките, които автоматично включваха почти задължителния (но все пак с възможност за отказване по желание) бакшиш за обслужващия персонал. Е, моментално се изви огромна опашка и пътниците масово коригираха сметките си, премахвайки въпросния бакшиш. Та хич не съм убеден и самите американци доколко харесват този модел.

 

Лично аз категорично не приемам щатския начин на ценообразуване и доброволно-задължителните бакшиши. Абсолютно никога до последно не мога да разбера колко ще трябва да платя за нещо - то едва ли не на всяка улица таксите и данъците са различни (особено обожавам когато начислят данък на данъка), а като добавим и бакшишите става тотална каша. Това откровено ме изнервя, тъй като наистина обичам точността. Нямам нищо против обаче, когато цената включва фиксирана такса сервиз - дори и да е голям процент. Не държа някой да ме обслужва безплатно, но държа да знам колко ще платя предварително за да мога да реша дали това ме устройва преди да избера даденото заведение.

 

И да, определено не оставям бакшиши в САЩ, ако обслужването или храната не ми допаднат. И не смятам, че това ме прави мизерен европейски клиент, а пък още по-малко се чувствам виновен :)

  • Харесвам 23
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 5 минути , akair каза:

Аз виждам логика в това служителите да получават различно заплащане

Така ама , но в България не е така.....Както се казва в нашия край ЧИЧО ДАФЧО (тоест даване на пари , шоколад или каквото и да било).Всеки те гледа по различен начин,  особено в  Държавните институциите. Минаваш първи, бързо се работи.

 

преди 9 минути , akair каза:

служителите да получават различно заплащане според начина, по който се справят

Да ама на практика не е така.

Давам пример само, не че те нападам. Нищо лично, ако има нещо извинявай.:)

Връзка към коментар
5 minutes ago, Георги Матеев said:

Миналата година бях на карибски круиз, чиято аудитория беше 90% от американци. Ден преди края излезнаха сметките, които автоматично включваха почти задължителния (но все пак с възможност за отказване по желание) бакшиш за обслужващия персонал. Е, моментално се изви огромна опашка и пътниците масово коригираха сметките си, премахвайки въпросния бакшиш. Та хич не съм убеден и самите американци доколко харесват този модел.:)

С коя круизна компания пътува? Аз при последния круиз с MSC разбрах, че и при тях бакшишите не са задължителни.

  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Всъщност ние колкото и да сме против тази система, американците няма да я променят заради нас...

Мен ми е по-интересно кои длъжности се очаква да получават бакшиш и защо. Примерно сервитьора получава, а готвача не? Сервитьора получава, а стюардесата не? Защо? В хотела хопа, който носи куфарите получава, камериерката май също (въпреки, че ти обикновено не я виждаш), а хората на рецепцията?

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 51 минути , Topfly каза:

Аз много обичам немската дума Trinkgeld (пари за пиене :)). Доволен си от сервиза и оствяш бонус на обслужващия за да може да се напие вечерта ;)

На унгарски се казва borravaló (пари за вино)

 

И в двата случая посланието на термина е, че това не са пари за храна, режийни и т.н., а някаква екстра за да може и обслужващия да се почувства добре :)

Любопитна ми стана дискусията,особено цитираните от теб думи на немски и унгарски със значение ,най-общо,"пари за пиене".Сетих се,че на френски се използва думата pour boire ( буквално "за пиене").:)

Редактирано от Georgie
  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 4 минути , Topfly каза:

С коя круизна компания пътува? Аз при последния круиз с MSC разбрах, че и при тях бакшишите не са задължителни.

Тогава бях с Carnival. В чест на истината след това направих леко проучване и се оказа, че при повечето круизни компании бакшишите са абсолютно задължителни и не могат да се премахват. Което представено по този начин ги прави още по-дразнещи. 10 пъти по-добре би било просто предварително да ги включват в цената и да не те занимават с глупости.

  • Харесвам 9
Връзка към коментар
преди 1 минута , Георги Матеев каза:

Тогава бях с Carnival. В чест на истината след това направих леко проучване и се оказа, че при повечето круизни компании бакшишите са абсолютно задължителни и не могат да се премахват. Което представено по този начин ги прави още по-дразнещи. 10 пъти по-добре би било просто предварително да ги включват в цената и да не те занимават с глупости.

Предполагам, че е с цел да направят счетоводството малко по-изгодно за тях. Нещо като fuel surcharge, дето хем е задължително, хем не влиза в цената, хем няма връзка с цената на горивото.

  • Харесвам 2
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, Eager_Traveler_Paul каза:

И аз не мога да разбера съпротивата на българина да дава бакшиши в чужбина. Умишлено генерализирам, не е само 2ма или 3ма, масово сме свикнали на офертичките, тънките сделки и намаленията, да минем все на тънко. Така сме възпитани, предполагам. Все едно човекът отсреща иска да ни измами - не му ли стигала заплатата и т.н. 

 

След това мисля че няма какво повече да обсъждаме - няма как да научим стари кучета на нови трикове :)

 

И мисля, че в заглавието трябва да става ясно, че дискусията е за САЩ, а не просто за бакшишите, защото от там започнахме и за САЩ говорим.

:)

Редактирано от Травеолани
  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 6 минути , Травеолани каза:

За мен тази дискусия започва да става равносилна на обсъждане на тема защо няма/не искам/културно различно ми е да си покрия косата, като отида в Иран

...

 

:)

А защо да няма такива дискусии - обидно е за някого или има насмешка спрямо другомислещите от страна на живеещите там? 

преди 6 минути , Травеолани каза:

След това мисля че няма какво повече да обсъждаме - няма как да научим стари кучета на нови трикове :)

:)

Въпрос: Аз старо куче ли съм? 

Редактирано от Гост
Връзка към коментар
1 minute ago, neuromancer said:

Всъщност ние колкото и да сме против тази система, американците няма да я променят заради нас...

 

Не бъди толкова песимист към това какво може и какво не може да се промени!

 

Преди години авиокомпаниите редовно публикуваха оферти без летищни и други такси, като навлизането на НТА доведе до перверзията да рекламират самолетен билет за 1 евро, който в крайна сметка излизаше 50 или 100 евро. След промяна на регулацията пазарът се изчисти и сега офертите са много по сравними.

 

Германците все повече натискат да им предлагат оферти с включени бакшиши, сервизни такси и т.н. и круизните компании например за германския пазар предлагат все повече такива оферти.

 

Ако европейците много се оплакват от американския туристически продукт, това рано или късно може да предизвика определени реформи. Вече има роботи които следят и мненията в подобни форуми и ги представят на десижънмекърите, като обобщена статистика. В момента едни от най-бързо развиващите се компании в света са тези които анализират Биг Дейта... Не си мисли, че мнение постната в онлайн пространството е глас в пустинята ;)

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Ами защото е безмислено, всеки си има право на мнение, аз нямам за цел да убедя никой тук да дава бакшиши. Просто ми е странно как в някои странни се спазват правилата, а за други се запъваче като магаре  на мост. 

 

Говоря метафорично Рейни за кучетата, културата ни е различна, особено като ни бръкнат в джоба правила не важат :)

Редактирано от Травеолани
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.