Прескочи до съдържание

Авиоинциденти...


Oshko

Препоръчани мнения

@дядо Пепи Какво означва, че самолетът е капризен на обледение? Възможно ли е по време на полет и технически изправен самолет да се образува толкова лед, който да застрашава полета? Аз си мислех, че този проблем отдавна е решен при модерните самолети и единствоно при излитане има проблем с леда.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 21 часа, Topfly каза:

Какво означва, че самолетът е капризен на обледение? Възможно ли е по време на полет и технически изправен самолет да се образува толкова лед, който да застрашава полета?

Обледенението винаги е било и винаги ще бъде сериозен проблем за авиацията. Лед може да се образува и натрупва на много места. Основно по входното устройство на двигателя. Нарушава се потокът входящ въздух, необходим за работа на двигателя. Той започва да дига температура, възможни са вибрации, промяна на звука на работа. Може да се стигне до откъсване на отделни парчета лед, които да повредят някоя лопатка на компресора. За това тази зона от конструкцията на двигателя се отоплява. На машините, с които съм летял става с горещ въздух от двигателя. Другото място, особено уязвимо е атакуващият ръб на крилото. Натрупването на лед там променя начина на обтичане на профила, пада подемната сила, увеличава се разходът на гориво. За предотвратяване на обледенение там също се ползва горещ въздух от двигателя. Накои самолети имат крило с надуваем атакуващ ръб. При признаци за обледенение в този надуваем контур се подава въздух, който изчиства атакуващия ръб. Друго критично място за обледенение са опашните плоскости. Натрупването на лед по атакуващия ръб на хор. кормило е много опасно, защото се нарушава профила на стабилизатора, пада подемната сила, ефективността на кормилото. Може да се стигне до неуправляемост на самолета. За това и тази част - атакуващия ръб на опашния стабилизатор има защита. Но тук се изполват реотани, т.е. обогревът се извършва с ток. На витловите машини освен изброените до тук критично опасни участъци може да настъпи обледенение и на лопатите на въздушния винт. Което ще бъде последвано от падане на теглителната сила, дисбаланс на винта и следващи една камара поразии та чак до спиране, или разрушаване на двигателя. Въздушния винт се  предпазва от обледенение посредстом ел. система, която се включва най-късно преди излитане. А най-добре веднага след запуск на двигателите. Поради всички тези причини през зимния период преди излитане се изпълнява de-icing  anti-aicing обработка на самолета. На обособена за това площадка непосредствено преди излитане се пръска самолета със специални смеси. Те са активни за определено време, през което ако не се излети, машината се връща за нова обработка. Това е една от причините зимата полетите да закъсняват от разписанието. Плюс почистването на полосата и пътеките за рулиране. Всичко това се прави за цел безопасност и самолетът, независимо какъв е да излети и се върне безопасно. Аз не съм летял на ATR-72 и не го познавам, освен като пътник. Но от колеги съм чул, че профилът на крилото, който определя начина на обтичане, го прави доста чувствителен на натрупването на лед. Екипажът в Бразилия е имал официално преупреждение т.н. SIGMET, за условия за силно обледенение от FL120 до FL240, т.е. от 3600 до 7200м. А те са летяли на FL 170 - 5200м. Горе долу в средата на опасната зона. И ако нещо от противообеленителната система е имало отказ, или екипажът е забравил, или закъснял да включи,  се е стигнало до трагедията.   

  • Харесвам 13
Връзка към коментар

Тук по медиите най-много се коментира обледяване, но все още е рано да се каже.

Вирализират едни коментари на пътници, които са закъснели за полета, и човека коментира как първо му идвало да прави скандал, пък после да разцелува агентката на гейта, която му отказала бординг...

  • Харесвам 3
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Ан-2 се е приземил аварийно в гората в Якутия на 5 км след излитането след проблем с двигателя на 24.08. Няма ранени, на борда са били трима членове на екипажа и 8 музиканти.

Image-24082502-696x464.jpg

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Самолет A350 на авиокомпания Cathay Pacific по линията Хонконг-Цюрих бе принуден да се върне на летището заради повреда в един от двигателите Trent XWB-97, производство на Rolls-Royce.

След случая Cathay Pacific, един от най-големите оператори на лайнери A350, провери 48 от самолетите си. Бяха открити неизправни компоненти на двигатели на 15 самолета, които трябва да се заменят. Част от тях са вече заменени. 

"EASA взема мерки, за да предоврати подобни инциденти занапред - заяви агенцията по авиосигурност в Европа - Започваме едновременна проверка на част от самолетния парк на A350". 

Източник: https://www.segabg.com/hot/category-foreign-country/evropa-proveryava-airbus-a350-zaradi-incident-aziya

Връзка към коментар

Инцидент (то си е трагедия) на авиобаза Граф Игнатиево. Двама загинали. 

Каквито и да са причините, отишли са си двама пилоти, единият от които на зелените 28 г.

  • Шок 3
Връзка към коментар
На 9.08.2024 г. в 17:53, Topfly каза:

 ... според различни проучвания зоните с турбуленция са се увеличили с близо 50% през пиоследните десетилетия

Ама това има ли го в някакви сериозни и достоверни проучвания и как точно е измерено? 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 2 часа, Фил каза:

Ама това има ли го в някакви сериозни и достоверни проучвания и как точно е измерено? 

Информацията беше от надежден изтоник, но вече не си спомням кога точно я четох. По принцип не би трябвало да е проблем да се измери, защото всички технически данни на полетите се записват и анализират. Точно до минута например се знае от кога до кога е била включена и изключена сигнализацията за закопчаване на коланите по време на полет и може да се изчисли как се променя във времето тази данна на 1 милион прелетени километра.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 20 минути , Topfly каза:

от кога до кога е била включена и изключена сигнализацията за закопчаване на коланите по време на полет и може да се изчисли как се променя във времето тази данна на 1 милион прелетени километра.

Да, това би било показателно, в случай че някой е събирал (и анализирал) такива данни. 
Защото иначе ми се струва, че може да е просто изкривено усещане заради нарасналото медийно отразяване последните години - с бума на интернет, смартфоните и въобще на комуникационните технологии, вече при всяка случка извън обичайните, сигурно на 10-тата минута след кацането вече има десетки клипове и снимки във всякакви социални мрежи, блогове  и други подобни медии. (А при полети с наличен интернет, сигурно и още преди кацането ... :wink:

Връзка към коментар
преди 2 часа, Фил каза:

Да, това би било показателно, в случай че някой е събирал (и анализирал) такива данни.

В основата на сигурността на летенето е събирането и анализирането на подобни данни. В миналото например не са се събирали данни как се ползва даден самолет и това е била една от причините за катастрофата на полет 243 на „Алоха Еърлайнс“ Тогава ползването на къси разстояния на самолета е довело до умора на материала по рано от очакваното. По честата турбуленция от очакваното по принцип също може да доведе до по ранна умора на материала и затова е много важно да се събират данни включително и за това.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 5 часа, Lyubina каза:

Инцидент (то си е трагедия) на авиобаза Граф Игнатиево. Двама загинали. 

Каквито и да са причините, отишли са си двама пилоти, единият от които на зелените 28 г.

За съжаление, това е огромна трагедия за България.
Майор Петко Димитров е бил един от най-опитните летци на самолет L-39 в България.

Момчето, старши лейтентант Венцислав Дункин, на 28г., след 8 дни трябваше да се ожени. Жена му е бременна в седмия месец.

Мир на праха им. 

  • Харесвам 5
  • Шок 1
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...
преди 6 часа, Ovcharski каза:

Boeing 737-800 на Ryanair пука гуми при кацане в Бегамо. Останалите полети за отменени.

 

qiW2qd1R4IMkQKaD.mp4_snapshot_00.00.000.jpg

qiW2qd1R4IMkQKaD.mp4_snapshot_00.03.097.jpg

GYyu-sDWwAEb33T.jpg

В добавка, който има полети идните дни, може да провери за евентуални забавяния поради щетите по пистата.

“Веднага след инцидента на място са пристигнали пожарникари, които са помогнали за евакуацията на пътниците и екипажа.

Компанията оператор на летището "Сакбо" съобщи, че се налага ремонт на 450-метрова отсечка от пистата, повредена при инцидента. До приключване на ремонтните дейности ще има сериозни забавяния и отмяна на полети.”

Връзка към коментар

Утре на обяд излитаме със семейството към София, дано да работят нормално. Според италианските медии трябвало да се направи кръпка в асфалта. Чудя се при положение, че става въпрос за бразда с ширина метър примерно - в нормална видимост не може ли по някакъв начин да се оцвети браздата и самолетите да минават на три метра встрани от нея

Връзка към коментар
преди 19 часа, Венелин каза:

...в нормална видимост не може ли по някакъв начин да се оцвети браздата и самолетите да минават на три метра встрани от нея

И освен това да сложат един пътен знак "Внимание! Неравности по пътя". И проблемът е решен. 😁 Ами не, няма как да се реализира твоят сценарий. Ако утре отново кацне дефектирал самолет и не успее да избегне увредения участък, тогава какво правим?!

  • Харесвам 2
  • Смея се 4
Връзка към коментар

О, да, определено въпросът ми беше лаишки, по-скоро ако може да мине като някакво временно решение.

Явно за половин ден преасфалтираха дупката и днес си летяхме нормално (с леко закъснение, което не изглеждаше да се дължи на това) 

Връзка към коментар
На 1.10.2024 г. в 22:43, Венелин каза:

не може ли по някакъв начин да се оцвети браздата и самолетите да минават на три метра встрани от нея

Няма как това да стане! Единственият допустим ( временен ) вариант е да се затвори тази част от полосата. Което означава да се намали капацитета и вида на летателни апарати, които могат да ползват летището. Демек става едно мазало - резервации, билети трафик, връзки м/ду полети и дестинации. За това се вадят прожекторите, мобилизира се целия състав, поръчва се спец. асфалт, или бетон и се заливат пораженията. После инспекция от авиационните власти, разрешение за ползване на ПИК - цялата, или част от нея и всичко започва лека -полека да се вкарва в график. По принцип това са форсмажорни обстоятелства и всички имат един общ интерес по възможно най-бързия начин да излязат от тях . 

  • Харесвам 9
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   1 магеланец

    • vorbis
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.