Прескочи до съдържание

Споделяне на превозни средства (Spark и подобни)


Препоръчани мнения

Понеже от край време ненавиждам таксиметровия превоз в София хвърлям по едно око на Spark. Пък и нали щото да сме в час с модерните тенденции. Общо взето е услуга за краткотраен наем на електромобил, като се работи само с мобилен телефон и приложение. Ползвал съм нещо подобно в Холандия веднъж, всичко мина както си трябва. 

 

Ще имам идните дни по един бърз тегел до летището и обратно и видях, че там винаги има по няколко колички, вероятно имат станция, така че смятам да се лиша от разочарованите погледни на таксиджиите, които чакат по 2 часа да им дойде клиент, който за съжаление не иска да отива с такси до Истанбул. Откъм разходи вероятно няма да ми е по-евтино от таксито, но ще покарам електромобил и няма да ми се наложи да обсъждам съсипаната държава - все бонуси за мен. 

 

Тук се натъквам на малко специфики свързани със зареждането на автомобила. Имат си поддръжка в работно време, ако се наложи ще звъня, но си мисля че тук може да си ги изясним нещата на по-човешки език с хората, които са ползвали услугата. До колкото разбирам, колите се зареждат след като батерията им падне до някакво ниво, на доброволни начала. Друго, което разбирам е че не можеш да я включиш в станцията, да прекратиш наема и да си тръгнеш, така ли е? Един вид, ако взема автомобил с недостатъчно заряд не само че трябва да го чакам да се зареди, но и да си плащам за това, понеже таксуването е на минута. Не ми звучи логично, има ли нещо, което изпускам?

 

Казват, че може да се паркира навсякъде в зоните отбелязани в приложението. Синя и зелена зона ясно. Ама как мога да видя местата, на които мога да паркирам извън тях? Инсталирах приложението, но интерфейса честно казано е доста беден и въобще не виждам разрешените места за паркиране. 

 

Знаете ли горе-долу колко време отнема верификацията на шофьорската книжка? Защото колата ще ми трябва за утре вечер, а тепърва утре на дневна светлина ще си снимам и книжката и мутрата. Дали ще имам време да приключа процеса?

 

И така...не е зле да си имаме темичка за тази услуга, изглежда новаторска (като за България) и любопитна. 

  • Харесвам 10
Връзка към мнение

Ползвал съм ги веднъж, защото обикновено вече съм с кола навън. За пръв път карах електромобил - много ми беше модерно и хубаво.
Верификацията мисля, че я завършиха в рамките на работен ден.
Паркирането... отбелязани са ти сектори от града, в които може да се паркира и поне в iOS на приложението си ги виждам. Интуитивно ми е, примерно от картата разбирам, че на изток от бул. България може да се паркира, а на запад - не и не гледам очертанията на картата до последния милиметър. По подобен начин работят и споделените коли в Милано и в други градове, където съм ги карал.
За зареждането - нямам опит, но ми се струва нелогично да работи, както казваш ти. Според мене, просто трябва да вържеш колата на заряд и да завършиш наема.

Връзка към мнение

Проверката на книжката е ден или няколко часа. Колата може да се оставя в светлата част на картата на приложението, на която е посочено местоположението на свободните коли. Можеш да ги оставяш и на зарядно станция, ако оставащия пробег е под 10 км май и няма логика да не си приключил пътуването. Употребата свършва с кликване на команда Прекрати сесията или нещо подобно. Получиш ли сметката за пътуването, значи си приключил успешно.

Малко допълнение - веднъж не успях да подкарам колата,  пуснах сигнал и ми върнаха парите. Освен това картите на ОББ много не харесват Спарк .

Редактирано от Zaro
Връзка към мнение

добра тема, и аз се интересувам и все си мисля някой път да ги пробвам вместо такси

 

последно вчера сутринта видях един малък спарк, който обаче беше направил зверско задръстване, вътре седеше жена и не можеше да го запали и леко се разтревожих, че и аз мога да се окажа същата позиция :girl_to_take_umbrage:

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Я кажете как се разбира къде може да се паркира. Гледам сега на картата, има 3 колички в Гео Милев, което не е синя/зелена зона, нито пък и голям частен паркинг. В тази светлата част на приложението ли е разрешено да се паркира?

 

image.png

 

image.png

 

 

Връзка към мнение
преди 42 минути , antea каза:

добра тема, и аз се интересувам и все си мисля някой път да ги пробвам вместо такси

 

последно вчера сутринта видях един малък спарк, който обаче беше направил зверско задръстване, вътре седеше жена и не можеше да го запали и леко се разтревожих, че и аз мога да се окажа същата позиция :girl_to_take_umbrage:

Мисля си, че е добре човек да е покарал автоматик поне веднъж преди да се качи. Че хайде, с двата педала може да се оправи, те са интуитивни, ама сигурно проблема и е бил, че я оставила скоростите на N, я на P 🙂 Явно така са новаторските услуги, ще пробиват през проблемите и фирмите, и клиентите. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Извинявам се за глупавия въпрос, но след регистрацията в приложението и добавяне на карта за плащане , не откривам от къде да си въведа шофьорската книжка . 

Връзка към мнение
В момента, funny каза:

Извинявам се за глупавия въпрос, но след регистрацията в приложението и добавяне на карта за плащане , не откривам от къде да си въведа шофьорската книжка . 

Започни да резервираш някоя кола и процесът ще започне. 

  • Благодаря 1
Връзка към мнение
преди 3 минути , Георги каза:

Започни да резервираш някоя кола и процесът ще започне. 

Мерси. След вчерашното ми такси преживяване , се регистрирах и точно мислех да питам вече тук и твоята тема ми дойде като по поръчка 🙂

 

Връзка към мнение
преди 32 минути , Георги каза:

Я кажете как се разбира къде може да се паркира. Гледам сега на картата, има 3 колички в Гео Милев, което не е синя/зелена зона, нито пък и голям частен паркинг. В тази светлата част на приложението ли е разрешено да се паркира?

 

image.png

 

image.png

 

 

Според информацията на сайта, ако колата не е в разрешена за оставяне зона, няма да можеш да приключиш пътуването. Аз наскоро оставях в Редута извън всякакви зони, но в светлата част, и нямаше проблем, даже след една минута някой друг вече я беше взел.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 17 минути , Zaro каза:

Според информацията на сайта, ако колата не е в разрешена за оставяне зона, няма да можеш да приключиш пътуването. Аз наскоро оставях в Редута извън всякакви зони, но в светлата част, и нямаше проблем, даже след една минута някой друг вече я беше взел.

Да, това с невъзможността да се остави е сигурен знак 🙂 Ама някак ми се ще да знам предварително къде най-близо до крайната ми дестинация мога да я оставя. Ако може по редутските улици ще е чудесно.

Връзка към мнение
преди 9 часа, Георги каза:

Знаете ли горе-долу колко време отнема верификацията на шофьорската книжка? Защото колата ще ми трябва за утре вечер, а тепърва утре на дневна светлина ще си снимам и книжката и мутрата. Дали ще имам време да приключа процеса?

Не зная дали си си отговорил сам вече на въпроса, но при мен верификацията отне 5 минути. Вече като започна резервация , направо ми дава да я отключа колата.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Да в светлата част на картата може да паркираш и приключваш сесията. Естествено е желателно да се паркира по правилат, че съм виждал вдигната кола на Спарк. Те самите си се грижат за зареждането на колите и е хубаво да не взимате кола с оставащ пробек близък до 10 км. Няма много зарядни, които са в зоната им и тогава не може да се приключи сесията, а и е безсмислено да вземете кола и тепърва да я зареждате освен ако не е за целия ден. Имат и баничарки, които биха били доста удобни за пренасяне в центъра. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 55 минути , funny каза:

Не зная дали си си отговорил сам вече на въпроса, но при мен верификацията отне 5 минути. Вече като започна резервация , направо ми дава да я отключа колата.

Да, и при мен е така. Очаквах че ще има потвърждение по имейл. 

 

А има ли възможност да заключиш колата без да приключваш сесия? Един вид, докато влезеш за 2-3 мин в магазина да не ти я вземе някой. Ще ползвам тази вечер и ще дам подробно ревю 🙂

Връзка към мнение

Последните няколко години има революция в сектора на споделени велосипеди, скутери, коли и т.н. Общото между тези схеми е, че рядко може предварително и само онлайн човек да се регистрира. В повечето случаи след онлайн регистрация се изисква и физическо появяване в офис. Първото наемане на превозно средство обикновенно не е по малко брократично от наемането на кола от традиционна Рент а кар компания, но следващите наемания са много лесни и бързи. В редки случаи (основно при велосипеди), могат да се наемат само с кредитна или дебитна карта, без да има нужда от ходене в офис.

 

В Будапеща например има две компании са споделени автомобили, две за велосипеди и една за електрически скутери. Едната от компаниите за споделени автомобили скоро комуникира, че само за миналата година нейните клиенти са изминали над 3 милиона километра в града.

 

В гъсто населени райони тези схеми могат да бъдат добра алтернатива на градския транспорт или такситата.

 

Може би си струва или тази тема да се преименува или в отделна тема да почнем да споделяме опит за споделени превозни средства без шофьор в различни градове по света.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 9 минути , Topfly каза:

Последните няколко години има революция в сектора на споделени велосипеди, скутери, коли и т.н.

че и самолети ...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 18 минути , Topfly каза:

Общото между тези схеми е, че рядко може предварително и само онлайн човек да се регистрира. В повечето случаи след онлайн регистрация се изисква и физическо появяване в офис. Първото наемане на превозно средство обикновенно не е по малко брократично от наемането на кола от традиционна Рент а кар компания, но следващите наемания са много лесни и бързи. В редки случаи (основно при велосипеди), могат да се наемат само с кредитна или дебитна карта, без да има нужда от ходене в офис.

Е това явно е от редките случаи 🙂 В Холандия също преди години не ми искаха да потвърждавам в офис, но там това не ме изненадва, много са напред с електронните услуги. 

 

Готово, преименувана е темата, оставям спарк в заглавието за сега, да може да я познаят пишещите от вчера. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Днес ще подготвя подробни съвети за използване на car2go и DriveNow - две от пан-европейските системи за car sharing, които преди няколко дни обявиха плановете си за сливане. Според мене след няколко месеца това ще създаде гигант-монополист в услугата, който ще стане още по-видим и използваем от  туристите.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 31 минути , Георги каза:

Да, и при мен е така. Очаквах че ще има потвърждение по имейл. 

 

А има ли възможност да заключиш колата без да приключваш сесия? Един вид, докато влезеш за 2-3 мин в магазина да не ти я вземе някой. Ще ползвам тази вечер и ще дам подробно ревю 🙂

Да, тогава заключването става с ключа, но плащането на минута си тече.

Връзка към мнение

В Будапеща споделени елктрически и бензинови коли могат да се вземат от Mol Limo и Greengo. Колите на Mol Limo са или бензинови или електрически, а на Greengo са само електрически. Mol Limo има повече коли. MOL Limo обещаха, че ще водят преговори с летището в Будапеща да има въможност и там да се оставят и вземат колите. Има различни схеми за наем на колите, но общото е, че всички разходи са в цента. Не трябва да се купува гориво, да се плаща за паркинг и т.н. Единствено неправилното парикиране и евентуалните глоби за нарушаване на правилника на пътя се плащат отделно. За щети в колата също се плаща отделно и затова при наем на колата е добре да се огледа ида се снимат евентуални щети за да не ни ги фактурират на нас.

 

Електрически скутери могат да се наемат от Blinkee, като освен в Будапеща могат да се наемат в 16 града в Испания, Хърватия, Унгария, Полша и Швеция.  Вероятно с една регистрация скутерите могат да се ползват в изброените държави.

 

Велосипеди могат да се наемат от MOL Bubi и от международната верига Donkey Republik . Mol Bubi имат много повече велосипеди и стоянки, но Donkey Republik имат услуга в 13 държави и 58 града на 3 континента.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Спарк имат партньорство с Mastercard, която може да ви е от полза

Всички нови потребители на SPARK, които регистрират Mastercard като разплащателно средство в приложението, ще получат допълнителен ваучер за до 20 мин. ползване на услугата, в зависимост от избрания модел електромобил.
 

Всички потребители на SPARK, които регистрират Mastercard като разплащателно средство в приложението, ще получат допълнителни eGo точки за всеки лев, заплататен с Mastercard

 

източник цък

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Едно ревю от мен на Spark, ще го разделя на 2 части. 

 

1. Колата

 

За първи път карам електричка и е мега, гига, супер кеф. Сякаш изведнъж се пренасяш в 21 век и едно от тези неща, които те карат да се чувстваш модерен гражданин на планетата, независимо че маневрираш между дупки и панелки. Сякаш си си в някакъв мехур, където недостатъците на софийското движение се изпаряват. Допълнителен бонус - при включване в движението, благодарение на доброто ускорение, буквално издухваш тежкарските джипки. Как ли се чувстват, когато някаква черупка ги задминава?

 

Аз естествено съм си малко дивак и при качване в колата и завъртане на ключа минаха 1-2 секунди, докато се чудя защо колата не се тресе от вибрации и къде е шума от запаления двигател. А то на таблото си пише - Ready. Абсолютно безшумно и елегантно движение, все едно си на летящо килимче. На 100% съм убеден, че това е бъдещето и е само въпрос на време пробегът да стане по-човешки и цените да паднат още малко. 

 

Никога не съм бил автомобилен ентусиаст, може да се каже, че съм по-скоро ентусиаст на технологии. Никога не са ме впечатлявали коне, цилиндри и т.н. Имайки предвид, че съм луд фен на Ф1 е може би парадокс, но е факт. Като цяло съм муден шофьор, който предпочита да си изпревари, когато е абсолютно празно на пътя и това изпреварване да отнеме колкото е нужно, без излишни драми и залепване на гърбовете на пътниците на седалките. За първи път слизам от кола и се треса от кеф, карал съм и по-мощнички нормални автомобили, никога не ми е било толкова леко, лесно и забавно. 

 

Дори и при сегашните цени на електричките, ако хипотетично търсех изцяло градски автомобил в премиум сегмента, със сигурност бих избрал някоя по-скромно оборудвана електричка от VW, Nissan или Hyundai, вместо нещо от малките двг коли на BMW или Audi. VW UP-чето, което карах струва 45000, тези на Nissan и Hyundai с по-дълъг пробег са към 70 000.

 

2. Услугата

 

Много лесно, удобно и никакви проблеми. Резервираш, намираш колата, отключваш през телефона, ключа и газ (да, бе, газ, ключа и ток ли трябваше да напиша:)). Имам късмет да живея в район, в който сякаш винаги на 5-10 минути пеша има свободна кола, но все пак опита ми е от 24 часа. Надявам се гъстотата само да се увеличава. 

 

Приложението има един досаден недостатък. Иконката на локацията на колата е много голяма, а по някаква причина колкото и да увеличиш картата след няколко секунди те връща на нивото на зум по подразбиране. Което е мега досадно из тесните редутски улички, защото трябва нон-стоп да зумваш телефона за да видиш къде ти е колата, след което приложението пак връща на общ план покриващ 3-4 квартала, които не те интересуват особено, с иконка покриваща поне 2-3 улици. По-горе бях пуснал един скриншот, без увеличение на картата е абсурд да разбереш къде точно е колата: 

 

image.png

 

Като цяло всичко работеше добре, но не знам какво се случва, ако все пак приложението и телефона се сбъгасят, което както знаем си се случва. На слизане например не успях от първи опит да прекратя наема, изкара ми някаква грешка. Второ кликване на бутона и всичко беше ок. Все пак не знам какво би се случило, ако нямам мобилно покритие, приложението забива и т.н. Защото брояча си цъка, дори да си непукист и да им зарежеш колата отключена. 

 

Не е дефект на услугата, но фактът че те таксуват на минута вкарва малко припряност. Ефектът е чисто психологически. Нито ще фалирам с 40ст за 2 минути да си направя нещата както трябва при качване в непознат автомобил, нито нищо, просто като знаеш че брояча върти малко се юркаш. По тази причина не можах да разкодирам съвсем стойката за телефон в колата, но има време, ще я разуча. 

 

Понеже споменах, че возенето в такси ми е остро неприятно, защото Редута е на 6-7 лева от летището, което винаги се посреща с леко пуфтене от шофьорите защото не е Люлин. И ако се разминем само с пуфтенето е супер, да не споменавам за чалгата, прелитането през дупки, джигитското шофиране, опитите за диалог или неловкото мълчание в колата (еднакво неприятни) и майка ти жална, ако нямаш точна сума и не ползваш мобилните приложения. Неприятно ми е до степен да предпочитам да оставя колата си за ден-два на летищен паркинг и да платя повече, вместо да се занимавам. С оглед на това, че Спарк имат стоянка на летището, вече знам как ще се прибирам към вкъщи. Няма да ми излиза по-евтино, но ще е в пъти по-приятно. 

 

Относно зареждането, все още ми е малко мътно. Това, че когато пробегът падне под 10км си задължен да намериш най-близката станция и да зареждаш, докато времето и брояча си тече, общо взето означава, че просто не взимаш коли, чието ниво на заряд предполага че можеш да паднеш под 10км преди да стигнеш финала. За щастие още преди резервация в приложението си пише на коя кола колко заряд и остава. Когато имаш повече коли наблизо (като в моя случай) можеш да си избереш такава с повече, но едва ли всеки има такъв избор. Предполагам, че имат служители, които зареждат и препаркират колите на по-вървежни места, в противен случай си мисля, че ако нещата бъдат оставени на нормалната им ентропия е само въпрос на време всичките колички да бъдат забутани в десета глуха, където никой не би ги наел в близката седмица.

 

Големи недостатъци на услугата не намерих, само подозирам че може да ги има, защото мобилните приложения все още сякаш нямат нужната рентабилност. Но силни ръкопляскания от мен към фирмата, въобще да предложат услуга, която е новаторска и модерна не само за България. Някъде мернах, че имат към 150 курса на ден, което е смешно като приход и не виждам да имат печалба при това положение. Много стискам палци инвеститорите да са с дълбоки джобове и много търпение, защото услугата сякаш на този етап малко изпреварва времето си в България, а такива опити аз лично адмирирам. Убеден съм, че в дългосрочен план би била успешна. 

 

 

  • Харесвам 13
  • Браво 4
Връзка към мнение

А как стои въпросът с огледи на автомобила, щети, застраховки...? Или всичко си е включено в "цената на играта" и както при рент-а-кар с пълна застраховка - никой не я оглежда?

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.