Прескочи до съдържание

Споделяне на превозни средства (Spark и подобни)


Препоръчани мнения

За мен е положителен знак, че предвид това, че колите се карат от куцо и сакато, не са се циганили, всички са с парктроник.

Засега съм карал само сапунерката UP, ама за 15 минути ми е все тая, може и траби да е, важното е да се стигне навреме.

Връзка към коментар
  • 2 месеца по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

Да напиша едно смесено Spark / Електричка ревю. Много е дълго, ама в момента още ми е прясно и съм ентусиазиран да пиша!

 

Днес имах възможността да взема един от новите Хюндай Кона за цял ден и навъртях приличен километраж по оста София - Велинград и обратно с лека отбивка до Пазарджик. Нормалните коли под наем+гориво ми излизаха горе-долу на същата цена, за това естествено реших да покарам модерна електричка! Рисковете бяха преценени, имаше много бекъп варианти, от които в крайна сметка се наложи да използвам първия. Но за всичко това след малко. 

 

Да отбележа, че Спарк скоро въведоха 30ст на км след километър номер 200 при дневните наеми, което като цяло почти порязва подобен на моя ентусиазъм. Всеки, който има намерение да кара доста за един ден вече трябва да има едно наум. 

 

Макар и колата, която взех вчера да беше почти заредена на максимум (към 90% заряд имаше, около 270км) реших да да я дозаредя сутринта, първо да видя как става и второ за всеки случай. Най-удобната станция за бързо зареждане беше във Фантастико в Студентски Град. Всичко ок, отивам там, но от 5-те места, 4 вече са заети от други Спаркове... Бучвам се в петата, но не разбирам зарежда ли се колата, не се ли зарежда. По едно време пристига още един Спарк и решавам да попитам шофьора как точно става. Оказва се човек от техните мобилни екипи, който директно каза "ма тая станция не работи, колегите трябва да я оправят". Е аз как да разбера? Освободи ми бързо зарядния контакт на един от другите спаркове и ми даде да дозаредя. Отбеляза "Добре правиш, че зареждаш, вчера един беше закъсал в Провадия, хех". Все пак, черна точка тук за Спарк, защото инструкциите макар и да изглеждат ясни, зарядните им станции са просто едни мигащи кутии с елементарен дисплей и аз няма как да знам, че като мига синьо нещо сигурно не работи. 

 

Както и да е, пътят до Велинград мина безпроблемно, не пестяхме от радио, климатик, скорост по магистралата 130 на круиз контрол, извън нея 90. Беше ми ясно, че няма как да се размине двупосочния път без презареждане, за това и реших да няма икономии тип спиране на климатик и бавно каране, защото това би развалило голяма част от удоволствието. Във Велинград се оказах с оставащи 130км, които само на теория биха били достатъчни, бяхме смъкнали точно 50% от заряда на батерията, а на връщане пътя по магистралата е изкачване, а не спускане...

 

Това не трябва да е проблем, защото според https://www.plugshare.com/ във Велинград има три зарядни станции, 2 в хотели и една някъде си, все някоя от тях трябваше да работи!

 

Станция номер 1 в хотел Олимп: Хората бяха откровено учудени, че колата започна да се зарежда от станцията, защото до сега само една Тесла се била заредила! Рено Zoe въобще отказвало да светне. Радостта беше кратка, защото след около една минута, зареждането прекъсваше. Пробвахме 2-3 пъти, все същия резултат. В последствие разбрах от шефа ми, който кара електричка, че най-вероятно в настройките на колата има ограничение на минимален влизащ заряд, който да се употребява и явно станцията е била твърде маломощна. Може и това да е било, но дори да я бях изключил тази настройка бавно зареждаща станция нямаше да ми свърши работа. 

 

Станция номер 2 беше наблизо. Нямах някаква яснота какво представлява като локация, просто цъкнах на гпс-а да ме закара до там. Оказа се една малка уличка с 1-2, вярно модерни къщи тук-там, но нито помен от зарядна станция. Имаше 3-4 по-големички табла на EVN, огледахме ги отвън, нямаше нищо наподобяващо зарядна станция. 

 

Станция номер 3 беше в хотел "Двореца", която макар и маркирана като само Тип 1 (на мен ми вършат работа Тип 2), реших все пак да пробвам. Там на паркинга ме посрещна бариерата и служителя каза, че станцията била само за гости на хотела, при това такива с нощувка, не върви да седнем в заведението за час и да заредим. 

 

Очевидно Велинград не беше подготвен да посрещне адекватно новия полъх в автомобилизма! Тук влезнахме в авариен режим. В планът ми за критични ситуации резервния вариант беше един строителен хипермаркет в Пазарджик. Там нещата изглеждаха сериозни, ама знам ли. По километраж имах 103км заряд, Пазарджик беше на 50, а Пловдив като краен вариант на 90 мисля. 

 

Всичко се оказа ОК в Пазарджик. В интерес на истината рекуперацията на енергия работи много добре и всъщност стигнах до Пазарджик със 107км оставащ ресурс (4км повече от колкото на тръгване!), при положение, че бях през цялото време на климатик и радио. Но все пак от Велинград до Пазарджик е 80% спускане и 20% равно. Дори се замислих дали ако станцията не работи и там да не рискувам и да потегля към София. 

 

На паркинга на хипермаркет Крез имаше 2 прилично маркирани места за електромобили, ако искаш да зареждаш любезни служители от сигурността ти отключват станцията и си зареждаш колкото искаш абсолютно безплатно. Аз вдигнах километража до 150, което при 113 до вкъщи и около 100 до входа на София мислех за достатъчно. Е, безплатно, безплатно, колко да е безплатно. Докато чакам час и нещо за зареждането купих триъгълник, аптечка и пожарогасител за скоро пристигащата ми нова кола, 2 водички също заминаха в жегата. За кратко гледах и ножове, тигани и разни други неща, от които домочадието като цяло има нужда. Абе измислили са го това безплатно зареждане!

 

Потеглих към София при остатък по километраж 153км, а на магистралата оставаха 96, т.е. буфер от 57км. Предполагах, че баира към София ще изхарчи малко от него, но би трябвало да има достатъчно. Първите ми 1-2 засечки вървяха като че разреждането е със същите темпове като изминатото разстояние и малко се успокоих. Скоростта беше 120 по круиз контрол, пак с включен климатик и радио. 

 

Е дойдоха баирите и стабилния ми уж буфер почна стремително да намалява. При 40км оставащи до София и индикация за 67км оставащ ресурс реших да спра климатика. Малко след това свалих и скоростта от 120 на 100. В крайна сметка минах височината на Вакарел с 30км оставащ ресурс по километраж, докато до входа на София бяха 22. От 57км уж буфер, бяха останали 8, при това от входа на София до първата станция имах 4-5км. Надеждата ми беше само в спускането и нещата изглеждаха много на кантар да успея да се добера до спасителната зарядна станция на Киа или евентуално Метро на входа на София. Спрях и радиото, хубавото е че малко се разхлади и от климатик нямаше нужда. 

 

Спускането даде прилична глътка въздух за мен и нервите ми. Всъщност се оказа, че не само стигнах входа на София, но и до вкъщи, а успях и да намина през магазина за да напазарувам. В крайна сметка разстоянието Вакарел - Магазина - Вкъщи, което е към 35км го минах с разряд от оставащи 30км до 22км на километража. Спускането е благодат!

 

Все пак нещата бяха малко на кантар, имайки предвид, че трябва да оставя колата с поне 10км, а нямах идея дали последните километри няма ресурсът да падне рязко изведнъж, както става с батерията на телефона ми например. Надявах се това, че заредих с 50км повече от уж нужното в Пазарджик да ми даде достатъчно за да не се притеснявам, но се оказа че баирите са жесток бич и хем трябваше да намаля скоростта, хем да спра климатика за да успея да се прибера и съвсем не бих казал, че последните 40км бях спокоен. 

 

В резюме:

 

- Мисля, че е добре на станциите, на които спарк си презареждат автомобилите винаги да гарантират поне едно работещо място за клиенти и хора с други електрически автомобили, а не да ги блокират всичките. Ще е добре неработещите станции да се маркират своевременно. Още ще е по-добре, ако има индикация в приложението колко порта има на дадена станция и колко от тях са заети! 

- Тази такса на км след 200 слага сериозен прът в потенциални днодневни обиколки, но предполагам Спарк си имат резонна причина да го направят и може би колите са им по-рентабилни на кратки маршрути в София от колкото с дневни наеми. 

- Всичко е ок, ако си направите добре домашното, подсигурите се с допълнителни резервни варианти и не разчитате само на една станция в провинцията, която е силно вероятно и да не работи. 

- Оставащите километри както може да се очаква може да са много неточни! Но предполагам с 2-3 по-дълги маршрута човек ще придобие усещане при какъв релеф да се подсигури и при какъв няма нужда. Беше ми нужен такъв опит, защото никакви сметки не могат да заменят практиката. 

- На plugshare.com не може да се разчита изцяло. Аз лично вече бих си правил плановете само покрай станции с много ревюта и около сериозна инфраструктура. Хотели не. Ще гледам да оставя ревюта и за тези 3 станции, които опитах да посетя. 

 

Изживяването ми беше по-скоро ентусиастко, от колкото практично. Просто исках да си начеша крастата. С нормална кола нямаше да имам никакви драми, щях да спестя около 2 часа, а вероятно щеше да ми излезе 10-20лв по-евтино. Но удоволствието от карането на електромобил е несравнимо и вече съм убеден, че следващата ми кола ще е такава. Няма никакви технически пречки. Пречките в момента са високата цена, голямото чакане при поръчка, които ще бъдат разрешени, когато производството стане по-масово. Проблемите са и в инфраструктурата и макар и в София вече да има приличен брой станции, то извън големите градове явно нещата са все още проблемни и човек трябва да има вариант Б и В за да не стане като оня закъсалия в Провадия...

 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 11
  • Браво 1
Връзка към коментар

В Италия има един хибриден модел за средносрочно наемане на коли, но по модела на Spark и т.н. Може да се наеме кола и за една седмица само през мобилна апликация и без намесата на жив човек https://elefast.locautorent.com/noleggio-auto-full-self-service/index-en.html

 

Цените на услугата са доста по добри от колкото на нормалната рент а кар услуга, но ударих на камък, защото апликацията ми искаше италиански данъчен номер 😞 Ще се радвам ако някой намери някаква вратичка как може да се ползва услугата и без италиански данъчен номер, защото следващия път бих я изпробвал...

Връзка към коментар

@Георги, още една пречка е и скоростта на зареждане. Ти може да си разполагал с време в конкретния случай, но за едни 150 км заряд си чакал час и нещо. 🙂 Ако автомобилът не поддържа fast charging и няма такива станции, работата си остава непрактична.

 

Иначе благодаря, че споделяш опита си, интересно е. 🙂

Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)
преди 4 минути , Victoria каза:

@Георги, още една пречка е и скоростта на зареждане. Ти може да си разполагал с време в конкретния случай, но за едни 150 км заряд си чакал час и нещо. 🙂 Ако автомобилът не поддържа fast charging и няма такива станции, работата си остава непрактична.

 

Иначе благодаря, че споделяш опита си, интересно е. 🙂

Още по-зле са нещата, аз чаках час и половина за 50км заряд 🙂 Да, супер бързите станции са много редки и без тях човек трябва и време да си предвиди. От практична гледна точка - негативите натежават. От ентусиастка, разликата е космическа в полза на електричката. Ако на теория знаех, че няма станция във Велинград, пак бих го направил по същия начин с цялото неудобство на заобиколката през Пазарджик и чакането там. 

 

Но да вършиш работа извън София по този начин на дневна база - абсурд. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

И аз силно се ентусиазирах като ползвах няколко пъти Спарк в София и разбира се по тъмно - без задръствания 🙂 .

Голямата Kona т.е. с голямата батерия ми е "хванала окото", и за разлика от Киа е-ниро, която има доста повече багажник, иначе са реално еднакви като батерия и мотор, но Kona има гаранция и на батерията. Наскоро четох ревю на Тesla model S след 450к мили - оказа се, че много проблеми не са имали хората, само 2 гаранционни смени на батерията, а сега третата по изследване се оказва, че деградира по-бързо от предните 😉 ....

Моята "лична битка" е между кефа, да се кара такава кола, и практичността - ограничения, зареждане, не на последно място и цената. Скоро навъртях почти 5к километра към Германия и обратно и се замислих, как би изглеждало едно такова пътуване с електричка ... при положение, че на 21вия час бях изминал 2к км с нормална кола и почи 2 часа чакане на унгарската граница. И някак изпитах една такава горчилка в устата, защото не намерих доводи в полза нa тока 🙂 , при такъв тип пътуване ...

А гледайки, колко коли на Спарк са оставени на 15-20 км. пробег, дори на паркинги със станции, бих ги посъветвал при включване на кола към зарядна станция да приспадат минута-две от наема на колата - така може би на повече ползватели ще заработи съвестта им 😉 ...

Връзка към коментар

Е, в Европа поне станции има, аз тука не съм виждал нито една

иначе като погледнах сайта дето Георги го е дал - в града има 4 и извън него най-близката е на 300км

аз съм фен, ама ми се струва голям риск да се отдалечаваш на повече от 100км от града 🙂

Връзка към коментар

За мен границата на практичността ще бъде премината, когато може да се прави София - Бургас без презареждане и без нужда да ограничаваш комфорт. Плюс бързо зарядни станции през 100км. Това би трябвало да елиминира нуждата от прекъсване на дневния ти график за да зареждаш, а за през нощта би трябвало да има достатъчно места. Ако се наложи през деня, то бързите станции да са горе-долу наблизо. 

 

Сега ситуацията е, че станции по магистралата мисля, че се намират на 2-3 места, и то от най-добрите. А Коната с голямата батерия е на ръба да е практичен автомобил. На ръба, защото пробегът и ще се срине зимата и няма как да добута без презареждане до Бургас. Абе близо сме, 5-6 години и нещата ще са ок според мен, но към днешна дата електричките са безпроблемни само за градско каране. 

 

А за ремонтите и поддръжката е така, като цяло са много по-редки и евтини. Имаше един полу конспиралнически документален филм на времетo: https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F Макар и да беше доста едностранчив имаше и много фактология в него, интересно е да се види от днешна гледна точка, когато ситуацията е много по-различна. Та все едно, във филма доста се разискваше това, че големите производители печелят доста от поддръжка и резервни части, а електромоторът е много по-лесен и евтин и нямат интерес да правят такива коли. В последствие същите хора направиха и https://en.wikipedia.org/wiki/Revenge_of_the_Electric_Car

Връзка към коментар
преди 3 часа, Георги каза:

Изживяването ми беше по-скоро ентусиастко, от колкото практично. Просто исках да си начеша крастата. С нормална кола нямаше да имам никакви драми, щях да спестя около 2 часа, а вероятно щеше да ми излезе 10-20лв по-евтино. Но удоволствието от карането на електромобил е несравнимо и вече съм убеден, че следващата ми кола ще е такава. 

 

Чак аз се припотих докато четох 🙂 Никога не съм ползвала електрическа кола, а за тази система със Спарк - честно, много тъпо гледам, макар че ви чета внимателно. Ще ми бъде интересно да потърся дали тук няма някъде да опитам какво е...

Връзка към коментар
преди 9 часа, Rainy каза:

Чак аз се припотих докато четох 🙂 Никога не съм ползвала електрическа кола, а за тази система със Спарк - честно, много тъпо гледам, макар че ви чета внимателно. Ще ми бъде интересно да потърся дали тук няма някъде да опитам какво е...

Звучи логично в Лондон да се появи такава услуга, с оглед на таксите за задръствания в центъра, ама не съм сигурен дали електричките са освободени и от паркинг, освен от тези такси... 

 

Ей това намерих много набързо, но е доста по-дървено, защото е на месечен абонамент + минута употреба: https://www.blue-city.co.uk/

Връзка към коментар

Еее, ти пък нищо не каза - той няма да зарежда на 120 волта и 10 ампера ,  20 мили в час е съвсем нормално при използване на 240 волта и пей сърце на нощна енергия 😉

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, Георги каза:

Звучи логично в Лондон да се появи такава услуга, с оглед на таксите за задръствания в центъра, ама не съм сигурен дали електричките са освободени и от паркинг, освен от тези такси... 

 

Ей това намерих много набързо, но е доста по-дървено, защото е на месечен абонамент + минута употреба: https://www.blue-city.co.uk/

Много благодаря! Аз за пръв път чета за такова споделяне в този форум... Иначе се загледах в станциите за зареждане. Изглеждат много на острова, но аз съм няколко степени под лаик в тази област. Ще се опитам да намеря начин да пробвам електричка след такива категорични препоръки... (Паркинги не се опрощават и на инвалидни автомобили вече, дори на паркинги в болниците.)

Връзка към коментар
14 hours ago, Георги said:

За мен границата на практичността ще бъде премината, когато може да се прави София - Бургас без презареждане и без нужда да ограничаваш комфорт. Плюс бързо зарядни станции през 100км. Това би трябвало да елиминира нуждата от прекъсване на дневния ти график за да зареждаш, а за през нощта би трябвало да има достатъчно места. Ако се наложи през деня, то бързите станции да са горе-долу наблизо.

За сега практичността при електрическите коли е основно при каране в града, но болшинството от нуждите на хората също са в рамките на града. В Будапеща за да е по гъвкава услугата, част от споделените коли са бензинови. Така всеки може да си намери това от което има нужда...

 

 

Връзка към коментар

Spark вече предлага споделени BMW i3 в София

 

https://www.economic.bg/bg/news/11/spark-veche-predlaga-i-bmw.html

 

Най-после единствената и истинска марка в Спарк! Макар и с най-ужасния модел в почти вековната и история ...

  • Харесвам 3
  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
17 minutes ago, Брани said:

Spark вече предлага споделени BMW i3 в София

 

https://www.economic.bg/bg/news/11/spark-veche-predlaga-i-bmw.html

 

Най-после единствената и истинска марка в Спарк! Макар и с най-ужасния модел в почти вековната и история ...

Това никой не го купува, затова изкупуват залежалите бройки .. предполагам на половин цена или срещу реклама 😉 

Връзка към коментар

На два пъти в последната седмица ми се случи да резервирам кола в непосредствена близост до Сердика Център, да отида да я търся и да я няма. Чудех се кой е идиотът - аз или приложението 🙂 Писахме си, в крайна сметка се оказа, че колите най-вероятно са в подземния паркинг, но понеже ГПС-а им давал отклонения и ги запращал някъде в съседните улички. 

  • Смея се 1
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...
5 hours ago, Topfly said:

Стартира услуга за електрически тротинетки под наем в София

https://glas.bg/1939867/startira-usluga-za-elektricheski-trotinetki-pod-naem-v-sofiy?fbclid=IwAR3zGMcCrA040zf-lkw467xRXTLatQKpY5NCMWxFP9L1xLA_RKRLAWaNzYs

Ето и цените, като на Спарк са горе-долу, предимството е, че могат да се карат в задръствания 🙂 

708216_full.jpg

Връзка към коментар
1 hour ago, georgebg said:

Ето и цените, като на Спарк са горе-долу, предимството е, че могат да се карат в задръствания 🙂 

708216_full.jpg

За София и спрямо цените на градския транспорт и такситата Lime е скъпа услуга, но гледам, че по света са много популярни. Явно повечето хора ги мързи да въртят педали е предпочитат по комфортни решения. Проблемът за София обче е, че като цяло улиците, тротоарите и велоалеите са доста по неравни спрямо други места на света, а при малките колелета на Lime, това може да се окаже проблем. Най-голямото предимство в градска среда е обаче паркирането. Тротинетките може да ги оставиш де факто където си искаш...

  • Браво 1
Връзка към коментар
7 minutes ago, Topfly said:

За София и спрямо цените на градския транспорт и такситата Lime е скъпа услуга, но гледам, че по света са много популярни. Явно повечето хора ги мързи да въртят педали е предпочитат по комфортни решения. Проблемът за София обче е, че като цяло улиците, тротоарите и велоалеите са доста по неравни спрямо други места на света, а при малките колелета на Lime, това може да се окаже проблем. Най-голямото предимство в градска среда е обаче паркирането. Тротинетките може да ги оставиш де факто където си искаш...

Доколкото се обсъжда, правят специални места за паркиране на велосипеди и тротинетки, и е въпрос на договорка - вероятно няма да може да се хвърлят навсякъде. От дуга страна в ЕУ се обсъждат различни мерки, заради многото катастрофи вкл. и със смъртни случаи, за ограничаване на скоростта и т.н. регламентиране на този вид транспорт.

Днес минах покрай някакво паркомясто по Дондуков, което беше нарисувано със зелена боя - не видях дали ще има зарядна станция, или ще е някакво обособено например за тротинетки ....

На мен ми е интересно колко ще издържат Лайм преди да се откажат, мисля че доста бързо ще започнат да "изчезват" тротинетките им...

Връзка към коментар

Тука е някаква лудница с тия тротинетки, навсякъде може да се спънеш в някоя.

Те нямат зарядни станции, минават и ги събират за зареждане някъде си.

  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.