Прескочи до съдържание

Uber - нещо като airbnb за таксита и превоз?


Препоръчани мнения

Днес за първи път попаднах на тази услуга: https://www.uber.com/

Иронично, че я забелязах в новините като забранена в Белгия. Както и да е, услугата е нещо като airbnb за превози в рамките на града, където Uber е на практика посредник между вас и шофьора. 

 

Отваряте си приложението на мобилния телефон, то засича по GPS къде се намирате, пишете къде искате да отидете, клас кола и получавате информация кога шофьора ще е при вас и ориентировъчна цена. 

 

Както при повечето онлайн услуги, може да поставяте ревюта и оценки, които би трябвало да филтрират лошите шофьори и тези, които не предлагат добра услуга. 

 

Такситата в чужди държави винаги ми докарват допълнителен стрес, дори да съм наясно какви са цените, какви са им триковете и т.н. Ще е перфектно да има изчистена услуга през мобилния телефон, където плащането ще се извършва онлайн, всичко е проследимо и няма опасност да те врътнат три пъти през околовръстното, само защото си чужденец и не можеш да се ориентираш добре.

 

В Брюксел на този етап е забранена услугата, защото не можели да сертифицират и контролират шофьорите. До колкото разбрах по принцип всеки с шофьорска книжка, гражданска отговорност и изправен сравнително нов автомобил може да се включи, без да минава през тромавите бюрократични процедури. 

 

На този етап е услугата е налична само в големите градове, но като цяло идеята ми харесва и се надявам да се разрасне точно както airbnb. Ясно е, че няма да допадне на абсолютно всеки и ще си има трески за дялане, но честно казано в чужда държава бих се доверил на нещо такова вместо на нормално такси. 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

В Брюксел на този етап е забранена услугата, защото не можели да сертифицират и контролират шофьорите. До колкото разбрах по принцип всеки с шофьорска книжка, гражданска отговорност и изправен сравнително нов автомобил може да се включи, без да минава през тромавите бюрократични процедури. 

 

На Брюксел това им е проблемът - регулацията. В такива случаи винаги си пускам презентацията на О'Лиъри в Брюксел, където казва, че подходът на политиката на бюрократите по отношение на бизнеса е: 

If it (бизнесът) moves - tax it. If it keeps moving - regulte it. if it stops moving - subsidize it. 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Тук във Франция имаше големи протести и стачки на таксиджиите заради подобен тип фирми. Такситата плащат лиценз от 200 000€ във Франция, за да могат да работят, отделно колата, поддръжката, застраховки и прочие. Стачкуваха за нелоялна конкуренция, понеже убер и другите им е достатъчна шофьорска книжка за да практикуват. Та и тук властите решиха да ги таксуват, направиха минимум време 15 мин от поръчката до качването в колата, за да разделят от такситата.

 

Аз мен лично като потребител съм доволен понеже такситата изведнъж станаха по-точни, любезни, добре облечени (шофьорите на убер за с вратовръзки) може и да накара да им свалят малко от цената (регулирана от държавата и еднаква за всички).

  • Харесвам 2
  • Браво 1
Връзка към коментар

Здравейте,

За първи път се включвам с мнение ,въпреки че всеки ден форумът  е в графа -задължителни.

В България от около 4-5 месеца ( не мога да съм много точна)  се предлага същата услуга, която според моето скромно мнение е взаимствана от uber , но с някой подобрения. Приложението се казва TAXISTARS ( ако Основателя го зачете ,като реклама може да вземе корективни мерки) и лично аз съм го ползвала няколко пъти в София. Освен удобство се осигурява и известна безопасност- от телефона който е поръчано таксито може да се следи он-лайн маршрута на колата. След предоставяне на  услугата може да се даде оценка за шофьора, създава се архив със стойности на отделните поръчки и др.

А самата фирма собственик на приложението , долколкото ми е известно,  на този етап предлага услугата единствено чрез таксиметрови компании в София и Варна.

Редактирано от gerido
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Ще измисля някаква консистентна система за рекламата на български фирми и обекти, но на тоя етап е едно-към-гьотере, в тоя случай считам че информацията е полезна, аз например не знаех за съществуването на подобна услуга :) 

 

Засега не ми харесва само, че плащанията са или на живо, което малко намалява цялостния контрол или чрез много сложни първоначални банкови преводи и зареждания на сметка, които се съмнявам някой да прави. А и цялото изглежда като просто мрежа от таксиметрови фирми, а не може бай Иван, ако реши да се включи, което би свалило цените. 

 

Просто по-модерен и читав начин за поръчване на нормално такси, с по-засилен контрол над шофьорите. Определено е бонус, но не води до по-ниска цена като Uber :)

Връзка към коментар
  • 3 месеца по-късно ...

И аз съм ползвал българското приложение, за което се спомена. Недостатък- като извикаш такси, не можеш да смениш шофьора ако е с по-нисък рейтинг. Какъвто, такъв. После пичовете почнаха да хитруват, като те свалят на адреса до който си, изключват програмката, така че да не можеш да им дадеш рейтинг, щото съзнателно са те врътнали през по-дълго трасе например. Плюс- вече не ми се налага да се моля да ме качат на къс курс или да ми се налага да извървя разстоянието от 5 км пеш, защото никой не иска да ме качи.

Връзка към коментар

Малко мелодраматична статия, но есенцията е ясна. Дойдоха : http://www.webcafe.bg/id_1904833392_Letyat_poslednite_taksita

 

Дано да не съм прав, ама интуицията (и скромния житейски опит) ми говорят, че това няма скоро да заработи в България. ;)

Връзка към коментар

Скоро имаше промоция която даваше безплатна лимузина летище - централен Дубай за новорегистрирани клиенти , но тогава не обърнах внимание.

 

То лимузина е много по-различно понятие от това, което имаме предвид в България. Предполагам, че имат предвид клас лимузина, което е просто по-голяма кола, тип Volkswagen Passat примерно :)

 

Колкото до сертифицирането и регулациите... те и сега трудно се спазват и контролират, аз съм на мнение, че пазара трябва с рейтинги да отсее некачественото обслужване, защото сега е ужас да влизаш в таксито да гледаш данни за преглед, да гледаш снимки (които доста често не съвпадат с човека зад волана!), пък и никъде в регулациите не пише дали шофьора пуши като комин, кара като идиот и слуша любимата си музика на макс. А да ти кажа, това на мен ми е по-важно от това дали е минал някаква сертификация, която си е чиста проформа. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Първите пъти когато ползвах приложението ми беше доста интересно и наруших личното си правило за лаконичност и неразговорливост при ползване на такси.

В Бъгария не се избягва регулаторния режим. Тук всъщност се  прилага традиционна таксиметрова услуга  с елемент на използване на ИК технология. Компанията собственост на приложението има договорни отношения с таксиметрова комапния и получава ежемесечна такса за внедредрения софтуер във всяка кола. Засега се оказва ,че този бизнес модел не носи много ползи нито на таксиметрови шофьори,  нито на клиентите. Последния път ,когато ползвах приложението явно не можа точно  да се установи локацията ми и само следях на дисплея на телефона си как таксито кражи около мен , а в същото време на софийския булевард имаше десетки жълти автомобили.

При uber наетите  коли са също под лицензионен или регистрационен режим ( в зависимост от пазара ),  но в колите им няма касови ,таксиметрови апарати , няма оператори -физически лица.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Uber няма много допирни точки съв свободното отдаване на апартаменти под наем. Колите трябва да са сертифицирани и да са по нови от 2005. Ако си безработен и имаш въпреки това кола след 2005та година, може да се включиш. Общо взето е начин да се заобиколи лицензирането и контрола под предтекст че се отваря пазара. Много вероятно съвсем скоро много градове ще забранят услугата просто защото намалянето на контрола не е това от което таксиметровия транспорт има нужда. И със сегашните нива на контрол пак е мошенически бизнес, навсякъде по света. 

 

С уточниението, че услугата върви добре в щатите защото там таксиметровия транспорт е на картелен принцип, докато в Европа има много повече конкуренция.

Редактирано от trancedrift
Връзка към коментар

Вече е забранен в Берлин.

 

http://www.bbc.co.uk/news/business-28788142

 

В много градове в Европа таксиметровите услуги не са либерализирани и има силни лобита. Едва ли бих ги ползвала: не че има гаранция при другите но някак все пак знам, че спазват поне някакви стандарти, особено в големите компании.

  • Браво 1
Връзка към коментар

Сега като се замисля, Uber не е много по-различно от Mitfahren: някой пътува до определен град, пуска обява и си търси спътници, които си делят разходите. Може би разликата е, че няма печалба....

  • Смея се 1
Връзка към коментар

Carpool сайтовете са нещо разлино, записан съм в няколко и взимам отвреме на време хора с мен. Крайната ми цел беше да си намеря някой с подобен маршрут и да се редуваме, обаче е трудно, държавата покрива транспортните разходи и всеки иска сам в колата :) "Клиентите" ми са най често прясно завършили студенти които имат още да довършват неща покрай дипломната си, но вече нямат безплатен обществен транспорт.

 

Въпросните Юбер просто заобикалят сертификацията за таксита, шофьорите им пак са бакшиши, колите на лизинг.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Да, всеки може да заяви желание, после колата отива в тяхното хале.

 

Аз мисля че повече трябва да ви тревожи че някой големи европейски градове смятат да забраняват аирбнб заради подпомагане на укриване на местни данъци и нелоялна конкуренция спрямо лицензираните наемоотдаващи и хотели :)

Връзка към коментар

Въпросните Юбер просто заобикалят сертификацията за таксита...

 

Което според мен е ключа от бараката, както за забраните в Европа, така и за шествията и т.н. 

 

И се питам, искрено, имаме ли нужда от сертификация на такситата? Поне в България полза не мисля, че има. Нямаш никаква гаранция дали като се качиш в такси няма да кара като олигофрен, никаква гаранция, че автомобила е в добро състояние, нямаш и никаква гаранция, че човека зад волана е "сертифицирания". Тук все още се мъчим да излезем от блатото на помпичките.

 

Пък и не само за България. Знам, че за Лондон таксиджиите на черните таксита изкарват ужасни тестове, да знаят всяка уличка в града, как да стигнат до нея, всичко това им отнема много време и пари, които после трябва да си върнат с тарифите. Ма в днешно време има ГПС-и, бе хора, и факт е че ще ми е много интересно да ме вози таксиджия, който знае 10000 улици наизуст, но извън любопитния фактор, практическата полза в днешно време е нулева.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ти си прав, но не вземаш предвид какво става ако има като стане катастрофа, как стоят нещата със застраховките ако има ранени сред пътниците след като нормалните застраховки не покриват тези разходи при комерсиални превози. Такива неща, като добавим и избягването на данъци и осигуровки и съвсем става каша.

 

Личното ми мнение е че такситата трябва да са самоуправляващи се коли. Големия проблем реално обаче не е технически а социален. Всичките бакшиши като останат без работа после отиват на социални помощи. Същото важи и за други дейности. И ако преди 20-30 години правителствата можеха да насъскват полицията да бие по протести, сега хора като бройка са доста повече и е непридвидимо. Услуги като Юбер са реални стъпка назад, не напредък.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.