Прескочи до съдържание

БДЖ - общи въпроси


Препоръчани мнения

БДЖ е неизчерпаем източник на негативни новини, провали, парадокси и безумия.

Мисля, че БДЖ е една пълнокръвна еманация на това какво се случва в държавата на всички възможни нива. Вярваме или не, но във всичко сме такива. Просто в останалите сфери може да остане малко по-скрито.

Искам да чета още и още, и още ....:offtopic:

  • Харесвам 6
  • Смея се 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Radnev каза:

БДЖ е неизчерпаем източник на негативни новини

Недей така. :wink:

Днес видях старзагорската гара - чистак ремонтирана. Верно, след пет години къртовски труд, но все пак. 
Не знам как е вътре само, щото пловдивската я замазаха отвън, а вътре+подлез си е от миналия век. Асансьор и т.н. приспособления за по-трудноподвижни – не работят. В момента при коловозите е дълбок ров. Той се копае от години, просто му сменят местоположението. Сега намериха древни гробове под коловозите под разрушения бетонен мост – нещата предсказуемо ще се забавят. 

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
Дани Магелани
преди 25 минути , searus каза:

Стискайте ми палци, очертава се да пътувам с влак скоро... През Балкана... Още се чудя дали да си го причиня...

Приеми го като приключение и връщане в миналото! 

  • Смея се 2
Връзка към коментар
преди 28 минути , searus каза:

Стискайте ми палци, очертава се да пътувам с влак скоро... През Балкана... Още се чудя дали да си го причиня...

Разбира се, че си го причини! Най-малкото ще имаш история за разказване. :wink:

  • Харесвам 2
  • Смея се 3
Връзка към коментар
На 19.08.2024 г. в 22:56, Argentique каза:

Недей така. :wink:

Днес видях старзагорската гара - чистак ремонтирана.

Гарите нямат нищо общо с БДЖ. Те са част от инфраструктурата и се поддържат от НКЖИ.

 

Относно "новите" немски вагони - имали са проблеми с климатиците още в Германия, въпреки по-хладния климат там. Маломощни са по рождение и се е разчитало, че ще работят денонощно и ще поддържат салона хладен. Така е и било, но по нашите гари няма възможност за включване на вагони без локомотив. А локомотиви и без това не достигат, че да стоят блокирани по гарите в ролята на охладители. Според мен тази енергийна неефективност е причината DB да се отърве от тези вагони.

МТ и БДЖ са били предупредени за проблемите с климатиците след покупката, но не са обърнали внимание и са бързали да ги пуснат. 

Друг неочакван проблем е било захранването на вагоните - те работят на 1000V, а новите локомотиви Siemens на Smartron подават само 1500V. Затова и първите влакове тръгнаха със стари локомотиви, които поддържат и двата вида захранване. Което пък доведе до няколко големи закъснения предвид надеждността и състоянието на старите Шкоди. Но тук БДЖ реагираха бързо - успешно тестваха понижаващи трансформатори от 1500V към 1000V и започнаха ударно да ги монтират във всички вагони.

Да се надяваме, че БДЖ ще имат мотивация и капацитет да модифицират и климатиците. Със сигурност в България има фирми и специалисти, които да го направят.

  • Харесвам 11
Връзка към коментар

Новини за БДЖ от последните два дни:

"Пътници бутаха закъсал влак"

"Локомотивът на пътническия влак от Бургас за Сливен се запали в движение"

"Влакът Варна - Пловдив също се запали"

"Два пожара за два дни в БДЖ"

"Нито ден без драма в БДЖ"

 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
На 26.08.2024 г. в 12:05, Фил каза:

Хората цели самолети бутат, вие тук някакво локомотивче го правите на въпрос 

Проверих за спорта и се оказа, че самолетът тежи доста по-малко от един локомотив(в случая над 3 пъти). И си мисля, че самолет се бута по-лесно, отколкото локомотив, заради гумите.

 

Tu-134(на снимката)

  • Empty weight: 27,960 kg (61,641 lb)

Локомотив

Служебно тегло

87 000 kg

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
Преди 1 час, Patrick K каза:

...И си мисля, че самолет се бута по-лесно, отколкото локомотив, заради гумите...

Не съм инженер и да ме прощавате за лаишкото обяснение, но при наличие на два обекта с еднаква маса, този, който е с твърди колела (като вагони, локомотиви), ще се нуждае от прилагане на по-малко сила за движение в сравнение с обекта с каучукови гуми (самолет, камион).

Така че предимство на самолета е, че е по-лек, но недостатък е, че е с гуми.

  • Браво 1
  • Замислям се 2
Връзка към коментар
преди 23 минути , vorbis каза:

Не съм инженер и да ме прощавате за лаишкото обяснение, но при наличие на два обекта с еднаква маса, този, който е с твърди колела (като вагони, локомотиви), ще се нуждае от прилагане на по-малко сила за движение в сравнение с обекта с каучукови гуми (самолет, камион).

Така че предимство на самолета е, че е по-лек, но недостатък е, че е с гуми.

То не е точно за инженер това, това си е физика, но се чудя как и къде точно може да се бута например В 737 или А 320:yes: . 

  • Замислям се 2
Връзка към коментар

И аз не съм инженер, но не съм съвсем убеден, че локомотив се бута по-леко от самолет при равна маса.  Влаковете нямат колела в смисъла, който обичайно се влага, а цялостни колооси. Това, което се забравя, или може би не се знае, е, че при тях има т.нар реборди, които подхващат всяка от релсите и пречат на дерейлиането. Това обаче многократно увеличава триенето. 

Колкото и да е шашаво, и това съм го научил като студент в шести курс на цикъла по съдебна медицина по време на аутопсия на самоубиец, легнал на релсите и прегазен от локомотив.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Само да вметна, че има и локомотиви над 120 тона, които са с 6 оси и там е много трудно дори само той да се бута без вагоните. 

Оставете тази работа, че локомотив се бута по-лесно от самолет, къде са 120/87 тона, а къде са 27 тона......

Мотрисите (има с 3 секции мотриси има и с 4 секции мотриси) са доста по-леки от една композиция с локомотив и вагони, много е важно какво е самото превозно средство. 

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

смятам, че ще е много трудно сравнението, освен ако някой е участвал и в двата случая :-)

за самолета пише, че е бил замръзнал, така че е било по-трудно да тръгне, отколкото ако просто си е седял 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

БДЖ пуска атракционен влак от Горна Оряховица и Трявна за 6-ти

orig.jpg?_=1725021735

Атракционен влак ще пътува между Горна Оряховица и Трявна на 6 септември - Денят на Съединението между Княжество България и Източна Румелия, съобщиха от БДЖ, предаде БТА. Композицията ще потегли от Горна Оряховица в 09:30 ч. с четири вагона в посока Трявна. По маршрута си ще има две спирки - в Трапезица и Велико Търново, откъдето сдобилите се с билет също ще могат да заемат своето запазено място.

Атракционната композиция ще пристигне на гарата в Трявна в 10:47 часа. Там пътниците ще имат време да се разходят и да разгледат възрожденската архитектура на града, стана ясно още от съобщението. От Трявна влакът тръгва обратно в 15:50 ч. и ще пристигне в Горна Оряховица в 16:57 ч. Композицията отново ще има спирки във Велико Търново и Трапезица.

От БДЖ допълниха, че билетът в двете посоки Горна Оряховица - Трявна - Горна Оряховица е 30 лв. и включва запазено място. За децата до 10-годишна възраст билетите ще бъдат на стойност 15 лв. и ще са валидни само с придружител. Билети за атракционния влак с парен локомотив могат да бъдат закупени от билетните каси и железопътните бюра във всички гари в страната, както и онлайн на https://bileti.bdz.bg/.

БТА припомня, че специална ретро мотриса пътува всяка събота през август по маршрута от София до Банкя и от Банкя до София. Влакът се движи по повод отбелязването на годишнината от основаването на държавните железници през август 1888 г. и честването на празника на железничаря.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Някой да е пътувал тези дни до Истанбул с влак? Закъсняват ли тези влакове?
Другата седмица ще летим от там и изключихме, че 6 септември е начало на дълъг уикенд.

Връзка към коментар
преди 1 час, Miladina каза:

Някой да е пътувал тези дни до Истанбул с влак? Закъсняват ли тези влакове?
Другата седмица ще летим от там и изключихме, че 6 септември е начало на дълъг уикенд.

Не мога да потвърдя дали още е в сила, но попаднах на това, коментирано в друга тема:

 

Поради ремонт на Бетонния мост в Пловдив, под който минават влаковете, се очаква от 22 март за 6 месеца да бъде спрян влака София-Истанбул.

 

https://magelanci.com/forums/topic/14414-влак-до-истанбул-кушет-и-легло/page/9/#comments

Връзка към коментар
3 minutes ago, Sju said:

Не мога да потвърдя дали още е в сила, но попаднах на това, коментирано в друга тема:

 

Поради ремонт на Бетонния мост в Пловдив, под който минават влаковете, се очаква от 22 март за 6 месеца да бъде спрян влака София-Истанбул.

 

https://magelanci.com/forums/topic/14414-влак-до-истанбул-кушет-и-легло/page/9/#comments

Влакът пътува. Няма места за 6 септември, но за 7 има. 
тъй като ние трябва да сме към 11 часа на летището на 8 септември се чудим дали да рискуваме или да тръгнем по- рано с автобус.

Връзка към коментар
На 28.08.2024 г. в 13:59, master_of_germs каза:

И аз не съм инженер, но не съм съвсем убеден, че локомотив се бута по-леко от самолет при равна маса.  Влаковете нямат колела в смисъла, който обичайно се влага, а цялостни колооси. Това, което се забравя, или може би не се знае, е, че при тях има т.нар реборди, които подхващат всяка от релсите и пречат на дерейлиането. Това обаче многократно увеличава триенето. 

Ребордите не се опират в релсите освен ако са много криви. Триене на практика няма, освен в извънредни ситуации. Новодоставените немски вагони пристигнаха с ръждясали реборди.

  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 13 часа, Ilian359 каза:

Ребордите не се опират в релсите освен ако са много криви. Триене на практика няма, освен в извънредни ситуации.

Точно така! Това е част отговора на въпроса "как завиват влаковете". Повечето хора си мислят, че влаковете завиват като ребордите се опират в релсите и насочват колелата в правилната посока. Това може да е казусът на софийските стари трамваи, но това е неефективен и шумен начин. Още повече, че колелата не са самостоятелно захванати като колелата на автомобила, а представляват една цяла колоос, точно както на влакчетата Pico, с които сме си играли:
image.jpeg.35b0625335d079103fc95b2c67c72f7d.jpeg

В такъв случай, при завой би се получила твърде голяма разлика в изминатото разстояние между ляво и дясно колело, водеща до много триене и шум. За да се избегне този дефект, колелата на влаковете не са, образно казано, с проста цилиндрична форма, а с променлив диаметър. Така се компенсира разликата между вътрешното и външното колело в завоите.

 

image.png.cd7d9a96842f172f133ba4ec3525b450.png

Любознателните може да прочетат повече тук.

 

  • Харесвам 2
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

За по-младите, които предпочитат видео пред текст:

https://www.youtube.com/watch?v=fhrS74gOYsM

 

Между другото, има високоскоростни влакове с отделни колела, но и при тях е спазен принципът на конуса и се движат заедно като колоосите.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
  • 4 седмици по-късно ...

Един познат чужденец иска да купи билет от София Север до Варна с влак на втори октомври, но при опит за избор на места не се отваря менюто и не може да се избере място. За други дати и влакове показва същото. Някой има ли идея от къде идва проблема?

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.