Прескочи до съдържание

О'Лиъри: Norwegian и Моnаrсh ще имат затруднения


Препоръчани мнения

преди 9 часа, tch каза:

Едно е да имаш поръчки за самолет съвсем друго е, да си вече купил голям брой самолети, които не можеш да напълниш. А ако всяка лакърдия на този човек се сбъдваше, трябваше да си плащаме като ползваме тоалетната в самолета, да няма втори пилот, и седалките да са наредени на два реда (един върху друг)

Ако прочетеш статията, която споделих, ще видиш, че не могат да запълват всички поръчани самолети и точно най-модерните А320NEO ги дават на лизинг, но проблемът е, че и при тях има технически проблеми с двигателите. Според уикипедия Norwegian оперират 58 самолета, но имат поръчки за 300+ самолета цък

Ето и една малко по стара статия, където обявяват най-голямата поръчка от 372 самолета в историята на европейската авиация цък

Такива грандомански истории, без да са подплатени със сериозен фундамент рядко свършват добре :(

 

Това, че финансовият директор на Norwegian след 15 години работа и без да има наследник си е подал оставка преди два месеца също е доста показателно. В момента тази критична и супер важна за компанията дейност се извършва от директора за връзка с инвеститорите...

 

Що се отнася до O'Leary, прави разлика между сериозните му изказвания и тези с цел PR. O'Leary на пръв поглед може да изглежда като един клоун говорещ глупости, но не забравяй, че той направи най-голямата и най-печелившата европейска авиокомпания. Зад маската на клоуна има един гениален бизнесмен!

 

Редактирано от Topfly
Връзка към коментар
преди 8 часа, Фичо каза:

Все пак, да се надяваме, че прогнозата му за това, че ще ни плащат за да летим, ще се сбъдне скоро :biggrin:

Миналата година де факто летях безплатно с Уиз ер, като купих билет за сметка на кешбека в профила ми на Уиз ер, който бях получил от резервации в booking ;)

  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Същата тема я дъвкаха в лайнърса няколко поредни дни. Един норвежец учтиво обясни, че Norwegian е част от група, в която има банка и компания, даваща самолети на лизинг. Нека всеки, който наистина е загрижен за бъдещето на компанията (защото има билети, купени с нея или по друга причина) да изчете темата там и да прецени колко основателни са изказванията на МОЛ.

Offtopic: в лайнърса често цитират 2-ма, които имат твърде големи усти - МОЛ (CEO на Ryanair) и AAB (CEO на Qatar). :)

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 18 минути , akair каза:

Същата тема я дъвкаха в лайнърса няколко поредни дни. Един норвежец учтиво обясни, че Norwegian е част от група, в която има банка и компания, даваща самолети на лизинг. Нека всеки, който наистина е загрижен за бъдещето на компанията (защото има билети, купени с нея или по друга причина) да изчете темата там и да прецени колко основателни са изказванията на МОЛ.

Offtopic: в лайнърса често цитират 2-ма, които имат твърде големи усти - МОЛ (CEO на Ryanair) и AAB (CEO на Qatar). :)

Не съм запознат с дискусията, нито подробно с групата на Norwegian, но ако приемем за факт това което пишеш, то не е непременно добра новина. Ако растежът на Norwegian се финансира от собствена банка, това означава, че има възможност контролът върху риска да не е на ниво.

В България също имаше един конгломерат от банка, телеком и т.н., който извършваше вътрешно финансиране и един ден изненадващо за много хора цялата пирамида се срути. Собственикът естесвено обвинява разни външни фактори за неуспеха си, но истината  е, че бизнесът му рано или късно щеше да се срути.

Връзка към коментар

 

 

 

Ето втората част на горната статия, която допълнително обяснява част от проблемите:

 

"Without the extra cash from sale of the company’s assets, the quarterly result would have been NOK-1,100m ($-137m) and half year results NOK-2949m ($-356m)– substantial loss, clearly worse than the company’s guidance. "

 

Cost-development.png

 

Together, the costs changes increased operating expenses by 45% (Figure 4) on a revenue increase of 17%.

 

Operating-cost-data.png

 

Is Norwegian in trouble? Part 2

https://leehamnews.com/2017/07/19/norwegian-trouble-part-2/

 

 

 

Връзка към коментар

Не съм защитник (или съдник) на МОЛ (и ААБ), само споменах какво дискутират в "the most active Aviation Forum online! ", както пише на сайта - ако някой иска да види повече и по-разнообразни мнения от дискусията, завързана от @Topfly и @Георги.

14 minutes ago, Фичо said:

За непосветените като мен ;) - "лайнърса" е? 

Лайнърсът е един от по-големите и по-известните сайтове на авио любители. Можеш да потърсиш "Discussions going on in the most active Aviation Forum online! " в Google  и ще го намериш. Да не правя реклама, че @Георги ще се сърди (с право). :)

Темата се казва "MOL: "Norwegian 'gone' in 4-5 months"

Редактирано от akair
  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Акцията на NAS (Norvegian Air Shuttle) към момента са ок. 200 NOK. Точно толкова са били и през първото тримесечие на 2015 г. (гледам графиката предложена от Topfly). Дали са надценени / подценени е въпрос на виждане, но има два момента, които си заслужават да се отбележат:

- Графиката е за Norvegian Air Shuttle (междуконтинанталните полети), а Norvegian са по-голямо обединение

- Въпреки, че са са публична компания, няма как да знаем дали не биха или имат подкрепа например от Government Pension Fund of Norway или Sovereign wealth fund. Все държавни дружества с огромен бюджет купуващи акции. Ryan не могат да разчитат на такъв тип подкрепа.

 

Аз не бих се притеснявал нито за бъдещето на Norvegian нито дали ще съществува Norvegian Air Shuttle. Държавата е с един от най-високите стандарти в света, най-сериозните запаси от петрол, най-големите пенсионни фондове изобщо и с план за развитие за следващите тридесетина години. Т.е. каквато и да било подкрепа просто би била огромен ресурс за компанията.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
преди 57 минути , cck каза:

Акцията на NAS (Norvegian Air Shuttle) към момента са ок. 200 NOK. Точно толкова са били и през първото тримесечие на 2015 г. (гледам графиката предложена от Topfly). Дали са надценени / подценени е въпрос на виждане, но има два момента, които си заслужават да се отбележат:

- Графиката е за Norvegian Air Shuttle (междуконтинанталните полети), а Norvegian са по-голямо обединение

 

Поведението на акциите си струва да се гледа спрямо пазара. Последният връх на акциите на Norvegian Air Shuttle е на 29 април 2016 година с 371 крони. Индексът на европейските авиокомпании в който е включен и Norvegian Air Shuttle тогава е бил 361 пункта. Днес акциите на Norvegian Air Shuttle се търгуват на 206 крони или около 45% по ниско, а секторният индекс индекс днес е 422 пункта или със 17% по високо. Очевадно е, че акциите на Norvegian Air Shuttle се представят значително по лошо от средното на пазара. цък

Не знам от къде взимаш информацията, че Norvegian Air Shuttle са междуконтиненталните полети, но аз намирам една компания търгуваща се на борсата, която е Norvegian Air Shuttle, чието търговско наименование е Norwegian цък

Тази компания има 4 дъщерни компании:

 

 

Norwegian Long Haul
Norwegian Air International
Norwegian Air UK
Norwegian Air Argentina

 

 

Редактирано от Topfly
Връзка към коментар
преди 47 минути , cck каза:

- Въпреки, че са са публична компания, няма как да знаем дали не биха или имат подкрепа например от Government Pension Fund of Norway или Sovereign wealth fund. Все държавни дружества с огромен бюджет купуващи акции. Ryan не могат да разчитат на такъв тип подкрепа.

 

Аз не бих се притеснявал нито за бъдещето на Norvegian нито дали ще съществува Norvegian Air Shuttle. Държавата е с един от най-високите стандарти в света, най-сериозните запаси от петрол, най-големите пенсионни фондове изобщо и с план за развитие за следващите тридесетина години. Т.е. каквато и да било подкрепа просто би била огромен ресурс за компанията.

 

Аз не бих бил толкова оптимист, защото въпреки, че Норвегия не е член на ЕС, реално трябва да изпълнява всички директиви на ЕС и изобщо не е толкова лесно държавата да им помогне. Освен това не забравяй за фалита на авиокомпании, като  Swissair и Sabena. Швейцария и Белгия също не са много бедни държави, че да не могат да спасят една авиокомпания.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 34 минути , Topfly каза:

Поведението на акциите си струва да се гледа спрямо пазара.

Това е квинтесенция на фундаменталния анализ. Аз него не го разбирам добре. Ако обаче направиш технически анализ на графиката, ще видиш че нещата са си съвсем на мястото към момента. Т.е. дори спекулативно, аз бих си купил акции от тях.

За Norvegian air shuttle имах предвид, че са част от бизнеса, а не целия бизнес на групата.

Относно банката, за която спомена akair: Bank Norwegian AS (banknorwegian.no)

 

Но аз предлагам да не се отплесваме по акции и финанси, че все пак форумът е за пътувания :)

---

И в този ред от мисли тъкмо се загледах в изключително интересните им прекачвания от Ню Йорк за Гваделупа, които @macf1an беше открил още преди две години. Още си ги има и то на интересни цени за някои дати. Нали се чудеше за евентуални билети за криуз с Коста.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 8 минути , cck каза:

Това е квинтесенция на фундаменталния анализ. Аз него не го разбирам добре. Ако обаче направиш технически анализ на графиката, ще видиш че нещата са си съвсем на мястото към момента. Т.е. дори спекулативно, аз бих си купил акции от тях.

За Norvegian air shuttle имах предвид, че са част от бизнеса, а не целия бизнес на групата.

Относно банката, за която спомена akair: Bank Norwegian AS (banknorwegian.no)

 

Но аз предлагам да не се отплесваме по акции и финанси, че все пак форумът е за пътувания :)

---

И в този ред от мисли тъкмо се загледах в изключително интересните им прекачвания от Ню Йорк за Гваделупа, които @macf1an беше открил още преди две години. Още си ги има и то на интересни цени за някои дати. Нали се чудеше за евентуални билети за криуз с Коста.

За съжаление няма как да не се занимаваш с финанси, ако искаш да прецениш има ли риск от фалит на Norwegian или няма? Този въпрос все пак е важен за тематиката на форума!

 

Аз лично не бих купил акции на Norwegian, защото експанзията им ми се струва прекалено бурна и необмислена, а спекулативно рядко купувам акции.

 

Ако погледнеш сметките в горната статия, реалната загубата на Norwegian за първото полугодие е 356 милиона долара, което е близо 50% от пазарната капитализация на компанията. Положението е замазано с продажба на активи, но като добавиш към това подаването на оставката на финансовия директор без да има наследник, ситуацията ми изглежда като пред фалит. Такава извънредна раздяла с финансовия директор, който е от 15 години там за мен показва, че във фирмата има страхотно напрежение при което изпълнителният директор иска растеж на всякаква цена, а финансовият директор става и казва, че той не може да носи повече отговорност за финансирането на този безумен разстеж.

Виждал съм не един и двама такива изпълнителни директори, които се опитват да балансират на ръба на пропастта и често доста дълго добре се справят, но почти винаги идва момент, когато с гръм и трясък се провалят.

 

Надявам се да загубя баса, защото ще е жалко за добрата услуга и конкуренцията ако изчезнат, но фундаментът им е доста разклатен и при равни други условия аз сега не бих си купил билет от Norwegian за след 6-7 месеца.

 

Най-пресният пример с Air Berlin също е поучителен. От време на време имаше статии за проблемите на авиокомпанията, но от едната страна беше германското правителство, а от другата страна един арабски инвеститор с много дълбок джоб и никой не вярваше, че авиокомпанията изведнъж за няколко месеца може да изчезне, но за сега това изглежда най-вероятният сценарий и до Коледа Air Berlin вероятно ще е вече просто история.

 

Връзка към коментар
преди 15 минути , Topfly каза:

Надявам се да загубя баса, защото ще е жалко за добрата услуга и конкуренцията ако изчезнат, но фундаментът им е доста разклатен и при равни други условия аз сега не бих си купил билет от Norwegian за след 6-7 месеца.

Няма бас - аз ще черпя по бира, независимо от резултата.

Взех, че взех малко акции (10 x 22.23 EUR) . Ще видим кой крив - кой прав догодина. Ако се вдигнат през лятото разликата отива за билети до Свалбард. Ако ли не - ще пия една студена вода и ще ходя в Молдова :)

  • Харесвам 6
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 3 минути , cck каза:

Няма бас - аз ще черпя по бира, независимо от резултата.

Взех, че взех малко акции (10 x 22.23 EUR) . Ще видим кой крив - кой прав догодина. Ако се вдигнат през лятото разликата отива за билети до Свалбард. Ако ли не - ще пия една студена вода и ще ходя в Молдова :)

Значи ще пием бира  B) За Свалбард и аз най много ще съжалявам, защото от доста време го планирам...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Norwegian навлезе в контраатака ;) Пилотите на Ryanair бягали при Norwegian и те били на печалба за последните 10 години, но нито дума не обелват за актуалното им финансово положение...

 

Norwegian on Ryanair attack: O'Leary is bitter about losing his pilots to us

http://nordic.businessinsider.com/norwegian-on-ryanair-attack-oleary-was-bitter-for-losing-his-pilots-to-us-2017-9/

Връзка към коментар

Има един сайт (не е свързан официално с Norwegian Air Shuttle)

https://www.virtualnorwegian.net/destinations/

 

Та на този сайт пилотите "имат думата" :) Нещо като flight diary, ама за пилоти. Разгледай го, аз не съм срещал подобно общество.

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Според шефът на IATA Wizz Air и Norwegian е вероятно да бъдат купени от някого цък

 

В същотото време абсолютно е възможно изказването на Michael O'Leary да е провокирано от напускането на 140 пилоти на Ryanair и отиването им в Norwegian цък

Аз лично доста подцених този факт и не си представях, че най-голямата авиокомпания в Европа може да има проблеми с набиране на пилоти, но явно проблемът е доста сериозен след като се налага да анулират полети поради невъзможност да ги изпълнят. O'Leary вероятно се опитва да разклати доверитето на собствените пилоти в Norwegian. Въпреки всичко все още продължавам да мисля, че мнението му за Norwegian не е напълно безпочвено, но това че той го изказа публично и толкова остро е по скоро предизвикано от проблемите които му създава краткосрочно с кражбата на персонал.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Поради финансовите затруднения на Norwegian Ryanair спира преговорите за осигуряване на връзка на пътниците на Ryanair към трансконтиненталните полети на Norwegian.

 

Ryanair, Norwegian Air end talks on flight connections

https://www.reuters.com/article/ryanair-cancellation-norweg-air-shut/ryanair-norwegian-air-end-talks-on-flight-connections-idUSL5N1LZ5G5

  • Смея се 2
Връзка към коментар

Спорно е кой точно е прекратил разговорите и защо. Норвежците са се договорили с Изиджет да им захранват презокеанските полети. А и едни 140 пилота оказаха негативно влияние на връзката на норвежците с ирландците :)

Връзка към коментар

Интересното е, че въпреки че дори и шефа на IATA слага Norwegian сред компаниите, които могат да бъдат изкупени, но новият и по удобен за мениджмънта финансов директор казва, че Norwegian ще е извън процеса на консолидация в сектора. цък За сега смело и много агресивно продължават напред, но ще могат ли да си вържат финансите, ще видим след 1-2 години. Като пътник се надявам Norwegian да успее,  но вътрешно имам съмнения, че се готви един от най-големите корпоративни фалити на Норвегия, където могат да гръмнат, авиокомпания, банка и т.н.

 

Monarch, които са на загуба също се опитват с експанзия и трансконтинентални полети да си вършат финансите.

 

Monarch eyes long-haul shift amid ATOL talks

Monarch is working with KPMG on options for the future of its struggling short-haul operations, Sky News can reveal.

http://news.sky.com/story/monarch-eyes-long-haul-shift-amid-atol-talks-11042172

Връзка към коментар

И за да стане още по-интересно, в норвежката преса се е появил материал, че Norwegian може да купи Monarch:

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/pa-norwegian-vurderer-aa-kjoepe-monarch-airlines/24147621

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 1 час, akair каза:

И за да стане още по-интересно, в норвежката преса се е появил материал, че Norwegian може да купи Monarch:

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/pa-norwegian-vurderer-aa-kjoepe-monarch-airlines/24147621

КТБ пет месеца преди да фалира купи Кради Агрикол България цък :lol:

Връзка към коментар
преди 33 минути , Topfly каза:

КТБ пет месеца преди да фалира купи Кради Агрикол България цък :lol:

А и беше 4 години  банка на годината:-))).

Enron  също така беше с отлични счетоводни резултати в последните си 4-5 години ,а взе та фалира:-))

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

 В британските медии се е появила информация, че Monarch или ще бъдат купени, или CAA ще им отнеме лиценза. За потенциални купувачи са цитирани EasyJet, Wizz Air и Norwegian:

https://www.ch-aviation.com/portal/news/59955-easyjet-wizz-air-join-monarch-airlines-fray

http://news.sky.com/story/monarch-prays-for-lifeline-as-caa-considers-licence-extension-11060556

https://www.thetimes.co.uk/article/monarch-airline-may-be-close-to-collapse-6csjng90z

По-интересното е дали това е таргетирана атака по по-слабия от 2-мата набедени, чиста случайност или закономерност, за която наблюдателите в сектора са знаели...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.