Прескочи до съдържание

Последният филм, който гледах е...


Препоръчани мнения

Ирландецът

 

 

"Ирландецът" е личната, документална и шокираща изповед на легендарния Франк "Ирландеца" Шийран – ветеран от Втората световна война, мошеник и поръчков убиец, работил с някои от ключовите фигури на XX век, който споделя пред следователя Чарлз Бранд своя страховит мемоар.
Разгърнат в няколко десетилетия, сюжетът проследява изкачването на Шийран в криминалната йерархия, връзките му с политическия и с профсъюзния елит, а също и сензационните детайли около редица мистерии и неразрешени случаи, останали години наред в сянката на конспирациите и хипотезите.

Докато ни води из тайните коридори на беззаконието, достигайки до логичната кулминация – отношенията му със синдикалния лидер и активист Джими Хофа, който изчезва безследно през лятото на 1975 г., Шийран рисува злокобния портрет на цяла една епоха в американската история.

 

 

П.с. Филмът е страхотен. Вече почти не правят такива. Може би единственото нещо, което не ми хареса е, че е 3.30ч. Но си заслужават!

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
преди 2 часа, Радо каза:

Може би единственото нещо, което не ми хареса е, че е 3.30ч.

И че ролята на ирландеца се изпълнява от италианец 🙂

Книгата също вече е по книжарниците.

Връзка към коментар

Ford v Ferrari

 

Крисчън Бейл е огромно удоволствие да бъде гледан във всеки филм, в който благоволи да се появи (с телесна маса и лицево окосмяване спрямо сценария), а в ролята на легендарния автомобилен състезател и механик Кен Майлс заслужава бурни аплодисменти и ставане на крака още с първата мимика! Мат Деймън другарски поема кръста на спаринг партньор (и един юмрук в носа заради разтопен сладолед). Това е един спортен филм по истински случай със съвсем незначителни художествени компромиси с реалността. Темата е – съперничеството в най-тежкото състезание за скорост и издръжливост в автомобилизма в най-силните му години – 24-те часа на Льо Ман през 1960-те. Състезанието съществува и до ден днешен, но трябва да ровиш специализирана спротно-техническа периодика, за да научиш какво се случва. За разлика, примерно, от Формула 1, която успява някак си да се задържи по мейнстрийм медиите, макар и да си е загубила солта и пипера. В началото на 1960-те Енцо Ферари и Хенри Форд II олицетворяват двете крайности в света на автомобилите, конкуриращи се за душата на любителите шофьори – елегантността и мощността на спортното бижу срещу функционалността и надеждността на масовия продукт. И неизбежно им се налага да си премерят силите публично. На домашния терен на Форд – кабинетите, в които говорят парите – неочаквано печели Ферари. И на Форд не му остава да се пробва на чужд терен – пистата. Филмът е много добър, защото, първо, те връща към романтиката и на моторния спорт; второ, те държи на тръни, даже и да знаеш/помниш/проверил си в гугъл, кой ще бие; и трето – оригинално за спортен филм, който взима страна още с началните надписи, Ford са едновременно и добрите, и лошите, така че хепиендът на историята остава до голяма степен непредсказуем. Включително и дали е хепи. Освен ако не си си развалил манджата със спойлери.

 

 

По някакво съвпадение с космически пропорции два дни по-късно гледах Един мъж и една жена на Клод Льолуш. За първи път – 53 години след премиерата! Киносалонът в София (зала 11 на НДК) беше пълен! Предимно - с дами, които помнят премиерата. Даже се огледах за учителката си по френски, която макар и от малко по-късно поколение, се разтапяше по Жан-Луи Трентинян. Но тя отдавна живее в Париж, където съм сигурен, че има поне едно кино, в което тоя филм се върти всяка седмица. Стори ми се несправедливо, че романтичните привърженици на Анук Еме са по-малобройни. Не би трябвало. А къде е съвпадението? Че героят на Жан-Луи Трентинян (мъжът в заглавието) кара същата кола на същото състезание като героя на Крисчън Бейл. Ford 40GT на 24-те часа на Льо Ман. Можем само да оценим по достойно прецизната визуална възстановка на събитието във филма от 2019, след като кадрите от старта в 16:00 съвпадат с точност до епсилон с документалните (възможно даже пиратски) кадри във филма от 1966-та. Отделно във филма на Льолуш има и каране на Ford Mustang на рали Монте Карло, което като малък имах мечта да спечеля с любимата си кола Renault 16, а съседът от двора ми надцакваше мечтата с Ford Capri. 

 

 

Един мъж и една жена се асоциира, макар и далечно, с Френската нова вълна в киното от края на 1950-те. Превъртаме 60 години напред и попадаме във Френската нова вълна в киното от края на 2010-те. Клетницте. Не е нов римейк на класиката на Юго, а филм за живота в населените предимно с мигранти от Африка многоетажни квартали в Париж (гета, банлийота). Филмът е добър най-малкото, защото е правен от хора, които са го живели и знаят за какво говорят. Основната линия е за нарастващо напрежение и конфликт между патрулиращи полицаи и жители, започнало с безобидна тинейджърска дяволия – кражба на лъв*. От цирк на друга категория мигранти. Или по-точно – водещи номадски начин на живот традиционни местни жители. За да си поиграят и качат селфита в Instagram. И всички до един участници по един или друг начин попадат в категорията клетници. Сърдити клетници! (фрустрирани, англ.) От момчетата,  които нямат особена перспектива, но пък са подложени на тормоз и от техните, и от дружинните ръководители по линия на мюсюлманското братство, през рехабилитиращите се или не съвсем нарко дилъри, воайори с дронове и нервните в безсилието и собствената си бедност полицаи, толкова различни един от друг, че в един цивилен живот не биха се засекли и в метрото. Интригата е дали ситуацията ще излезе извън контрол. И чий контрол. За страничен наблюдател е трудно да вземе страна кой е по-малко крив или повече прав. Но всички, които са писали коментари във френските социални мрежи са взели! Различна! С което филмът е доказал себе си.

 

 

* малък лъв = лъвче

  • Харесвам 12
Връзка към коментар

В Дома на киното имаше вечер на иранското кино. С чай и фурми след прожекцията. Когато хора, занимаващи се с туркология, си признаха, че се затрудняват с регионалния планински „турски“ в иранската провинция Азърбайджан. Който се оказва, че за режисьора на филма Джафар Панахи е, ако не - майчин, то поне - бабин. Някои магеланци пък си признаха, че не обичат фурми и че се затрудняват да си оформят мнение за иранските филми от точно този. За разлика от тях, аз Панахи го следя и знам, първо, какво да очаквам от него и, второ, че не може покрай един единствен съвременен ирански филм да си създадеш картина за цялото иранско кино. Преди ислямската революция, излиза, че е можело. Разказаха ни как филмите били еднотипни и винаги имало лека жена, която бивала залюбвана от почтен мъж, който намирал начин, включително – с два шамара – да я вкара в правия път. Една от трите героини във филма „Три лица“ е точно от това поколение. Но не ѝ виждаме лицето. Защото е отхвърлена от града и забравена в кирпичена къща край планинско село, в което и сред селяните не е на място. Другите две – една звезда от сериали в разцвета на кариерата си, а другата – току що приета във техеранския ВИТИЗ играят себе си. И както – обикновено – и самият Джафар Панахи. Защото и този филм е в любимия му "мокументален" жанр. Където се всички се затрудняваме да  познаем сценария от импровизацията, докато не се усетим, че не това е условието на задачата. А да научим за мястото или липсата му на жените артистки в иранското общество преди, сега и после. 

 

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Благодаря ти @домосед за споделянето. Толкова филми ми нахвърли които ще изгледам с огромно удоволствие. Между другото в Пловдив на 10.12 в Лъки Синема ще дават ето този

 http://boxoffice.bg/title/НЕРЕШЕНИЯТ+СЛУЧАЙ+ХАМАРШЬОЛД/1524/

 

  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Че Роалд Амундсен е стигнал до Южния полюс с шейни с кучета (които после е изял), знаехте нали?

А че е стигнал до Северния с италиански дирижабъл, знаехте ли?

Какво е станало с кучето в дирижабъла, ще разберете във филма!

 

 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
На 10.12.2019 г. в 14:06, Goal & Boss каза:
На 10.12.2019 г. в 13:44, домосед каза:

А че е стигнал до Северния с италиански дирижабъл, знаехте ли?

Знаем, знаем!

На мене ми се събуди любопитството и изрових руско-италианската копродукция за спасената от руски ледоразбивач италианска дирижаблокруширала ескпедиция от 1928, при която изчезва ...

Спойлер

Амундсен, който даже и не участва в нея, но по едни или други съображения (двата филма се разминават значително на това място) се включва в спасителните операции. Изчезват още няколко души, сред които шведът метеоролог Фин Малмгрен, за когото сценаристите застават зад версията, че не е изяден от Дзапи и Марионо, а му е дадено последно причастие и е погребан под ледовете, за да не му изяде мечка тялото. Мечките му дължат отмъщение. За човеците - е под въпрос.

Сред оцелелите е генерал Нобиле и историята е разказана от гледна точка на терзаещата му се до старини съвсест дали и колко е виновен за кое точно.

 

 

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 6 часа, домосед каза:

сценаристите застават зад версията, че не е изяден

А ето един филм, със сигурност – без руско участие, който не свени от канибализма. Мистър Джоунс. Темата е сталинският голодомор в Украйна в началото на 1930-те. Да се прави филм за геноцид чрез изкуствено предизвикан глад е очевидно много по-трудно от за атомни бомби или газови камери. Получило се само донякъде. Макар и сцените с умиращи за къшей хляб през върлата украинска зима да са много изразителни, филмът ми се струва раздвоен. Злото на сталинския режим е някакъв изначален черен фон на драмата, в която истинските лоши са продажните западни журналисти, а на прицел са фалшивите новини. Годината е 1933. Страдащите от безпрецедентна криза победители в предишната война правят опити за „сдобряване“ с току що поелия властта авторитарен режим на Хитлер и индустриализиращият държавата си на нечовешка цена режим на Сталин. И не се радват на разкрития на пробивни до безразсъдност журналисти каква точно е цената за жителите на черноземните райони, какъвто е уелсецът Гарет Джоунс (фамилията си е негова и сигурно си я е харесвал, ама за заглавие на филм е рецепта за маркетингов провал). Впрочем голодомора той си го обяснява единствено като икономически ефект от нереално заложен държавен бюджет. За съжаление повечето от диалозите и ситуациите с негово участие (тоест – целият филм), а също – сценографията и даже костюмите, не изглеждат съвсем правдоподобни за периода и локацията. Пример: служителка в съветско консулство го обслужва с усмивка!

 

 

P.S. Сега проверих, че оригиналното полско заглавие е Obywatel Jones (Гражданинът Джоунс), което за съжаление се е загубило в преводите. Английската версия Mr. Jones е препратка към героя от Фермата на животните на Оруел, който се предполага, че е кръстен именно на Гарет Джоунс

Редактирано от домосед
Obywatel Jones
  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 9 часа, домосед каза:

На мене ми се събуди любопитството и изрових руско-италианската копродукция за спасената от руски ледоразбивач италианска дирижаблокруширала ескпедиция от 1928, при която изчезва ...

  Покажи

Амундсен, който даже и не участва в нея, но по едни или други съображения (двата филма се разминават значително на това място) се включва в спасителните операции. Изчезват още няколко души, сред които шведът метеоролог Фин Малмгрен, за когото сценаристите застават зад версията, че не е изяден от Дзапи и Марионо, а му е дадено последно причастие и е погребан под ледовете, за да не му изяде мечка тялото. Мечките му дължат отмъщение. За човеците - е под въпрос.

Сред оцелелите е генерал Нобиле и историята е разказана от гледна точка на терзаещата му се до старини съвсест дали и колко е виновен за кое точно.

 

 

 

 

Този филм съм го гледал като много малък, но си спомних името като видях горния ти пост и си поиграх да го потърся. Останал ми е спомена как за да изчислят височината си, пускаха едни топки с червена боя от дирижабъла и засичаха с хронометър за колко време ще се разбият в леда.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 5 часа, домосед каза:

А ето един филм, със сигурност – без руско участие, който не свени от канибализма. Мистър Джоунс. Темата е сталинският голодомор в Украйна в началото на 1930-те. Да се прави филм за геноцид чрез изкуствено предизвикан глад е очевидно много по-трудно от за атомни бомби или газови камери. Получило се само донякъде. Макар и сцените с умиращи за къшей хляб през върлата украинска зима да са много изразителни, филмът ми се струва раздвоен. Злото на сталинския режим е някакъв изначален черен фон на драмата, в която истинските лоши са продажните западни журналисти, а на прицел са фалшивите новини. Годината е 1933. Страдащите от безпрецедентна криза победители в предишната война правят опити за „сдобряване“ с току що поелия властта авторитарен режим на Хитлер и индустриализиращият държавата си на нечовешка цена режим на Сталин. И не се радват на разкрития на пробивни до безразсъдност журналисти каква точно е цената за жителите на черноземните райони, какъвто е уелсецът Гарет Джоунс (фамилията си е негова и сигурно си я е харесвал, ама за заглавие на филм е рецепта за маркетингов провал). Впрочем голодомора той си го обяснява единствено като икономически ефект от нереално заложен държавен бюджет. За съжаление повечето от диалозите и ситуациите с негово участие (тоест – целият филм), а също – сценографията и даже костюмите, не изглеждат съвсем правдоподобни за периода и локацията. Пример: служителка в съветско консулство го обслужва с усмивка!

 

 

P.S. Сега проверих, че оригиналното полско заглавие е Obywatel Jones (Гражданинът Джоунс), което за съжаление се е загубило в преводите. Английската версия Mr. Jones е препратка към героя от Фермата на животните на Оруел, който се предполага, че е кръстен именно на Гарет Джоунс

Ако пак ти се събуди любопитството... https://www.garethjones.org/

 

И бонус: ВОСР (знаеш какво е) във FB вариант. Много е яко!!! Гениално!!!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

The Terror

 

Не го видях споменат тук, а може да е интересен за всички, които харесват филми за изследователи. В първия сезон на сериала се разказва за изгубената експедиция на Франклин, който се опитва да намери Северозападния морски път през Северния ледовит океан. The Terror е името на един от корабите в експедицията, но според мен цялото съдържание на този сериал много добре си отговаря на заглавието 🙂 Крайната съдба на експедицията е ясна, така че не подхождайте с очаквания за оптимистична история, но актьорският състав е много силен и продукцията е заснета чудесно.... дори леките мистични/свръхестествени елементи не дразнят, а просто още повече карат човек да се замисля какво движи хората, които доброволно понасят ужасяващи условия в името на изследователския дух, и какво се случва с ума и психиката, когато са поставени в безизходица. 

 

Вторият сезон на сериала е за съвсем друга история и по него още нямам коментар 🙂

 

Между другото останките на двата кораба от експедицията бяха открити съвсем наскоро - Erebus през 2014 г., а Terror през 2016 г., в много запазено състояние, и още се изследват (статия за цялата история от National Geographic Цък).

 

Трейлър:

https://www.youtube.com/watch?v=pjq7Gl_hhPY

 

 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 1 минута , Goal & Boss каза:

Но пък може да е споменат там :smile:

Изпуснала съм я тази тема, пък там още толкова идеи за неща за гледане 🙂

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Току-що някаква реклама ме доведе до това. Доколкото виждам, ArteKino е фестивал за европейско кино. За купата с кисело мляко се състезават 10 филма, които ако искате, можете да гледате безплатно онлайн (трябва да се регистрирате). Можете и да станете един от присъдилите наградата на публиката, като гласувате за филма, който най-много ви е харесал. ВНИМАНИЕ! За всяко заглавие има ограничение от 5000 прегледа! Две от предложенията вече са „sold out“! Не са българските!

 

https://www.artekinofestival.com/festival/artekino-festival/2019?now=1

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 27.12.2017 г. в 13:00, Jenbel каза:

И още един филм гледах наскоро от същия жанр - приключенски за оцеляване:  Jungle / Джунгла (2017), с Даниел Радклиф в главната роля. Филмът е сниман в амазонската джунгла в Боливия, по действителен случай. Евреинът, който е преживял това оцеляване като млад, е написал автобиографична книга, по която е направен филма. Впечатлява, въздейства, препоръчвам!

Гледах го най-после и аз.
Одобрявам.  Чикенбусовете в Южна Америка са пълни с чикени.

Любим момент е как си вади пиявица от под кожата на челото.

 

 

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Транзит на Кристиан Пецолд. @Djoki от ми го спомена на КМС-то в контекст, че се бил учудил, че не ме бил мярнал в салона на първата прожекция.  Взета е една история от Втората световна война за бягство от все още полусвободна Южна Франция и е пренесена в наше време. Като подробности кой е настъпващият окупатор не се дават, освен че героите имат причини да ги е страх от него. Така фокусът е върху драмата кой на кого да помогне или да попречи да замине при ограничени ресурси - лични карти, изходни, входни и транзитни визи, билети за пътуване (всичките - хартиени!). Измама, открадната идентичност, любовен триъгълни, сираче, глухоняма вдовица, емоционални вместо рационални решения. За мен обаче това прехвърляне във времето тотално не работи! През XXI век се пътува до Америките с кораби (круизни!), а до Марсилия - във вагони (конски!), запояват се с поялник транзистори (непознато за по-младите нарицателно за малък радиоприемник), романи се пишат на машина в един екземпляр, водят се някакви философски разговори с консули, като че ли отвън нe виси нервна опашка. Виси, ама не е достатъчни нервна. За разлика от публиката.

 

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

В Дома на киното закриват годината с един от най-силните филми, минал през берлинския и софийския филмов фестивал. Systemsprenger. Това е един много добър филм за едно много противно дете. Което не изпитва никакви задръжки да се качва на главите на околните, като крещи, чупи и бие всичко наред, ако не получи своето. Пък било то и удовлетворение на естествената му нужда някой да го обича. И едно общество, което е приело, че вместо да раздава шамари и да дърпа уши, е длъжно да попълни тази емоционална празнина по възможно най-пълноценния и искрен начин. А не да гори енергия в търсене на виновни. Майката е очевидният кандидат, злоупотребявайки хем с придобивките на същото това общество, готово да отглежда децата ѝ, когато ѝ текне, че ѝ е нанагорно, хем с детското доверие. Тема за размисъл за събиращите се по площадите да размахват опростенчески лозунги за или против норвежки партенки. Системата във филма е подложена на стрес тест, когато се пристъпват личните червени линии на толерантност и допустима професионална или емоционална съпричастност на всеки един участник в пиесата. Включително детето. Аплодисменти за изпълнението на 10-годишната Хелена Ценгел.

 

 

 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Сравнително скоро гледах "Ирландецът" и доста се колебах да пиша ли някакво мнение тук или да си трая. Харесвам голям брой и много различни по почерк, националност и възраст (някои не са и вече между нас) режисьори, но ако трябва много бързо без да се замислям да изрека едно име само, то това би бил Скорсезе в цялото му многообразие. Има и други майстори пресъздаващи невероятно американския подземен свят, но Скорсезе просто извайва изключително автентично образите, особено като работи с Де Ниро и Джо Пеши. Много обичам да гледам и собстената му майка му в ролята на итало-американска майка на мафиот. Като се има предвид, че обожавам Ал Пачино и Харви Кайтел, а Джо Пеши никак не ми е безразличен (Де Ниро нещо не ми е особено интересен през последните 15 години), бихте могли да си представите с какво нетърпение очаквах този филм. В крайна сметка гледах, гледах, па взех, че заспах и то не от това, че филма е дълъг. Може пък и очакванията ми да се били прекалено големи, но не мисля, че е и от това. Дали защото е на Нетфликс? Не би трябвало да има значение.  Младият Франк Шийран изглежда толкова изкуствено изигран, все едно гледам някакъв нискобюджетен телевизионен сериал. Пачино до голяма степен спасява положението в ролята на Джими Хофа. Харви Кайтел имаше мега епизодична роля, но той е интересен и въздействащ и като казва само пет-шест думи, даже и когато нищо не казва. Пресъздават се интересни американски исторически събития, говори се за взаимовръзките мафия - профсъюзи - братя Кенеди - правителство - ЦРУ - Залива на прасетата. Може би бих бил по-малко разочарован ако просто беше филм на някой, който не познавам, но Скорсезе... Дано да направи нещо по-добро и да не остане това като негов последен филм. Може би бих го изгледал и целия отново, на някой дълъг полет ако няма нищо друго интересно и ако пак не заспя по някое време... 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

И аз го чаках този филм точно със същото нетърпение като теб. Или айде, може и по-нетърпелив да съм бил или ти да си бил по-нетърпелив, но аргументите ни да го очакваме с интерес са еднакви 🙂 Може би ми хареса с една идея повече, не съм заспивал, избутах го до края, но честно казано очавах повече. De-aging технологията, която много превъзнасяха ми се видя изкуствена, особено Де Ниро с тези пробивни сини очи беше по-скоро компютърен от колкото човешки образ. 

 

Още си спомням Де Ниро и Паично в "Жега", там потреперваш от удоволствие, а "Ирландецът" не успя да изкара толкова силна емоция от мен. 

 

 

За съжаление изглежда, че и на Скорсезе, и на Де Ниро, и на Пачино най-добрите им дни са зад гърба им. Просто този филм трябваше да се случи 15 години по-рано. За мен еталонът продължава да е "Казино" (филмът, който ме направи клиничен киноман преди повече от 20 години) и по-скоро бих гледал пак него за десети път, от колкото Ирландецът за втори. 

 

Всъщност мнението ми е твърде критично. Филмът е страхотен, но просто очаквах много повече. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 4
  • Браво 1
Връзка към коментар

 

 

Хубав филм, въздействащ, но с тъп край - много!!

 

Спойлер

След всички свинщини, които му направиха, и след всичко, което се случи, само една година по-късно - аху-иху и все едно нищо не е било, а? И те, и той! Ако съществува общество, в което подобно тотално лицемерие е възможно или още по-лошо - е възможно наистина хората да повярват, че вече всичко е наред и е „ремонтирано“, то тогава аз трудно бих ги нарекъл и хора. Биороботи по' би им прилягало.

 

Но онова, което ме шокира най-много, е, че някой си е позволил да сложи подобни думи в устата на едно пет-шестгодишно дете, па било то и под формата на сценарий в измислена, филмова история! Това е безумно! Искрено се надявам, че всъщност детето е казвало „аз харесвам патетата, защото са жълти“, а това, което чуваме във филма, е компютърно генерирана реч.

 

Пфу! Толкова гаден вкус ми остана от тоя филм, че има само един начин да го премахна - сядам и гледам "Pink Flamingos"! Сега веднага!

Впрочем препоръчвам това заглавие и на разочарованите от „Ирландеца“ - Джон Уотърс е поне толкова култов, колкото и Скорсезе, а Дивайн - колкото Пачино и Де Ниро, взети заедно :cool:

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Днес гледах премиера на филма -Лоши момчета-Завинаги ,с Уил Смит в Пловдив.Билета ми беше безплатен от награда на Кока Кола,но май не важеше за зала Premium,която е по-луксозна,но ме пуснаха и за първи път гледам там.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Миналата есен покрай Киномания възникна дебат какво разбирал Кончаловски от Микеланджело, че е на стари години (82) е направил филм за него, при това – на чист италиански, при това – сниман в Италия (острото домоседско око не пропусна да забележи, че някои улични сцени от Флоренция са снимани в Пиенца).

 

Гледах го вчера. На място по-големият проблем се оказа, че зрителят (аз) не разбра какво стана на края.

Спойлер

Тоест - стана едно кърваво двойно убийство през първа брачна нощ, но не разбрахме кой го направи. Поне аз не разбрах.

Протагонистът си изведе отговор на метафорично ниво, че той е виновен. И че разбира защо всички го възприемат за алчен, но божествено гениален негодник („п#тка“ на казармен жаргон), при това – неуравновсен  и нечистоплътен (в буквалния смисъл).

 

Като целият филм преди това е бил фокусиран не толкова върху конкретните му произведения, а върху въпроса дали той се възползва от враждата на наддаващите за услугите му фамилии Дела Ровере и Медичи (които 1513 се сменят на папския трон), или се бори за оцеляване между шамарите.

 

В нито един момент не го виждаме да дяла или рисува. Вместо това го виждаме да брои пари, да се пазари или по друга причина да се намира в едно помещение с различни по размер и обем кесии и ковчежета, пълни с пари. А през останалото време (когато не се заяжда с Рафаело, Сансовино или собствените си ученици) е на мраморната кариера в Карара, където увещава работническата класа да го снабди с мраморен блок – в пъти по-голям от всичко, каквото е било по силите им да транспортират, откак се помнят (египетските строители на пирамиди хрупат пуканки в залата и се подсмихват). 

 

Що се отнася до творчеството на Микеланджело, филмът задължително изисква преминат курс по самоподготовка и външна памет! (А да се разпознае кой кой е сред Борджиите, Медичите и Дела Роверите изисква и академична степен). В последния кадър например (има го и в трейлъра) виждаме героя да носи за предаване проект (макет) на базиликата Свети Петър в Рим, която разпознаваме от обща култура, без изобщо да е било споменавано преди това, че ще Микеланджело ще има участие в него. Вместо това се говори (меко казано, направо си се бият) за фасадата на Сан Лоренцо във Флоренция, с която не се разбира накрая какво става (500 години по-късно, не е и започната). И се дава по 10-15 секунди екранно време на Давид, Пиета, Мойсей, като се прави метафорична, но и анахронична алюзия, че са портрети на хора, минали през живота на художника точно в този период от 10-15 години. А те всъщност са по-стари творби. Освен Мойсей. Вярно е, разбира се, обратното – Кончаловски е каствал в епизодите хора с портретна прилика със скулптурите.

 

Спомням си как в пети клас с един съученик спорехме разгорещено по най-различни теми кой за кое е.

По темата ренесансови художници за Микеланджело беше той, а аз – за Леонардо да Винчи

(Аз бях също за древна Гърция, тетрадка голям формат и пластмасово транспортирче, а той – за древен Рим, тетрадка малък формат и метално транспортирче. Чудя се днешната младеж дали е все още толкова разделена по тези въпроси. Предвид че и Гугъл се затруднява с правописа и значението на думата "транспортирче")

 

 

  • Харесвам 6
  • Благодаря 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.