Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

@natalito78, @vinidj ГВА не са пожелателна институция. Имат всякакъв тип правомощия, не за всичко е необходимо адвокат или Аероиск, докато не се убедиш че си изчерпал всички възможности сам да се справиш.
 

Българското ГВА е помагало доста в трудни казуси, както и в забавени отговори, стига да има кой да си отстоява правата от другата страна, защото и те имат доста работа, а всички знаем, че са една шепа хора. Глобите най-вероятно не са малки, защото в момента, в който вкарат този "рефрен" в казуса, нещата се решават доста бързо.

 

Мога да дам примери и с едно ГВА при едни съседи, които след мълчанието на Уизз Еър изпратиха акт с наложена глоба и заплаха, че ще им забранят да оперират от конкретното летище. 

 

Всеки сам за себе си може да прецени дали му се занимава или не с конкретния казус и кога е нужно да бъде даден към някой посредник. 

  • Харесвам 7
Връзка към коментар
преди 15 минути , agenta каза:

Всеки сам за себе си може да прецени дали му се занимава или не с конкретния казус и кога е нужно да бъде даден към някой посредник. 

Аз лично се занимавах няколко месеца с обезщетение за отказан достъп към БЕър. Писах им хиляда писма и още толкова до ГВА. След няколко месеца на нерви и много писма си получих обезщетенията. Не съм сигурен обаче, че бих си причинил подобно нещо втори път.  

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 36 минути , agenta каза:

@natalito78, @vinidj ГВА не са пожелателна институция. Имат всякакъв тип правомощия, не за всичко е необходимо адвокат или Аероиск, докато не се убедиш че си изчерпал всички възможности сам да се справиш.
 

Българското ГВА е помагало доста в трудни казуси, както и в забавени отговори, стига да има кой да си отстоява правата от другата страна, защото и те имат доста работа, а всички знаем, че са една шепа хора. Глобите най-вероятно не са малки, защото в момента, в който вкарат този "рефрен" в казуса, нещата се решават доста бързо.

 

Мога да дам примери и с едно ГВА при едни съседи, които след мълчанието на Уизз Еър изпратиха акт с наложена глоба и заплаха, че ще им забранят да оперират от конкретното летище. 

 

Всеки сам за себе си може да прецени дали му се занимава или не с конкретния казус и кога е нужно да бъде даден към някой посредник. 

И аз съм имал 2 страни и 2 казуса с ГВА, в първия УизЕър си платиха, във втория упорито отказваха и не отговаряха и не спазваха сроковете въпреки заплахи за глоби. В Крайна сметка от ГВА ме посъветваха да си наема адвокат, а те обещаха да наложат глоба и Аероиск спечелиха.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Санкциите съгласно ЗГВ не са малки:

 

image.png.c8c9253ae1f0bd40cdb872cca3c157be.png

 

image.png.8513cf840c96e0a59b34ac818c858928.png

 

Аз само веднъж се занимавах с обезщетение по регламента и успях за по-малко от 4 месеца от датата на полета да получа парите. Минах през отказ на авиокомпанията и комуникация със съответната ГВА на държавата членка. 20-30% комисионна на посредник ми се виждат много за нещо, което бих могъл да свърша и сам и в общия случай се изчерпва с 2-3 email-а.

 

Дори да няма успех със съответната ГВА, дело може да се води и в България дори полетът да заминава от друга държава, но да пристига в България. От всички съдебни решения, които съм чел по темата, никога не е имало такова, в което претенцията на пътника да се отхвърли дори при обстоятелства, които привидно изглеждат форсмажорни (например удар с птица). А и за подобно дело не е нужно да се наема адвокат - една искова молба + присъствие в съдебно заседание да се кажат 2 изречения не е твърде сложно. 🙂

  • Харесвам 4
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 6 минути , jorrro каза:

А и за подобно дело не е нужно да се наема адвокат - една искова молба + присъствие в съдебно заседание да се кажат 2 изречения не е твърде сложно.

Това е интересно, не сме го коментирали.

Може ли да дадеш повече информация как точно става.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
В момента, iMari каза:

Това е интересно, не сме го коментирали.

Може ли да дадеш повече информация как точно става.

Да, и на мен ми е интересно това с двете изречения, присъствието и исковата молба, ама ако може по-конкретно за изреченията и последователността на събитията по време на съдебно заседание от даване на ход до обявяване на делото за решение... 😛 

  • Харесвам 2
  • Смея се 2
Връзка към коментар
преди 9 минути , iMari каза:

Това е интересно, не сме го коментирали.

Може ли да дадеш повече информация как точно става.

Тези дела се водят по общия ред съгласно ГПК срещу местния клон на авиокомпанията, като ответник. Не ми се е налагало да проучвам в детайли как стоят нещата с подобна искова молба, но се описва срещу кого е жалбата, от кого, правно основание, фактическа обстановка и какво се иска. Внася се и държавна такса за разглеждането на делото. После се образува дело, молбата се изпраща към ответника, който има право да отговори в някакъв срок, и се насрочва открито съдебно заседание с призоваване на страните. Там в общия случай нещата свършват в едно заседание освен ако не се призовават свидетели или не се назначават експертизи. Ищецът е достатъчно да каже "Поддържам исковата претенция, нямам какво да добавя" и толкова. Поради ниския материален интерес производството е двуинстанционно.

В повечето случаи би било хубаво ако на човек не му се занимава, да си вземе адвокат, тъй като при положителен резултат, ответникът ще бъде осъден да заплати разходите за адвокат (освен ако не са явно завишени и е направено възражение за прекомерност на адвокатския хонорар).

преди 13 минути , Duke каза:

двете изречения, присъствието и исковата молба, ама ако може по-конкретно за изреченията и последователността на събитията по време на съдебно заседание от даване на ход до обявяване на делото за решение

Условно казано две изречения, не броя тези от сорта на "Да се даде ход на делото", "Нямам възражения по доклада", "Нямам искане за отводи" и т.н. 😉

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
Преди 1 час, jorrro каза:

не е твърде сложно.

Вероятно наистина не е особено сложно, въпреки че човек, който не е юрист, може и да се препъне в някакви подводни камъни при формалностите. По-скоро въпросът е, че е времеемко, а за немалко хора времето е доста ценен ресурс и  поставено на везната с едни 25% за посредника, е много възможно да се окаже с по-голяма тежест.

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Завиждам на всички с достатъчно свободно време и железни нерви, както и с желание да навлизат в сложна юридическа материя. Търпението ми за директна комуникация с авиокомпаниите се изчерпва до максимум 3 имейла, както и не държа да разбирам от всичко и да си играя на адвокат. Спокойствието ми струва повече от 20-25% комисионната на някой посредник, същевременно така не се отказвам от правата си и от правосъдие.

 

За 2022 имах 12 иска за обезщетения - при нито 1 от тях нямаше желание за незабавно плащане и само при 4 получих компенсация без посредник. Щях да стана разноглед, ако се занимавах докрай с останалите 8.


@jorrro щом ти се занимава мога ли да те наемам при бъдещи случаи срещу 10% комисионна? 🙂

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Разбира се, всеки преценява как да си инвестира времето, а аз съм от тези, на които правото им е интересно, но за жалост не се занимават с това професионално. Споделих възможна алтернатива, която едва ли някой би приложил, но я има, а тук беше приета леко с насмешка. Както и да е. Факт е обаче, че много хора се отказват от правосъдие, защото не им се занимава, не им се плаща на адвокати и т.н.

Редактирано от jorrro
  • Харесвам 7
Връзка към коментар
преди 43 минути , jorrro каза:

а тук беше приета леко с насмешка.

Не го приемай така, разбира се че това е възможност, която трябва да се има предвид, просто си коменитраме!  :wink:  Даже аз лично се подозирам, че някога при подходящи условия, бих пробвал, от любопитство. :smile3:

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
преди 2 часа, jorrro каза:

Условно казано две изречения, не броя тези от сорта на "Да се даде ход на делото", "Нямам възражения по доклада", "Нямам искане за отводи" и т.н. 😉

Цялата дискусия ме върна директно в 2001 г. и първото ми дело. Тъкмо завършил и получил юридическа правоспособност бях пратен от тогавашния ми работодател да защитавам интересите на дружеството по търговско дело в РС Монтана. Наперен и надъхан се явявам на делото, заседанието започва и след прочитане на номера на делото и проверка на страните, съдията произнася следната фраза:

 

- По хода на делото.

 

Аз теоретично съм наясно, че в началото страните имат волеизявления дали да се даде ход на делото или не в зависимост от обстоятелствата, но някак репликата на съдията ми се стори многозначителна и аз съответно мълча. Съдията отново:

 

- По хода на делото.

 

Колегата защитаващ интересите на другата страна очевидно разбра, че съм новобранец и ми подсказа сакралната реплика:

 

- Да се даде ход на делото!

 

Съдията леко се подсмихна и малко по късно произнесе следващата многозначителна фраза:

 

- По доказателствата.

 

Аз отговарям гордо:

 

- На този етап няма да соча нови доказателства.

(*уточнение за колеги - делото е по стария ГПК)

 

Съдията ме поглежда и казва:

 

-  А дотогава съдът какво да прави?

 

Нова конфузна ситуация за мен...и нова подсказка от колегата, че от мен се очаква да произнеса следната фраза:

 

- Нямам възражения, да се приемат по делото.

 

Та общо взето такива ми ти работи относно теория, практика и :

 

преди 3 часа, iMari каза:

една искова молба + присъствие в съдебно заседание да се кажат 2 изречения не е твърде сложно

Аз когато имам нужда от водопроводчик се обръщам към специалист дори и ако става дума за елементарна според някои смяна на батерията на душа...

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 36 минути , Фил каза:

За протокола - кой спечели делото? :biggrin:

Постигнахме съдебна спогодба, като и там имаше емоции. Общо взето първото ми дело беше незабравимо, но най-ярък спомен имам от една съдийка в Смолян няколко години по-късно. Ставаше дума за класическо шиканавене от моя страна по едно административно дело по загубена процедура по ЗОП. Бяхме загубили конкурса и трябваше чрез обжалване да удължим максимално изпълнението на услугата. Тогава беше възможно подобно двуинстанционно обжалване да продължи повече от година при положение, че поръчките по ЗОП бяха за срок от една година. Да не навлизам в подробности, един от примерите на правно регламентирана злоупотреба с право, които по-късно окончателно ме отказаха от процесуално представителство... Да се върнем в Смолян. На първо заседание възложителят не беше представил пълната документация и оферти на останалите участници и беше лесно да отложа делото с един месец. При второто заседание обаче, възложителят беше представил и всичко и нямаше как да не се даде ход на делото. Аз обаче бях адски нагъл и поисках допълнително време от съда, за да се запозная с представените оферти поради техния голям обем. Съдийката не беше никак благоразположена до отложи отново делото и директно ми каза, че мога да го направя на момента. Това и чаках... Седнах и методично започнах да преглеждам офертите, като сравнявах изискванията на възложителя с представените документи. Става дума за поне 100 стр. на оферта, а по спомен офертите бяха над 10 бр. Както се сещаш, делото не е единствено за деня и някъде около 15-тата минута съдийката не издържа и се предаде. Отложихме с още един месец... На следващия месец обаче аз още по-нагъл, дадох ход на делото, но поисках изслушване на свидетел в режим на довеждане (това означава да не обявявам веднага имената и адреса на човека, за да не го призовава съда, а аз до го доведа на следващо заседание). В административните производства по ЗОП по онова време със свидетелски показания нямаше какво да се доказва, но аз тъп и упорит си държа на свидетеля. Мадамата в един момент не  издържа на шиканавеното и директно ми отказа. На моя въпрос на какво основание ми отказва, последва злобен поглед и великата и незабравима за мен реплика: "На основание Окръжен съд - Смолян!" Закова ме, нямаше мърдане!

  • Харесвам 6
  • Браво 1
  • Смея се 1
Връзка към коментар
преди 6 часа, jorrro каза:

Разбира се, всеки преценява как да си инвестира времето, а аз съм от тези, на които правото им е интересно, но за жалост не се занимават с това професионално. Споделих възможна алтернатива, която едва ли някой би приложил, но я има, а тук беше приета леко с насмешка. Както и да е. Факт е обаче, че много хора се отказват от правосъдие, защото не им се занимава, не им се плаща на адвокати и т.н.

Обикновените адвокати искат минимум 400лв хонорар и трябва да инвестирам тази сума и да чакам година докато си я взема, а аз нищо не разбирам като юрист, ако случайно Уиз дойдат с адвокат вероятно ще спечелят. Само веднъж подавах така жалба сам в съда и ме върнаха още в деловодството не била законо съобразна. Та затова предпочитам Аероиск, където плащаш накрая при спечелване. И аз мога да си налепя плочките в банята ама викам професионалист, че ще свърши по добре работата и ще ми спести нерви и време.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 1 час, Брани каза:

Трябва ми компания от типа на Аероиск, ама да не е Аероиск?

 

 

Ако не държиш да е българска, тези са ми вършили работа преди време: https://www.airhelp.com/en/#

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 6 часа, Брани каза:

Трябва ми компания от типа на Аероиск, ама да не е Аероиск?

Опитай с ClaimCompass: https://www.claimcompass.eu/en/

В комуникацията са много бързи и адекватни, за жалост в моя случай не се полагаше компенсация.

 

Не препоръчвам Airhelp, описал съм защо тук: 

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Някой може ли да даде информация за този полет и за предните 1-2 за да видя къде е закъснял?

Поради закъснение е изпуснат свързващ втори полет и крайното закъснение е 12 или повече часа.

21.03.23, BA286, SFO-LHR

 

Връзка към коментар
преди 40 минути , Alexander каза:

Някой може ли да даде информация за този полет и за предните 1-2 за да видя къде е закъснял?

Поради закъснение е изпуснат свързващ втори полет и крайното закъснение е 12 или повече часа.

21.03.23, BA286, SFO-LHR

 

Регистрацията на самолета е G-XLEL. Прикачвам скрийнот, дано свърши работа.

Screenshot from 2023-05-05 10-01-33.png

  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Привет! Като за първи път не знам какво точно се прави. Някъде в началото на темата прочетох, че първо трябва да се свържа с Уиз и след това с посредник. 

Става въпрос за полет на Уиз на 01.05., който излетя със закъснение четири часа и 45 минути за Лутън.

Връзка към коментар
преди 31 минути , Bellaero каза:

Привет! Като за първи път не знам какво точно се прави. Някъде в началото на темата прочетох, че първо трябва да се свържа с Уиз и след това с посредник. 

Става въпрос за полет на Уиз на 01.05., който излетя със закъснение четири часа и 45 минути за Лутън.

Точно така, първо пишете на Уиз от тук: https://wizzair.com/bg-bg/informatsiya-i-uslugi/compliments-and-complaints/

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.