Прескочи до съдържание

Автомобили под наем - пълни инструкции. Много подробни.


Препоръчани мнения

Публикувано:

Откровено ме е страх да пиша тази тема. Проблема, е че е много трудно да се покрият всички дребни детайли, които при задълбаване е възможно да предизвикат повече объркване, от колкото яснота. Многото теми за вземане на кола под наем във форума го доказват и опита за проясняване на дебелата мъгла няма да е лесен. 

 

Тук ще се постарая всичко да е изложено, максимално ясно и до колкото ми позволяват силите обективно. Оказва се, че при взимане на коли под наем всеки си има собствена философия, която си следва стриктно. Ще се опитам да покрия всичко от всички ъгли. Доста амбициозно, но надявам се където има нещо неясно да помагате. 

 

Като цяло идеята на темата е не да плаши с обема си, а по-скоро да разясни и обясни неща, които на пръв поглед ни изглеждат нелогични. Може да е доста четене, но се надявам в края и дори новобранеца, който никога не е взимал кола да може да се почувства като експерт. Тези пък, които ги е страх да наемат кола в чужбина, да се поуспокоят, че няма някаква черна магия и да действат!

 

Не е тайна, че съм върл привърженик на колите под наем, които възприемам като неделима брънка от самоорганизирането на пътешествие. Част от свободата, която носи самоорганизирането е неизменно и свободата на придвижване, без съобразяване с графици и разписания на обществен транспорт.

 

Схемата ще е следната. Започваме със всички съставни части, които оформят продукта кола под наем. Към всеки компонент ще е обозначен възможен начин на плащане (кеш, кредитна карта, дебитна карта) както и определени специфики при плащането му през брокер или директно чрез фирмата. 

 

scheme.png

 

Съдържание:

 

1. Основен наем+Базови застраховки

2. Допълнителни застраховки

3. Гориво

4. Допълнителни екстри - втори шофьор, GPS, седалки за дете и др.

5. Депозит/Блокирана сума

6. Контакт с фирмата

7. Взимане и връщане на колата

8. Опит с наеми в различни държави

  • Харесвам 14
  • Браво 3
Публикувано: (редактирано)

1. Основен наем + базови застраховки

 

Накратко: Дали ще резервирате през брокер или директно е въпрос на лична преценка, най-често финансова. Внимавайте със щатски сайтове за резервиране на коли, ВИНАГИ си въвеждайте гражданството, ако има такава опция в търсачката. Имайте предвид, че резервирате клас кола, а не точно тази, която е на картинката. Внимавайте дали наемът включва неограничени километри.

 

Дали да резервираме основният наем чрез брокер или директно с фирмата?

 

Един от вечните въпроси е дали да се ползват брокерите, които сравняват и предлагат оферти на много фирми или директно с избраната фирма. И двете философии си имат плюсве и минуси и е добре всеки сам да си прецени кое предимство или недостатък му е по-важно. Със сигурност не елиминирайте, който и да е от двата канала, дори да си имате любима фирма, вижте какви цени ще има за нея в някои от брокерите. Обратното също е вярно, ако харесате оферта в някой брокер, със сигурност проверете и офертата директно на сайта на фирмата. 

 

Брокер:

 

+ По-ниска цена. Общо взето най-могъщият аргумент в полза на брокерите - често цената е, значително по-ниска от колкото директно на сайта на фирмата. 

+ Известна гъвкавост благодарение на по-големия избор. Брокерите твърдят, че ако например има проблем с полета ви и е пренасочен към друго летище, то след едно обаждане, те могат да уредят да вземете кола директно от другото летище. По-лесно им е, защото имат контакти с много фирми. Не съм имал възможност да проверя това твърдение на практика.

- Брокерите са посредник. А както знаем, всяко допълнително звено по веригата може да се окаже слабата брънка. Представете си, че отивате на гишето с резервацията от брокер и там просто ви казват, че вашата резервация я няма. Кой е виновен, дали е брокера или фирмата? Може да сте сигурни, че в тази ситуация ще си предават топката един на друг и никой няма да поеме отговорност. Примера е само хипотетичен, но подобни проблеми могат да възникнат навсякъде, когато ползваме посредници.  

- Сайтовете на брокерите не представят всички детайли. Макар да се забелязва значително подобрение в областта, все още сайтовете на брокерите не могат да прехвърлят изцяло всички дребни условия и изисквания на фирмата, от която наемате. А ако тези дребни условия и изисквания не бяха важни, то нямаше да я има тази тема. Съветвам дори да резервирате през брокер, винаги да четете директно на сайта на фирмата всички условия по резервацията, дали пък има някое, с което не сте съгласни. 

- Не винаги фирмата е видима преди резервация. Свързано донякъде с предишната точка, но има брокери, при които резервирате "на сляпо". Хич не препоръчвам такива, отново заради дребните, но важни детайли, които изпускате по този начин. Хубавото е, че повечето брокери вече показват фирмата, от която ще вземете колата още преди резервация. 

- Губите точки от лоялните програми. Макар да не съм попадал до сега на програма за лоялни клиенти на коли под наем, която да си заслужава, за някои хора може да е важен фактор. Някои от програмите предлагат бърз чекин, давате си данните по интернет, ключа ви чака директно на гишето и всичко става бързо, това е невъзможно с брокер. 

- Изисква се кредитна/дебитна карта за гарантиране на резервацията. В сайтовете на фирмите често може да се направи резервация само с име, не е необходимо да давате данни на дебитна/кредитна карта. Не съм видял брокер, който да не поиска карта по време на резервация, макар и доста от тях да имат безплатна отмяна. 

 

Бих казал, че всичко опира до това дали спестяването на пари от брокера си заслужава. Всеки преценява за себе си. 

 

Често използвани брокери във форума са: 

 

http://rentalcars.com

http://autoeurope.com/

http://www.economycarrentals.com/

http://www.carrentals.co.uk/

 

Последният е нещо като брокер на брокерите, т.е. сравнява и между различни брокери. Има и много други, които често са просто различен скин на някои от изброените.

 

Директно от фирмата:

 

Когато резервираме директно с фирмата, общо взето изброените по-горе минуси и плюсове се обръщат. 

 

+ Директна връзка с продавача на услугата

+ Пълна или почти пълна информация на сайта на фирмата

+ Резервация без кредитна карта. Често се плаща малко по-висока цена. 

- По-висока цена. 

 

Най-големите световни фирми за коли под наем:

 

http://hertz.com

http://budget.com

http://avis.com

http://europcar.com

 

Има доста големи фирми, които са силни само в определени региони, например Dollar в САЩ, ще отнеме много време да ги изброим всички. Много от фирмите са под една шапка или имат сътрудничество, например Avis и Budget са различни продукти на една фирма, по същия начин, по който VAG произвеждат VW и Audi, IAG имат British Airways и Iberia и т.н. 

 

Резервация на основен наем и базови застраховки - за какво да внимаваме?

 

Сега ще симулираме много бърза примерна резервация в Budget, с цел да посоча някои важни моменти.

 

2016-02-01_23-09-32.png

 

Търсачката е сравнително проста и логично оформена. Обръщам специално внимание на поленцето за гражданство, много е важно да го отбележите коректно и при всички положения да избягвате гражданин на САЩ, освен ако наистина не сте граждани на САЩ :) Причината, е че застраховката против кражба и базовото каско често са включени в кредитните карти в САЩ, съответно гражданите на САЩ не искат да ги плащат, за това и за тях цените са без тези, иначе задължителни застраховки. 

 

По същата причина избягвайте да резервирате в щатски сайтове, например orbitz.com, expedia.com, priceline.com и т.н. Цената може да ви се стори много привлекателна, но когато отидете на гишето ще ви сервират неприятната новина, че цената не включва задължителните застраховки, а колко ще ви искат за тях... никой не знае. 

 

Малко терминология относно самите базови застраховки. Между другото, до колко могат да се наричат застраховки е отделна тема за разговор...

 

CDW - Collision Damage Waiver.  Това е, което в България наричаме Каско, т.е. покритие  при катастрофа, ожулване на колата и т.н. Включва се задължително на повечето места за европейци. Обикновено има остатък, до който имате лична отговорност и този остатък може да е много висок - над 1000€. Това означава, че каквото и да се случи на колата вие сте отговорни до сумата на остатъка. Ако одраскате калник - ще платите например 1000€, ако отнесете цялата предница - пак 1000€. Остатъкът още се нарича франшиза, а на английски е excess. Този остатък може да се свали с допълнителна застраховка, за която ще стане дума в следващият пост. Често тази застраховка не включва щети по огледала, стъкла, под, гуми и въобще нещата, които най-често може да пострадат. 

 

TP - Theft Protection. Застраховка против кражба. Тук всичко е ясно. Обикновено остатъкът(excess, франшиза) по тази застраховка e точно толкова, колкото и по CDW. И той се сваля с допълнителна застраховка. 

 

Supplemental Liability Insurance (SLI) - Това е, което тук наричаме Гражданска Отговорност, или разходи при щети на трето лице по ваша вина. Ако жулнете калника на някое Ферари, нито CDW, нито TP ще ви спасят. На някои места тази застраховка е включена в задължителния пакет, на други не е. 

 

PAI - Personal Accident Insurance - Медицинска застраховка за шофьора и пътниците в колата. Ако си имате друга медицинска застраховка, било то от европейска здравна карта, по кредитна карта, world nomads и т.н., то тази застраховка ви е излишна. Мисля, че никъде не я включват като задължителна, така че няма нужда да я маркирате. Ако мислите, че имате нужда от медицинска застраховка и нямате такава, по-добре си направете някоя външна, която ще има покритие дори, когато не участвате в автомобилен инцидент. 

 

Ами май това е основното. Нека сега демонстрирам аналогични резервации избрани за жител на САЩ и на България:

 

САЩ:

 

2016-02-01_23-26-09.png

 

България:

 

2016-02-01_23-27-12.png

 

Виждате, че цената за граждани на САЩ е по-евтина с близо 50-60 евро, но пък не включва CDW и TP. Наблягам на това толкова много защото е сигурно най-важният детайл, на който може да се препънете още в началото. Чисто и просто цената за граждани на САЩ е по-ниска, но не включва задължителни застраховки. 

 

Друго важно нещо е класа на кола, който резервирате. Често се случва някой да си резервира по картинка наприер VW Golf, а на място да му дадат Hyundai или Kia. Повечето, да не кажа всички, фирми ще ви дадат гаранция само за определен клас, но не и марка на колата. Навсякъде това е отбелязано с издайническата дума or similar (или подобна), често написано с много дребен шрифт под примерната кола:

 

2016-02-01_23-35-13.png

 

Има единен стандарт за класовете коли одобрени от повечето големи фирми и може да го намерите в детайли тук: ACRISS Car Classification Code. Там може да си преведете странната кодова система, която излиза в сайтовете за резервиране. Например, че IDAD е среден размер, 4/5 врати, дизел с климатик. 

 

Ограничени или неограничени километри?

 

Иска ли питане, естествено, че неограничени! Проблемът тук, е че определени фирми, на определени офиси, в определени държави включват само минимално количество километри. Или да го кажем минимално за целите на средностатистически пътешественик - такъв, който планира да обикаля доста всекидневно. Ограничените километри сякаш са по-ориентирани към бизнес пътниците в командировка, които ще направят 2-3 тегела от хотела до офиса и обратно, не мога да гадая. 

 

Всеки километър над включените ще струва почти колко таксито на километър в България, и ако не внимавате по време на резервация може да останете неприятно изненадани. Търсите такъв наем:

 

2016-02-01_23-47-36.png

 

И избягвате такъв:

 

2016-02-01_23-53-47.png

 

Относно различните цени за млади шофьори ще стане дума в някои от следващите постове. 

  

Плащане с дебитна или кредитна карта?

 

Основният наем и задължителните застраховки, т.е. минималната сума по резервацията, почти винаги може да ги платите онлайн с всякаква карта, дали ще е дебитна или кредитна няма значение. В момента на взимане на колата обаче, може ситуацията да е съвсем различна и фирмата да има твърдо изискване за кредитна карта на името на шофьора. За това ще стане дума в някоя от следващите части. 

 

Можете да проверите дали картата, която имате ще се вижда като дебитна или кредитна в този сайт: http://www.binbase.com/search.html

 

Разпрострях се повече от предвиденото. Дано няма много неясни неща, защото предстои да стане малко по-заплетено...

Редактирано от Георги
  • Харесвам 28
  • Браво 4
Публикувано: (редактирано)

2. Допълнителна застраховка

 

Накратко: Отговора на въпроса дали да вземете допълнителна застраховка или не е често в следствие на преценка на всички влияещи фактори, които за всеки наем са различни. Ако искате тотално спокойствие и почти никакви грижи - купете застраховката на гишето при взимане на автомобила. Ако не ви се дават пари за застраховка, просто имайте предвид, че ще блокират голяма сума по картата ви. Среден вариант е купуване на застаховка от външен доставчик - вие ще си платите щетата, ако има такава, а после външният доставчик ще ви възстанови парите. 

 

ОК, до тук имате направена резервация, която вероятно включва основния наем и всички задължителни застраховки. В общия случай това означава, че има доста прилична сума (остатък, франшиза, excess), за която все пак сте отговорни. Нека условно кажем, че е 700€, макар че може да варира от 0 до 2000. 

 

Почти всяка фирма за кола под наем ще ви предложи допълнителна застраховка, която да елиминира тази сума и да я свали до по-поносими граници. Тази застраховка се нарича най-често SCDW (от Super Collision Damage Waiver), но може да я срещнете под една торба други имена: Total Protection Cover, Piece of Mind Cover и т.н., и т.н.

 

Заслужава ли си да доплатим допълнителна застраховка? Това е много сложен въпрос и често хората си имат лична философия по въпроса, която граничи направо с религия. Ако се замислим малко, горе-долу така е със всякакви застраховки - било то на личния автомобил, имотни, медицински, срещу злополуки и т.н. Всеки си има мнение по въпроса и си го отстоява пламенно. Тук ще се опитам да представя първо плюсовете и минусите на допълнителната застраховка, безпристрастно до колкото ми е възможно, а после ще прегледаме в детайли и различните канали, по които да с сдобиете с нея.  

 

На първо време е необходимо внимателно да прочетем какви точно са условията по допълнителната застраховка. Макар и да е разбираемо в определени ситуации застраховката да не важи (например при инцидент причинен от шофиране под въздействие на алкохол, зареждане на грешен тип гориво и т.н.), то често SCDW не покрива огледала, стъкла, под и гуми, т.е. точно нещата, които са най-често засегнатите. Преценете дали спокойствието, което се опитвате да платите с допълнителната застраховка си заслужава при това положение, след като най-уязвимите части на колата си остават незащитени. Много от фирмите продават и застраховка допълнителна на SCDW, която да покрие и тези детайли, но това си е допълнителен разход. 

 

Интернет е пълен с истории как месеци след приключване на наема изведнъж картата ви е таксувана за някаква щета. По презумпция всички тези оплаквания са, че щетата е надписана, т.е. някой друг е одраскал колата, а ви се приписва на вас след като не сте имали застраховка. Не съм сигурен дали в тези оплаквания го няма ефекта на "Изкуплението Шоушенк", където в затвора нямаше виновни, но при всички положения хич не е приятно кредитната ви карта да бъде таксувана за щета и да трябва да се разправяте от дистанция. За да нямате такива емоции, закупуването на допълнителна застраховка е препоръчително. 

 

Самите щети между другото хич не са за подценяване. Ако остатъкът по обикновената застраховка ви е 700€, може да сте почти сигурни, че тази сума ще бъде изхарчена от фирмата, колкото и да е малка щетата. Може просто да сте одраскали калник, но това не значи че фирмата ще викне Бай Митьо да го китоса и да го боядиса с приблизително подобна боя за 50-ина лева. Не, най-вероятно ще искат да сменят целия калник, закупен от вносителя, в точната боя на колата. А може и на вас да ви кажат така, а те да си викнат Бай Митьо или никой да не викнат. При всички положения, лично аз като си правя сметката дали искам допълнителна застраховка, никога не правя сметка колко би струвала щетата, която бих направил на колата, а директно допускам, че рискувам цялата сума от остатъка. 

 

Друг важен фактор е и цената на допълнителната застраховка. Виждал съм ги от 5€ до 20€ на ден. Сами разбирате защо тази тема е толкова дълга, много е трудно да се даде препоръка в един ред, която да е валидна за всички. Цената се влияе много и от продължителността на наема. Ако наемате кола за един ден вероятно е ок да подисигурите остатък от 700€ като заплатите 10€. Съвсем друга става историята, ако взимате колата за 20 дни и трябва да дадете 200€ за да намалите същият този остатък от 700€. 

 

Най-важният и може би най-трудният за преценяване фактор е спокойствието. Всеки си има различна представа колко му струва спокойствието, колко се притеснява по време на шофиране и колко иска да има неприятни емоции точно по време на почивката си. Може да смятаме цял ден с лист и химикал основна цена, цена на застраховка, остатъци, покрития и т.н. количествени данни, но в крайна сметка всичко опира до това на колко си оценяваме спокойствието. Има хора, които са непукисти, вярват в шофоьрските си способности, не са имали дори малък инцидент от години и са сигурни, че вземат ли кола ще я върнат в същия вид. От друга страна обаче, сумата по остатъка си е на практика заложена сума на хазарт. И макар и да е малък риска нещо да се случи, постоянното притеснение дали на следващото кръстовище няма да ви изскочи джигит може да отрови голяма част от почивката. 

 

Ако изберете да откажете застраховката, със сигурност преди наемане и след връщане обиколете хубаво колата и я снимайте отвсякъде с телефона. Ама сякаш ще я купувате. Ако забележите драскотина, моментално я докладвайте на персонала. Ако купите застраховката и тя сваля остатъка до 0, не е задължително да сте много подробни в огледа, но никога не е излишен. 

 

Къде и как да купим допълнителната застраховка?

 

Всичко написано по-горе се отнася САМО И ЕДИНСТВЕНО за допълнителна застраховка купена от гишето на компанията, в момента на взимане на колата или от сайта на компанията при директна резервация онлайн. Тази застраховка обикновено е доста скъпа, но само за нея важат бонусите изброени по-горе. С тази застраховка, ако остатъкът е сведен до нула, няма да има пари, които да напуснат сметката ви, всякакви плащания при щета ще минат на заден фон. 

 

Вторият вариант е да купите застраховка, която покрива остатъка от външна фирма. В този случай за фирмата, от която вие наемате сте все едно без застраховка! Тях не ги интересува какви взаимоотношения имате с трети лица, те ще си блокират сума по картата ви и при щета ще си ви таксуват. После с документите и разписките за щетата вие отивате при външната фирма и си искате парите от тях. Популярни външни фирми, които продават подобен продукт са Worldwideinsure и Insurance4Carhire. Има и много, много други, тези са просто примерни, а не че ги препоръчвам. Ползата тук е, че цената е в пъти по-ниска от тази на продаваните директно от фирмата застраховки, ако често взимате кола под наем има и годишни покрития. Друг бонус на външните застраховки, е че почти винаги покриват стъкла, огледала и под, т.е. тези уязвими елементи, за които застраховките продавани от фирмата на гишето често си правят пас. 

 

ВНИМАНИЕ: Ако резервирате през гореспоменатите брокери (rentalcars.com, autoeurope.com и т.н.), които сравняват оферти от различни фирми, почти винаги брокерът ще се опита да ви продаде такава допълнителна застраховка, която сваля остатъка. Това, че фирмата даваща ви колата не признава техните застраховки и ще ви третира като незастрахован, обикновено е някъде в ситния шрифт. 

 

Ето пример от допълнителната застраховка продавана от rentalcars.com. Фирмата, от която наемате НЯМА да признае тази застраховка и ще ви блокира сума като незастрахован. 

 

03-02-2016 14-04-52.png

 

Друго уточнение: това че резервирате от брокер не означава, че губите възможността да вземете допълнителната застраховка на фирмата на гишето. Наемът от брокера включва само отбелязаните в т.1. на тази тема елементи, нищо не ви пречи като отидете на гишето да си платите допълнителната застраховка там. Всъщност, това е методът, който често ползваме за да вземем ползите от всички страни - резервиране през брокер заради ниската цена и купуване на застраховка от гишето на място заради спокойствието. 

 

Третата ви опция е да не купувате застраховка въобще. На гишето може да са малко настоятелни като опитна продавачка на битак, но с няколко не-та ще се откажат да ви продават. 

 

И така, дали сте в лагера на пълната застраховка от фирмата, дали тотално отричате незадължителните застраховки или предпочитате междинния вариант да вземете застраховка от външна фирма... изборът си е ваш. Дано поне сте станали с една идея по-информирани по темата, защото продължаваме с горивото, а и там е мътна и кървава...

Редактирано от Георги
  • Харесвам 24
  • Браво 5
  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано:

3. Гориво

 

Накратко: Търсите наем, чиито изисквания за гориво са от пълно до пълно (full-full). Всякакви други горивни еквилибристики, малко или много целят да ви бръкнат в джоба. Внимавайте все пак full-full опцията да не е твърде скъпа.

 

В борбата си да извадят максимален процент от общата цена, с цел да изглеждат по-евтини, фирмите за коли под наем прибягват до всякакви подли трикове, като най-често срещани са тези с горивото. На практика може да се окаже, че наемате колата почти безплатно, а на гише да ви ударят с всевъзможни такси, за които трудно бихте предполагали, ако не сте си изчели всички условия по наема. Тук ще рязясним най-честите трикове с горивото, как да ги забелязваме и оценяваме. 

 

От пълно до пълно (full-full): най-коректният за наемателя метод. Тук всичко е кристално ясно. Взимате колата с пълен резервоар с гориво (винаги го проверявайте преди да се качите!) и я връщате с пълен. Няма допълнителни такси, глоби и т.н., а горивото което сте изхарчили по време на наема е платено в бензиностанция на пазарни цени. Ако не върнете колата пълна, вероятно ще ви таксуват доста солено, за това винаги се старайте да заредите близо до мястото за връщане. От моят опит, почти винаги има бензиностанция на броени километри от офиса за връщане и никога не ми е било проблем да заредя догоре. Ако заредите до 10-15, може би 20км от крайната точка, никой няма да ви прави проблем, важното е стрелката да показва, че резервоара е пълен. Някои фирми изискват да им покажете разписка за горивото от последното зареждане, само съм чувал че има такива, на практика не ми се е случвало. 

 

От пълно до празно (full-empty): най-некоректният за наемателя метод. Теорията тук е, че фирмата ви продава един резервоар с гориво, дава ви колата заредена до горе, от вас се иска да я върнете както намерите за добре. Тази стратегия на фирмите ви прецаква по четири начина:

  1. Цената на литър, по която ви продават резервоара със сигурност е над пазарната. Колко точно, вероятно ще разберете чак на гишето, което ефективно ви отрязва да можете да си направите коректна сметка предварително. 
  2. Много трудно може да прецените да върнете колата на изпарения. Всяко гориво останало в резервоара е бонус за фирмата, а вие в стремежа си да намалите този бонус може да си докарате излишен стрес, като в последните километри само се притеснявате дали няма да увиснете някъде без гориво. 
  3. Такса за презареждане, която може да е доста солена. Да, взели сте пълен резервоар, връщате празен, но някой трябва да го напълни пак, нали? 
  4. Такса за локация. Явно присъствието на горивото в офиса на фирмата е специална привилегия, за която също трябва да платим.

Ето например тарифите на goldcar: https://www.goldcar.es/en/sdr/Бърза проверка показва, че за континентална Испания ще платите минимум 57€ отгоре, без да броим останалото гориво в резервоара. Не всички фирми таксуват всички 4 подточки, при някои от тях част от брадвите са спестени. 

 

Междинни варианти - 1/2-1/2, пълно с частично възстановяване и т.н. -  по-объркващо от предишната опция. Понеже явно пълно-пълно и пълно-празно са прекалено лесни концепции за възприемане, много от фирмите хитреят с разни междинни варианти от типа на взимаш половин, връщаш половин резервоар, взимаш пълен, който плащаш, пък после ти връщат пари за върнатото гориво и т.н. За повечето от тези опции нямам разумна причина за съществуването им, освен да объркат клиента до степен или да върне колата с по-малко гориво от оптималното, в който случай да бъде ударен с такси, или пък да я върне с доста повече гориво от изискуемото, което да остане подарък за фирмата. Четирите точки, по които клиентите биват подстригвани са общо взето като от миналата точка. 

 

Четете внимателно опциите за гориво при резервация. Понякога подлите трикове са облечени в разни термини от рода на flexi fuel (гъвкаво гориво), pay only what you use (плати само това, което си използвал) и прочее финтове, които буквално преведени може да звучат даже примамливо. Търсете си изрично да пише пълно-пълно. 

 

Сега, ако всичко беше толкова лесно, можеше просто да ви кажа да игнорирате всякакъв наем със условие различно от пълно-пълно. За съжаление не е така, и понякога разликата в цената между пълно-пълно и пълно-празно е толкова голяма, че си заслужава да преглътнете дребната тарикатщина в името на по-ниската крайна цена. Тази схема 1/2-1/2 е кристален пример за нещо, което е направено само с цел да ни направи живота по-сложен и ме дразни безумно. Но при последния ми наем се оказа, че офертата с тази опция беше с 40€ по-евтина от най-близката сравнима с пълно-пълно. Кротко подвих опашка и резервирах с тарикатите. Всичко е въпрос на сметки. 

 

Има доста сайтове, които представят глобалните цени на горивото по света. Ето един от тях: http://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/С помощта на подобни сайтове може да се опитате да си направите сметката дали по-изчанчените опции предлагани от доставчиците си заслужават. Доста груба ще е преценката без да знаете размера на резервоара на колата, която ще ви дадат, но пак е нещо. 

 

И като стана дума за крайна цена, преминаваме към допълнителните екстри, които често са толкова солидно перо, че може да ни накарат да започнем търсенето отначало...

  • Харесвам 10
  • Благодаря 2
  • Браво 2
  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано:

4. Допълнителни екстри

 

Накратко: Ако вашият случай е нестандартен, вероятно ще се наложи да платите допълнително за услугите, които са ви необходими. За съжаление няма кратък път, по който да се направи лесно калкулацията на крайната цена, ще е необходимо да си сметнете всичко сами. 

 

Оправили сте се в цялата каша със застраховки и гориво, намерили сте най-добрата оферта по тези критерии, но се оказва, че това ще е всичко, само ако попадате в тесният кръг на стандартните наеми на автомобил. Ако имате нужда от допълнителен шофьор, ако сте извън наложените възрастови ограничения, ако желаете връщане на колата на място различно от вземането, GPS, детски седалки и др. ще трябва да плащате още. А проблема, е че цената на тези допълнителни услуги хич не е близо до някакъв стандарт...

 

Допълнителен шофьор

 

Често, особено ако пътува голяма компания на дълъг роуд трип е удобно шофьорите да се сменят за да не се преуморява един единствен шофьор. Услугата да включите втори шофьор към наема се предлага на практика от абсолютно всички компании, но цената може да варира в огромни граници до степен да е главният двигател на крайната сума, която ще заплатите. 

 

Срещат се следните варианти:

  • цена на ден - виждал съм между 5€ и 10€ на ден
  • еднократна сума за цялата продължителност на наема - около 20-25€
  • смесица между двете, например 5€ на ден, но до максимум 25€

Възможно е и да получите услугата безплатно, или по-скоро да е включена в цената, ако добавите допълнителната застраховка към колата. Често допълнителните застраховки вървят в пакет с други услуги, сред които и допълнителен шофьор. 

 

На повечето места ще искат кредитна карта на името на поне единия шофьор, в редки случаи е възможно да искат и за допълнителния. По начало е необходимо и двамата шофьори да са налични по време на взимането на колата, но повечето фирми са гъвкави, ако например вторият шофьор пристига няколко дни след първия - може да изискат само предварителни данни за шофьорската книжка и т.н. 

 

Твърде млад, твърде неопитен и твърде възрастен шофьор

 

Много от фирмите ще ви таксуват допълнително, ако сте твърде млад, твърде неопитен или твърде възрастен шофьор. Ако възрастта ви попада в някаква гъвкава граница между 25 и 55 години, то няма да има нужда да плащате, но извън нея може и да ви се наложи.

 

Колко точно ще платите? Какви са точно границите? Трудно е да се отговори на този въпрос, някои фирми са по-стриктни, други са по-лежерни, единственото което може да направите по въпроса е да сте нащрек, и ако в някоя търсачка за коли под наем ви питат за възраст - въведете си я честно, за да може сайтът да калкулира правилно цената за вас.

 

Взимане на едно място, връщане на друго

 

Често пътуванията ни не са в пълен кръг, а в линия и се налага да вземем кола от едно място, а да я върнем на друго. Понеже това е допълнителна логистика за фирмата, може да ви таксуват допълнително за услугата. Казвам може, защото не винаги го правят. Но пък, когато го правят - сумата е доста солена. 

 

10-03-2016 12-46-47.png

 

В интерес на истината повечето търсачки включват еднопосочната такса, ако си въведете търсенето коректно, но не е задължително. Възможно е таксата да е вписана някъде с малък шрифт, и тъй като е висока, да ви излезе през носа. Ако ще правите еднопосочен наем, винаги се уверявайте, че съответната такса е включена в цената. Особено, ако възнамерявате да взимате от една държава, а да върнете в друга. 

 

В редки случаи е възможно еднопосочният наем да е на почти символична цена. Ако на дадена фирма потокът в A->B е по-силен от B->A се случва натрупване на автомобили в B, които трябва да се върнат обратно в A. Тогава в посока B->A наемът се предлага на почти символични цени, само и само да им върнете колата обратно в изходна точка. Ако пътуването ви не е с фиксирана посока на действие е добре да се поослушате за подобни оферти, макар и в повечето случаи да са ограничени до строго определени точка на взимане и връщане. 

 

GPS, Детски седалки, Мобилен интернет и др.

 

Тези неща влизат в категорията на незадължителните удобства и обикновено са с висока добавена стойност. Забелязал съм, че ако наема е по-дълъг от седмица сигурно ще е по-добре да си купите GPS устройство, вместо да го наемате, дори ако нямате GPS в телефона. Много родители си носят детски седалки с тях, защото също са скъпи за наемане и т.н.

 

Въобще, съжалявам че в този пост не мога да дам по-точни насоки, защото тези детайли са  плод на малко ръчна работа за да се отсее най-добрата оферта. Единственото, което мога да направя е да ви предупредя, че тези такси ги има, за да няма неприятни изненади на гишето.  

 

 

  • Харесвам 8
  • Браво 1
  • 2 месеца по-късно ...
Публикувано:

5. Депозит/Блокирана сума

 

Накратко: преди тръгване бъдете сигурни, че имате в кредитната си карта поне толкова лимит, колкото да покрие сумата изисквана от фирмата. Като груба насока минимум 1000€, но може и да е повече, може по-малко, а може и да е 0. Без да се допитате предварително до фирмата няма как да знаете какво им е изискването.

 

Досаден бюрократичен, но много важен детайл е сумата, която ще ви бъде блокирана по кредитната карта в момента на взимане на колата. Досаден, защото често лимитите ни предоставени от нашите банки не са достатъчни, което ни вкарва в какви ли не главоболия. Тук ще обсъдим каква е причината фирмите да блокират сума по картата ни, защо някой път тази сума не е блокирана, а направо изтеглена и какво може да направим по въпроса, ако искаме предварително да сме запознати и да няма неприятни изненади на гишето. 

 

Защо фирмите блокират/теглят суми от картата ни?

 

Като гаранция. Прост и елементарен отговор :) С колкото и допълнителни застраховки да се обзаведем, колкото и да предплатим всичко, винаги има клаузи и детайли, които не са покрити. Най-простия пример е с горивото в резервоара, което по правило трябва да възстановите, но ако не го направите? Фирмата иска да има някакъв жокер, че ще се държите коректно. 

 

Това въобще не е задължително. Имайки номера на кредитната ви карта и подписан договор би трябвало да е достатъчно за фирмата при нужда да си вземе своето. Само че и те явно са се нагледали на тарикатлъци от рода на източена карта на максимум и т.н. Ако не можем да си позволим голяма блокирана сума по кредитната карта, остава ни само да въздъхнем и да преминем към следващата фирма, която се надяваме да ни има повече доверие. Има и такива, които не блокират сума. 

 

Сумата не винаги е блокирана, а по някой път направо изтеглена!

 

Много финна, но и много ключова е разликата между изтеглена и блокирана сума. При блокираната сума, стойността само се заявява, но на практика не напуска сметката ви. Практическият ефект от това е, че просто разполагаемият лимит на картата пада. Когато върнете колата и всичко е наред, фирмата освобождава блокираната сума и би трябвало да може да разполагате с пълния лимит в рамките на няколко дни, зависи от банката ви. Тези няколко дни може и да стигнат до месец в най-крайните случаи. 

 

Ако наемате с дебитна карта, на малкото места, където това е позволено, както и ако сте с кредитна и фирмата съвсем е параноясала е възможно сумата да бъде изтеглена от картата. Това означава, че транзакцията ще се осчетоводи, и ако наема ви съвпадне с датата на падежа, то ще трябва да погасите сумата в гратисния период, ако не искате да плащате лихва. При връщане на колата, фирмата ще върне и сумата, но това като цяло отнема повече време от отблокирането в първия случай. 

 

Казано с прости думи, при еднакви други условия, избягвайте фирмите, които държат да изтеглят сумата, а не само да я блокират. 

 

Как да ограничим или елиминираме сумата за блокиране/теглене?

 

Първият начин е като сключим допълнителна застраховка от доставчика на място. Както споменах в предишен пост, със стандартната застраховка често върви сума, за която сме отговорни при всички положения - франшиза, excess и т.н. Ако не сключите допълнителна застраховка, която да намали тази сума, почти сигурно е че тя ще е лъвският пай от блокираната по кредитната ви карта. Ако сключите допълнителна застраховка, франшизата пада или се елиминира и повечето фирми са склонни да блокират само минимална сума по картата ви - евентуално само за един резервоар гориво. Това работи в повечето случаи, но не всички! Имахме доклади из форума за фирми, които блокират значителна сума, въпреки закупената допълнителна застраховка.   

 

Втори начин е като изберем точната фирма. Да, има и фирми, които независимо от застраховките, които сте сключили и техните франшизи и независимо от политиката за горивото няма да ви блокират нито стотинка. Както споменах в началото за тях е достатъчно да имат номера на кредитната карта и името на шофьора. Де да бяха всичките такива...

 

Добре де, а как да разберем по кой наем каква сума ще ни блокират, дали ще я блокират и дали направо няма да я изтеглят?

 

Ако имате късмет, може и да го пише в сайта на фирмата. Но както се сещате това не е нещо, с което обичат да се хвалят, така че може да е завряно в десета глуха на общите условия или просто да не го пише никъде, а да го има само като клауза в договора на място. 

 

Единственият начин в случая е да се свържете и да питате предварително с КОНКРЕТНАТА фирма и КОНКРЕТНИЯТ офис. Не случайно натъртвам с главните букви, но е важно да се знае, че Europcar Sofia имат съвсем различни условия от Europcar Milano, че е възможно да са по-различни и от Europcar Rome. За това задължително трябва да се пита точният офис - така и така, искам да наема такава кола, за толкова време, ще ми блокирате или ще ми вземете сума, какъв ще е размера и, ще намалее ли, ако си купя допълнителна застраховка. 

 

Забелязвате, че станаха доста случаите, в които е необходимо да имаме предварителна информация от фирмата още преди да вземем колата и тази информация не е лесно да се открие. Следващата част на нашият наръчник ще оформи няколко шаблона за връзка с фирмите за най-често срещани ситуации, които може да използвате наготово...

  • Харесвам 7
  • Благодаря 1
  • Браво 1
  • 2 месеца по-късно ...
Публикувано:

6. Контакт с фирмата

 

Накратко: В мното случаи се налага да се свържете с фирмата преди да вземете колата. Шаблоните по-долу ще ви помогнат, ако английският ви не е много добър или пък музата за писане на имейли не ви идва. 

 

Може би тази секция за пореден път може да откаже по-неопитните въобще да се занимават с коли под наем. Къде е удобството, ако трябва да се ровиш с часове, да пишеш имейли, да чакаш отговори и т.н? Спокойно, от личния ми опит, с поне двуцифрено число наеми, като цяло контакт не е необходим, освен за тези чешити от нас, които искат всичко до последната запетайка да им е ясно още преди да заминат. Перфекционизма изисква жертви и време :) Аз лично съм общувал само два пъти с фирмите под наем и е било от моя лиготия, не е да ми е липсвала ключова информация. 

 

Когато се подготвяте да пишете имейл на фирмата е добре да им споделите цялата налична информация, която имате под ръка. Може да искате да ги питате как е времето в Италия, пак трябва да им кажете от кой офис, в колко часа, за колко време мислите да наемете кола. Недостатък на съпорт отделите на големите фирми, е че си действат по сценарий, и ако не споделите всички детайли отказват да отговорят. Така че за да си спестите излишен имейл пинг-понг, просто си кажете всичко от начало. 

 

Ето как би изглеждал примерен имейл:

 

Dear (име на фирма и офис, например Avis Pisa):

 

I want to rent a car with you/I have a reservation with you with the following details:

 

Date of arrival: (дата на пристигане, например 30.07.2016, 18:00)

Date of departure: (дата на тръгване, например 05.08.2016, 18:00)

Reservation confirmation number: (номер на резервация, издаден от системата на фирмата, ако имате такъв)

Office Location: (Местоположение на офиса, например Pisa, Rome - FCO airport и т.н.)

Car class: (какъв клас кола сте си избрали, може да ползвате или кода, ако го знаете (FDAR) или класа кола, според уебсайта на фирмата - Economy, Mini, Intermediate, People Carrier и т.н.)

 

I have the following additional questions:

 

(Място за въпросите, които искате да зададете)

 

Thank you in advance. 

 

With Kind Regards,

(вашето име)

 

 

 

 

Примерни въпроси:

 

Приемате ли дебитна карта или кеш?

Do you accept debit cards and/or cash?

 

Имате ли изискване резервацията да е на името на шофьора?

Do you require that the reservation is in the name of the driver?

 

Какви допълнителни застраховки предлагате при вас, каква е цената им и какви са условията им?

What kind of additional insurance you offer, how much does it cost and what are the terms and conditions?

 

Каква сума ще ми блокирате по кредитната карта за посоченият наем, ако взема допълнителна застраховка на място от вас? Каква сума ще блокирате, ако не взема допълнителна застраховка от вас?

How much are you going to block on my credit card for the mentioned rental if I take additional insurance from you? How much are you going to block if I don't get the additional insurance from you?

 

Сумата, която изисквате по кредитната карта само блокирана ли е или ще бъде взета като депозит?

Do you just block the amount on the credit card or it is charged and refunded afterwards?

 

Предлагате ли зимни гуми и има ли допълнителна такса за тях?

Do you offer winter tyres and is there an additional fee for them?

 

Ако се сещате за други въпроси, добавете ги, когато темата е отключена, с радост ще ги преведа и ще ги добавя в списъка. 

 

Контакти на някои от големите фирми:

 

Europcar: https://www.europcar.com/contact-us/email

Budget: https://www.budget.com/budgetWeb/feedback/feedbackrouter.ex?feedbackhome=display-contactus

Avis: https://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?navId=T5M00S00

Hertz:https://www.hertz.com/rentacar/customersupport/index.jsp?targetPage=contactUsTypeSelectionView.jsp

 

Ако сте направили резервацията през брокер, а не директно с фирмата, може да се свържете с въпросите си и към брокера. Но е силно вероятно или да ви препратят към фирмата, или да са просто пощальон на въпросите ви и да предадат отговорите. Няма лошо да си питате отделно и директно фирмата за да няма развален телефон.

 

 Приключихме с предварителната подготовка. Вече сме на място, ще си взимаме колата, за това в следващия пост...

  • Харесвам 4
  • Благодаря 1
  • Браво 2
  • 1 месец по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

7. Взимане и връщане на колата

 

Накратко: Внимавайте всички щети по колата да са описани, дори и да имате пълна застраховка. 

 

Преборили сте се с всички стъпки до тук и кацате на заветното летище, от което (в повечето случаи) ще си вземете колата под наем. Добра стратегия тук е да сте сравнително по-напред на гишето, понеже бумащината може да е доста и всеки наем да отнема доволно количество време - случвало ми се е супер бързо, но ми се е случвало и да чакам на опашка. За това, ако не пътувате сами, оставете някой друг да чака куфарите, а вие се запътвайте да пазите ред на гишето за коли под наем на съответната фирма. 

 

Независимо дали сте резервираи допълнителна застраховка онлайн, силно вероятно е тук да се опитат да ви продадат още застраховки и екстри - ако сте чели добре темата сте предварително подготвени кое какво значи и просто отказвайте това, от което нямате нужда. 

 

Дават ви ключ, и вероятно представител на фирмата ще ви покажа къде е колата. Заедно с цялата документация трябва да върви и един протокол, на който да са маркирани всички драскотини по колата. Огледайте този протокол и самата кола, снимайте я от всички ъгли с мобилния телефон, ако се наложи и се постарайте представителя да ви види, че я снимате. Не съм сигурен до колко снимките от телефона ще свършат работа в истински реален спор, но със сигурност изпращат съобщение, че не сте будали. Важното е тук всички драскотини да са маркирани, ако не са, изисквайте да се маркират - в противен случай нищо не пречи липсваща такава да я натоварят на вас в последствие. 

 

Другия важен елемент е да погледнете дали резервоара на колата отговаря на договореното - ако е половин, дали е до половината, ако е пълен, дали е зареден до горе и т.н И двете неща са ми се случвали - да не е допълено гориво и да има необявени драскотини, с малка корекция всичко е точно. 

 

Ами това е, палите колата, потегляте и се забавлявате! Внимавате да спазвате правилата за движение, дори глобите да са леки, начинът, по който държавата си ги събира е като изпрати известието на фирмата, а тя вече може да реши да ви таксува "административна такса" за да си вземе парите от вас, колкото и душа иска. Може глоба от 20€ да стане 60€, ако фирмата си сложи 40€ такса за обработка.  

 

Пътешествието е минало и е време да върнете колата. При връщането обикновено процедурата е огледална - вие давате ключа, а не ви го дават на вас, както и вие седите и чакате представителя да огледа колата и количеството гориво, с която е върната. Ако всичко е наред, процедурата е сравнилно бърза, по-бърза от взимането и скоро ще сте по пътя си. След броени дни всякаква блокирана сума по картата трябва да бъде освободена. 

 

С това основната част от темата приключи. След като изписах такъв голям ферман да попитам - не беше сложно, нали? И не съм саркастичен и ироничен :)

Редактирано от Георги
  • Харесвам 14
  • Благодаря 1
  • Браво 3
  • 1 година по-късно ...
Публикувано:

Здравейте, много благодаря за страхотната тема с прекрасно подредена информация за новаци като мен. 

Не зная дали е тук мястото да задам един въпрос за кола под наем в Испания. Явно късно започнах да търся и ми излизат солени цени от Малага до Мадрид за 6 дни, най-вече заради таксата за връщане в др. населено място, но не само. През DoYouSpain харесах оферта на Rodium Rent a car, която е 40е плюс 150Е за такса връщане, от които плащам он-лайн първите 40е. Отказах застраховката, за да си закупя на място директно от доставчика или външна с ваша помощ. Във ваучера, който ми изпратиха пише, че ексесът е 1100е и се смъква при застраховка на цена 22,85е/ден, сключена при вземане на колата от доставчика или от брокера он-лайн  за 6,95Е /ден?? Отделно са ми написали, че има такса за администрирани при глоба или инцидент - по 50 евро и diesel supplеment  по 2е/ден. Това последното не го разбирам за двете евро? И последно  - има и някаква допълнителна airport surcharge от мах 35Е, защото вземаме от летище, а аз избрах тази опция защото имат офиси само на летището или от офис в града ми дава двойна цена.

След тази лавина от инфо и докато не реша дали да предплатя днес резервацията се чудя добра ли е офертата с тези доп. такси и кой  е най-добрият вариант за застраховката

Ако въпросът ми не е за тук се извинявам и мола да го преместите

Предварително благодаря

Публикувано:
преди 37 минути , Pantata каза:

Отказах застраховката, за да си закупя на място директно от доставчика или външна с ваша помощ.

👍

 

преди 37 минути , Pantata каза:

Във ваучера, който ми изпратиха пише, че ексесът е 1100е и се смъква при застраховка на цена 22,85е/ден, сключена при вземане на колата от доставчика или от брокера он-лайн  за 6,95Е /ден

Може ли точната формулировка както са го написали? За да не стане объркване, по принцип брокерът не трябва да има общо с ексеса. Просто може от брокерът да са го написали виртуозно, така че да пробват да пробутат тяхната застраховка, често го правят. 

 

преди 40 минути , Pantata каза:

Отделно са ми написали, че има такса за администрирани при глоба или инцидент - по 50 евро и diesel supplеment  по 2е/ден.

Това за дизела ми звучи като поредния трик за измъкване на повече пари. Колата която наемаш пише ли, че е дизел?

 

преди 41 минути , Pantata каза:

И последно  - има и някаква допълнителна airport surcharge от мах 35Е, защото вземаме от летище, а аз избрах тази опция защото имат офиси само на летището или от офис в града ми дава двойна цена.

Повечето нормални фирми я включват тази такса в основната оферта. Не е рядкост в условията да пише "Airport surcharge 10€ is included in the price". Ама това май не е нормална фирма 🙂 Има ли списък какво е включено в офертата и какво не?

 

Испания е може би най-кривата държава в това отношение, която съм срещал. Популярните и големи фирми са скъпи, другите са евтини на пръв поглед, ама трябва да извадиш 3 калкулатора и 5 екселски таблици за да си направиш точно сметката. 

 

Публикувано:

Всичко това го пише на гърба на ваучера, където са им общите условия. Снимах ги 

20180731_192916.jpg

20180731_192925.jpg

Нямаше нищо за таксата летище и това за дизела при букването в сайта. Ще вляза там пак да поровя 

Публикувано:

Относно застраховката, никъде не пише, че тази от брокера, евтината, ще редуцира ексеса. Пише, че е excess refund, т.е. ще ти рефънднат както ти вземат от фирмата 🙂 Поне това го изчистихме. 

 

Относно дизела, не съм сигурен как да го тълкувам. В tripadvisor пише, че ако ти се падне дизел ще ти вземат и тази такса. Доста криво според мен. Там също пише, че може би са една фирма с goldcar, които пък в техния сайт пишат следното:

 

Цитат

The ExtraDiesel surcharge is applied if the vehicle runs on diesel fuel, which depends on the type of vehicle and the minimum amount is at least 2.5 euros per rental a day.

С две думи - ако ти се падне дизел, очаквай да платиш 2 евро на ден повече. 

 

За летищната такса нищо не откривам на първо време, но пак ти казвам какво съм срещал по другите фирми - има я цитирана като такса в условията, но е включена в цената. 

  • 4 седмици по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

Моля за помощ, предстои ми пътуване из Андалусия и се решихме за първи път да наемем кола под наем следвайки всички инструкции по темата. Спряхме се и запазихме автомобил през Малагакар . Цената за нашите дати падна и тъй като пише, че имаме безплатна анулация решихме да анулираме и да запазим отново - Но нито един прозорец в официалната им страница не работи. Никъде не виждам описание как се анулира. Как да постъпя - да им пиша имейл, че анулирам /това дали е достатъчно/ или да им пиша, че искам да се възползвам от по ниската им оферта. Моля, дайте съвет или споделете, как да постъпя.

Редактирано от Divliana
Публикувано:

Здравейте, да се присъединя и аз към питащите за Андалусия отново.

Отмених резервацията, която постнах по-гора още тогава и направих нова през Carrentals за кола от Avis. Тогава не ми направи впечатление, че цената е в долари, но като прочетох няколко пъти материала на Георги взех да се тревожа, че не съм отразила националността на водача. Профилът му го създадох след резервацията, свързан е към нея и там посочех БГ, н резервацията не настъпи промяна. Цената е 205$. Питах Carrentals и ми отговориха, че не се включват никакви застраховки. Исках да питам Avis писменно, но не мога да регистрирам профил с произход България, защото липсва в менюто. По телефон от Avis ми отговориха, че пълната застраховка е еди-каква си, но била по желание, а мен ме вълнува дали в в тази цена влизат задължителните CDW и TP. Ако не влизат нямам идея колко ще трябва да доплатя за тях и е по-добре да направя нова резервация с ясно посочен произход, а допълнителните застраховки да ги прява външни, че тези ми искат 255Е за пълна застраховка при 178Е наем.

Някакъв съвет?

Публикувано:

Не знам защо и как иискаш да регистрираш профил в Авис. Ако просто букваш кола може да си избереш Residency - Bulgaria. Застраховки си избираш на следващата стъпка след като избереш кола.

Ако обаче букваш през посредник това няма как да го направиш, ще трябва на гишето да обясниш какво искаш.

Публикувано:
На 23.08.2018 г. в 21:37, Divliana каза:

Моля за помощ, предстои ми пътуване из Андалусия и се решихме за първи път да наемем кола под наем следвайки всички инструкции по темата. Спряхме се и запазихме автомобил през Малагакар . Цената за нашите дати падна и тъй като пише, че имаме безплатна анулация решихме да анулираме и да запазим отново - Но нито един прозорец в официалната им страница не работи. Никъде не виждам описание как се анулира. Как да постъпя - да им пиша имейл, че анулирам /това дали е достатъчно/ или да им пиша, че искам да се възползвам от по ниската им оферта. Моля, дайте съвет или споделете, как да постъпя.

Сайтът им е доста дървен, но са отзивчиви. Според мен им пиши, че цената е паднала и искаш по-ниската. Ако е необходимо да минеш през процедурата за канселиране, те ще си кажат. 

На 27.08.2018 г. в 11:19, Pantata каза:

Здравейте, да се присъединя и аз към питащите за Андалусия отново.

Отмених резервацията, която постнах по-гора още тогава и направих нова през Carrentals за кола от Avis. Тогава не ми направи впечатление, че цената е в долари, но като прочетох няколко пъти материала на Георги взех да се тревожа, че не съм отразила националността на водача. Профилът му го създадох след резервацията, свързан е към нея и там посочех БГ, н резервацията не настъпи промяна. Цената е 205$. Питах Carrentals и ми отговориха, че не се включват никакви застраховки. Исках да питам Avis писменно, но не мога да регистрирам профил с произход България, защото липсва в менюто. По телефон от Avis ми отговориха, че пълната застраховка е еди-каква си, но била по желание, а мен ме вълнува дали в в тази цена влизат задължителните CDW и TP. Ако не влизат нямам идея колко ще трябва да доплатя за тях и е по-добре да направя нова резервация с ясно посочен произход, а допълнителните застраховки да ги прява външни, че тези ми искат 255Е за пълна застраховка при 178Е наем.

Някакъв съвет?

Проиграй тестови резервации в carrentals и Avis и виж дали излизат различни цени за граждани на САЩ и България. При 178 евро наем, почти съм сигурен че CDW и TP са си включени. Информацията също така какво е включено и какво не трябва да я има във ваучера, който е получен след резервация. 

  • Харесвам 1
Публикувано:

Сайтът им е доста дървен, но са отзивчиви. Според мен им пиши, че цената е паднала и искаш по-ниската. Ако е необходимо да минеш през процедурата за канселиране, те ще си кажат. 

 

Чакайки, точно така постъпих. Много благодаря

  • 1 месец по-късно ...
Публикувано:

Имаме следния казус. Човека, който ще резервира кола няма книжка, но има кредитна карта, затова ще плаща допълнителен  шофьор.При правене на резервация ще напише номера на книжка на допълнителен шофьор. Допълнителен шофьор няма кредитна карта.  Това проблем ли ще е при взимане на колата?

Публикувано:

струва ми се, че тая работа няма да стане, без книжка няма как да наеме кола

освен ако гледат през пръсти...

ако пишеш повече шофьори, трябва да покажеш и толкова книжки.

аз съм пробвал да пиша втори шофьор, който не е с мен в момента, а ще го взема по пътя, казаха, че трябва да минем през офиса да му видят книжката, иначе няма да го добавят

по-вероятно е да вземат кредитна карта от пътник, не шофьор, ама и това не е по правилата...

  • Харесвам 1
Публикувано:

Тая работа трудно ще стане, ако служителите си гледат работата съвестно. По-добре потърси някоя малка местна рентал компания, която дава кола само срещу дебитна карта. Доста магеланци имат такива питания, затова ако споделиш дестинацията, може някой, минал по този път, да ти помогне.

  • 1 месец по-късно ...
Публикувано:

Здравейте, за предстоящото ни пътуване в Йордания ще трябва да наемем кола. На мен ще ми е за първи път, на другите не им се занимава и искат да купят пълната застраховка, която Europcar предлагат, около 500лв. Сега съм се заровила в общите условия на Europcar и се опитвам да разбера целия процес.

За избраната от мен кола пише:

Price includes

  • Collision and damage protection (Excess reduced to EUR 308.13)
  • Theft protection (Excess reduced to EUR 220.09)
  • VAT(See full T&Cs)

Правилно ли съм разбрала, че ако одраскаме колата или претърпим инцидент, който не е по наша вина това е макс сума която ще платим?

А какво става ако инцидента е по наша вина?

 

От Europcar предлагат пълна застраховка, която е доста скъпа и на която не мога да намеря условията. Струва ми се като измама, така да липсва важна информация какви са условията.
 

Super Collision Damage Waiver (SCDW) EUR 142.97 per rental

Super Theft Waiver (STHW) EUR 102.12 per rental

Personal accident protection (driver & passengers) EUR 61.27 per rental

 

 

Публикувано:
преди 2 часа, luoni каза:

Здравейте, за предстоящото ни пътуване в Йордания ще трябва да наемем кола. На мен ще ми е за първи път, на другите не им се занимава и искат да купят пълната застраховка, която Europcar предлагат, около 500лв. Сега съм се заровила в общите условия на Europcar и се опитвам да разбера целия процес.

За избраната от мен кола пише:

Price includes

  • Collision and damage protection (Excess reduced to EUR 308.13)
  • Theft protection (Excess reduced to EUR 220.09)
  • VAT(See full T&Cs)

Правилно ли съм разбрала, че ако одраскаме колата или претърпим инцидент, който не е по наша вина това е макс сума която ще платим?

А какво става ако инцидента е по наша вина?

 

От Europcar предлагат пълна застраховка, която е доста скъпа и на която не мога да намеря условията. Струва ми се като измама, така да липсва важна информация какви са условията.
 

Super Collision Damage Waiver (SCDW) EUR 142.97 per rental

Super Theft Waiver (STHW) EUR 102.12 per rental

Personal accident protection (driver & passengers) EUR 61.27 per rental

 

 

И по ваша вина да е, пак това ще е сумата стига да говорим за "нормален" инцидент. Ако е по ваша вина, но с утежняващи обстоятелства от рода на шофиране след употреба на алкохол, превишена скорост и т.н., тогава застраховките и лимитите нямат значение и отговаряте за пълната сума на пораженията. Разбери го така - можеш да вземеш кола и да я караш както си я караш в България, но не можеш да я вземеш, да дрифтиш, да пилиш гуми, да я обърнеш на таван от келешлък и после да платиш 300 евро. 

 

Конкретно за Йордания, много хора писаха, че за да ти признаят застраховката трябва да имаш протокол от полицията. Пак конкретно за Йордания е специфично, че въпреки допълнителната застраховка, самоучастието и блокираната сума по картата пак си ги има. За това може би е по-удачна външна застраховка от типа на worldwideinsure и icarhireinsurance. 

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.