Прескочи до съдържание

Uber - нещо като airbnb за таксита и превоз?


Препоръчани мнения

В цялата тази история не е ясно какво се случва при настъпване на травматични наранявания или смърт по време на катастрофа.

Хич не съм навътре със застрахователната материя, но нали все пак застраховка "Гражданска отговорност" е задължителна.

А доколкото имам представа нали тя покрива отговорността на водача към всяко увредено трето лице.

Редактирано от Фичо
Връзка към коментар

В цялата тази история не е ясно какво се случва при настъпване на травматични наранявания или смърт по време на катастрофа. Без да съм задълбавал в подзаконовите нормативни актове съм убеден, че при официалните таксиметрови компании има въведена някаква задължителна застраховка на пътниците. Тук нещата очевидно не са нормативно уредени, което намалява и шансовете за сключване на застраховка на пътниците от страна на нелицензираните водачи...

Аз също без да съм задълбала в нормативната база мога да кажа, че със сигурност колите трябва да имат застраховка гражданска отговорност на автомобилистите и всички последици от катастрофата ще се уреждат от там. Ако случайно липсва и такава застраховка, то има Гаранционен фонд за изплащане на обезщетения.

 

П.П. Фичо пак ме е изпреварил.

Редактирано от mililia
Връзка към коментар

Хич не съм навътре със застрахователната материя, но нали все пак застраховка "Гражданска отговорност" е задължителна.

А доколкото имам представа тя покрива отговорността на водача към всяко увредено трето лице.

 

Но не и по отношение на пътниците в колата, освен ако това не е изрично уредено в полицата. Идеята на този тип задължителна застраховка е компаниите да възстановяват частично или изцяло изплатените от тяхна страна застрахователни обезщетения на свои клиенти. Например, при катастрофа ти получаваш от своята застрахователна компания определено обезщетение. От своя страна твоята застрахователна компания има право на регресен иск към водача на другото МПС, който риск пък е поет от сключената от него застраховка "Гражданска отговорност". Тук вече е важно кой е виновен за причиненото ПТП, но навлизаме в излишни подробности. Със сигурност застрахователно покритие относно пътници в колата (извън водача, който е застрахован) се договарят допълнително....

Връзка към коментар

Но не и по отношение на пътниците в колата

Аз не мисля, че има такова изключение за пътниците в колата, но това е само предположение, със сигурност не съм най-компетентният по въпроса. ;)

Редактирано от Фичо
Връзка към коментар

Аз не мисля, че има такова изключение за пътниците в колата, но това е само предположение, със сигурност не съм най-компетентният по въпроса. ;)

 

Общото правило е, че застрахователна полица "Гражданска отговорност" покрива вреди на всяко трето лице с изключение на водача на съответното МПС (по-горе в бързината написах, че той е застрахован, вместо вярното, че не е застрахован), но пак ти повтарям, че условията по самата полица са различни и трябва да се внимава в дребния шрифт...

Връзка към коментар

Но не и по отношение на пътниците в колата, освен ако това не е изрично уредено в полицата. Идеята на този тип задължителна застраховка е компаниите да възстановяват частично или изцяло изплатените от тяхна страна застрахователни обезщетения на свои клиенти. Например, при катастрофа ти получаваш от своята застрахователна компания определено обезщетение. От своя страна твоята застрахователна компания има право на регресен иск към водача на другото МПС, който риск пък е поет от сключената от него застраховка "Гражданска отговорност". Тук вече е важно кой е виновен за причиненото ПТП, но навлизаме в излишни подробности. Със сигурност застрахователно покритие относно пътници в колата (извън водача, който е застрахован) се договарят допълнително....

Дюк няма такова нещо. Гражданската отговорност на автомобилистите покрива вредите (имуществени, неимуществени и пропуснати ползи) на всички пострадали от ПТП с изключение на вредите на виновния водач и неговото имущество.

условията по самата полица са различни и трябва да се внимава в дребния шрифт...

При тази застраховка няма дребен шрифт. Урежда се от Кодекса за застраховането и наредба към него. За всички условията са едни.

Връзка към коментар

ОК, не желая и нямам никакво време, за да споря с когото и да е било. Важно е да се обърне внимание на изключените рискове. Ако твое имущество пострада при ПТП и вината е на водача на МПС-то, в което се возиш, ще получиш ли застрахователно обезщетение?

Връзка към коментар

Отговорът е не, защото багажът на пътника е вписан в изключенията, за които не се заплаща обезщетение. Багажът на пътника обаче не е застрахован и при наличие на застраховка злополука на пътниците, защото там са застраховани само здравето, живота и телесната цялост на пътниците, но не и техните имущества (багажи).

Ето разпоредбите на Кодекса:

 

Застрахователно покритие

  Чл. 267. (1) Застрахователят по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите покрива отговорността на застрахования за причинените на трети лица, в това число пешеходци, велосипедисти и други участници в движението по пътищата, вреди вследствие на притежаването или използването на моторно превозно средство, включително:

 1. неимуществените и имуществените вреди вследствие на телесно увреждане или смърт;

 2. вредите, причинени на чуждо имущество;

 3. пропуснатите ползи, които представляват пряк и непосредствен резултат от увреждането;

 4. разумно направените разходи във връзка с предявяването на претенция по т. 1 - 3, включително съдебните разноски, присъдени в тежест на застрахованото лице.

 (2) Застраховката по ал. 1 покрива и отговорността за вреди, причинени във връзка с притежаването или използването на моторно превозно средство от лице, което:

 1. не е изрично или мълчаливо упълномощено за това, при условие че не е придобило владението върху моторното превозно средство чрез кражба, грабеж или престъпление по чл. 346 от Наказателния кодекс;

2. не притежава или на което временно е отнето свидетелството за управление на моторното превозно средство;

 3. което е нарушило законовите изисквания за техническа изправност на моторното превозно средство.

 

Изключения

  Чл. 268. Застрахователят не заплаща обезщетение за:

 1. вредите, претърпени от виновния водач на моторното превозно средство;

 2. вредите, причинени на имуществото на пътник в моторното превозно средство, управлявано от виновния водач, или на имуществото на член на семейството на виновния водач;

 3. вредите, причинени на моторното превозно средство, управлявано от застрахования, както и за вредите, нанесени на имущество, превозвано с това моторно превозно средство;

 4. вредите, причинени при използването на моторно превозно средство за участие в състезания, при условие че спазването на правилата за движение по пътищата не е било задължително за участниците в състезанието и ако не е било уговорено друго;

 5. вредите, причинени при използване на моторното превозно средство по време на акт на тероризъм или война, при условие че увреждането на третите лица е в непосредствена връзка с такъв акт;

 6. вредите, причинени от превозването на радиоактивни, химически или други материали, представляващи повишена опасност;

 7. вредите, представляващи замърсяване на околната среда;

 8. вредите, произтичащи от загуба или унищожаване на пари, бижута, ценни книжа, всякакви видове документи, марки, монети или други подобни колекции;

 9. възстановяване на плащания, извършени от системата на държавното социално или здравно осигуряване при или по повод на смърт или телесно увреждане вследствие на застрахователно събитие;

 10. лихви и съдебни разноски, освен в случаите по чл. 223, ал. 2 и 4;

11. обезценка на увреденото имущество.

 

Въпросът обаче е доколко превозът на пътници с този тип таксита ще се счита за обществен превоз. Таксиметровите усуги са обществен превоз, но доколкото знам от обща култура подлежат на лицензиране. Превозът с този тип "таксита" на този етап не е уреден никъде и едва ли компаниите, извършващи такъв превоз ще бъдат лицензирани за таксиметрови услуги, така че задължението им да сключат застраховка за злополука няма от къде да дойде. Ако ги лицензират за таксиметрови услуги ще бъдат задължени да поддържат този вид застраховки. Но дори и да приемем, че тези "таксита" са задължени да сключат застраховка злополука на пътниците, но не са я направили, то тогава Гаранционния фонд следва да изплати обезщетение съгл. чл. 288, ал. 4 от  Кодекса:

(4) Фондът изплаща обезщетения и по задължителна застраховка "Злополука" на пътниците, ако превозвачът не е имал застраховка.

 

Но приниципно си прав, че при една неуредена материя пострадалите могат да си имат по-големи главоболия от обичайните и всеки си носи риска от ползването на по-евтини, но нерегламентирани превози.

Редактирано от mililia
Връзка към коментар

В Terms and Conditions  на сайта няма ли споменато какво се покрива и какво не? Аз някакси не бих ги ползвал редовно там където живея, но ако отида в Лондон или Ню Йорк и имам безплатен кредит, бих го ползвал...

Връзка към коментар
  • 5 седмици по-късно ...

Макар да е по-подходящо в темата за промоциите, т.като услугата не е много позната:

отворете апп-а и въведете промо код SOFIAX01 в промоции и той ще е валиден за едно безплатно  пътуване до 15 лева, днес от 20.00 часа до полунощ тази неделя (11.01.2015)

Връзка към коментар
  • 4 седмици по-късно ...

Вижте какви шофьори има в София: https://trip.uber.com/bkxjG1as5 :rolleyes: (откраднах го от нечий фейсбук, не съм се возил аз)

 

Интересна статия за финансовия аспект: https://medium.com/@UberXSofia/to-uber-or-not-to-uber-8893a6d809d2

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Вижте какви шофьори има в София: https://trip.uber.com/bkxjG1as5 :rolleyes: (откраднах го от нечий фейсбук, не съм се возил аз)

 

Бре, тази мацка явно е спряла на моя паркинг...

Обаче е прекарала клиента през "Г. Делчев", вместо от "България" да влезе по "Нишава". Това обикновен бакшиш няма да го направи, ама явно мацката е разговорлива и от дума на дума... :lol:

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Бре, тази мацка явно е спряла на моя паркинг...

Обаче е прекарала клиента през "Г. Делчев", вместо от "България" да влезе по "Нишава". Това обикновен бакшиш няма да го направи, ама явно мацката е разговорлива и от дума на дума... :lol:

Готина е мацката, и аз съм попадал на нея. :)

На мен вече са ми се падали 3 жени да ме возят насам-натам.

 

А иначе онзи ден ме вози някакъв човек със Mercedes C-class. Не зная къде му излиза сметката, но все пак не беше лошо. :D

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Бре, тази мацка явно е спряла на моя паркинг...

Обаче е прекарала клиента през "Г. Делчев", вместо от "България" да влезе по "Нишава". Това обикновен бакшиш няма да го направи, ама явно мацката е разговорлива и от дума на дума... :lol:

Само че май бъркаш посоките ;) , мацката е тръгнала от твоя паркинг, а не е идвала към него, така че съвсем правилно си е минала :)

Редактирано от Фичо
Връзка към коментар

Само че май бъркаш посоките ;) , мацката е тръгнала от твоя паркинг, а не е идвала към него, така че съвсем правилно си е минала :)

 

Демек, съседка...става интересно... :P

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Айде, институциите се захванаха с най-важния проблем в държавата ;)

 

http://society.actualno.com/Gotvjat-zloveshti-sankcii-za-Uber-shofiorite-u-nas-news_458284.html

Редактирано от Фичо
Връзка към коментар

Еййй, тези таксиджии голямо лоби, голямо нещо. Първо им сложиха минимум на тарифите /но не и максимум/, а сега и конкуренцията ще унищожат... Бакшиши недни, как ги мразя, всеки ден ми пилят нервите.

Връзка към коментар

Не само в Бг мрънкат бакшишите против тях. Реално не ме интересуват нито едните, нито другите, качвам се на такси средно 2 пъти в годината. Колкото и да не обичам бакшиште, този път има логика в исканията им.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Еййй, тези таксиджии голямо лоби, голямо нещо. Първо им сложиха минимум на тарифите /но не и максимум/

В интерес на истината - мисля, че въведоха горна граница на тарифите, няма ги вече тия, които возеха на по 7 - 8 лв./км.

(друг въпрос е, че аз лично съм против определяне на както долна, така и горна и граница на цени, стига да има условия за нормална конкуренция )

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 6 месеца по-късно ...
  • 1 месец по-късно ...
  • 3 месеца по-късно ...

Пробвах Uber във Флорида.

Първо стъпка е записване в апликацията за телефона (Android, iPhone и т.н.).

Оставя се номер на кредитна карта, теглят и връщат 1 USD за проверка.

После питат за реферал/промо код. Имах такъв и дадоха 15 USD кредит.

Особеност е, че ви трябва интернет за да си поръчате колата.

На апликацията следите, кога ще дойде, къде е на картата и съответно марка модел автомобил и името на шофьора.

Дотук перфектно. Яви се човека, обаче "no inglese..." (да за Маями говорим) :)

ОК, показах адреса и ни закара безгрижно.

 

Интересното дойде с втория Uber.

Бре да намеря безплатен интернет в пустия МОЛ, ама да е близо до вратата, че да хвана и автомобила на безкрайния паркинг. Е намерих, ама на кантар. После и този амиго "...no inglese..." ОК, те ти адреса, ама не... такова животно в неговия GPS не откри. Зор, пуфтене и подмина няколко качвания на магистралата, която ни трябваше.

Въртя, въртя и най-накрая пак на същото място ни върна.

Аз реших да опитаме втори рунд. Минавам отпред с моя GPS, през това време мадам подсказва Izquierda (ляво), derecha (дясно)... в главата ми нахлуват смътни спомени за aldo (знака за стоп), retorno (по табелки го видях преди това) и с бесния си речников запас упътваме като фелдфебели амигото, който не знайно защо дори гледайки моя gps, не може да се ориентира.

Стигнахме 8-ма улица (логично за САЩ след 7-ма и преди 9-та, има и табели), а той душата се плесна по челото - Ocho calle (8-ма улица, исп.).   Е да де, ама на GPS-то, дето са му връчили от Uber, можеш да търсиш или с номерчето на улицата или с думичка, например "Eight str." Оле, мале...  :)

Пък и от централята звъняха на нас (понеже той явно не е отбелязал, че ни е "pickup-нал"). Но ние решихме, че с разговори не ни се занимава. Сметка - 0 USD. Е нямаше как и на него да му обясня, какво точно да цъкне на пустия английски служебен GPS.

Такива ми ти работи. Ако не бърза човек (а ние не бързахме) е доста забавно, но за заместител на такси за чужденец, не съм сигурен дали става. Визирам нашата си софийска ситуация и си представям китаеца на развален английски, опитващ се да обясни на Вуте, как да стигне до улица "Три уши" No 5.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
  • 4 месеца по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.