Прескочи до съдържание

Uber - нещо като airbnb за таксита и превоз?


Препоръчани мнения

В Мадрид има ефектични стачки от 9-10 дни и всекидневно блокиране на булеварди от таксита заради Юбер и подобни копмании. Отделно често има набити шофьори, начупени коли и др подобни.

Като цяло не обичам таксиметровите шофьори, но в случая ги разбирам. Поне в Испания лиценз за едно такси е около 100 000, като може да стигне  140 000 евро, не съм объркал нулите.

Поставете се на тяхно място, платили сте на общината-държават тези пари,  идва някой, който е платил 20 пъти по-малко и кара на много по-ниски цени, а вие имате да изплащате някакви огромни заеми. Какво бихте направили?

Плюс е, че винаги този лиценз за таски може да се продаде на друг човек,  когато се прекрати дейноста или се пенсионира шофьора.

 

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар
16 minutes ago, Alexander said:

В Мадрид има ефектични стачки от 9-10 дни и всекидневно блокиране на булеварди от таксита заради Юбер и подобни копмании. Отделно често има набити шофьори, начупени коли и др подобни.

Като цяло не обичам таксиметровите шофьори, но в случая ги разбирам. Поне в Испания лиценз за едно такси е около 100 000, като може да стигне  140 000 евро, не съм объркал нулите.

Поставете се на тяхно място, платили сте на общината-държават тези пари,  идва някой, който е платил 20 пъти по-малко и кара на много по-ниски цени, а вие имате да изплащате някакви огромни заеми. Какво бихте направили?

Плюс е, че винаги този лиценз за таски може да се продаде на друг човек,  когато се прекрати дейноста или се пенсионира шофьора.

 

Аз лично не разбирам, защо трябва да се монополизира тази професия с такива скъпи лицензи. Нека да протестират шофьорите за да им махнат тези високи лицензионни такси, а не за да си пазят монопола.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Единствената държавна регулация, която има смисъл да се въведе при таксиметровите услуги е задължителното предварително калкулиране на пълната цена на услугата. Както автобусните компании, авиокомпаниите и т.н. могат да ни кажат колко ще струва билета, така и таксиметровите шофьори биха могли да калкулират цена при задаване на адреса.

Връзка към коментар

Да, за в бъдеще ще е добре, но какво правят тези, които са платили или изплащат по една торба пари за лиценз? Те няма как да се борят с нисите цени на новите компании.

За това е виновна алчната държава-община и сега си бере плодовете.

На терория е много лесно, ама на практка не е.

Имаше дестинации до Европа, които струваха като стандартен  полет до друг континент, като пуснаха другите АК, всичко се промени, но те не са плащали някакви луди лицензи.

преди 19 минути , Topfly каза:

Единствената държавна регулация, която има смисъл да се въведе при таксиметровите услуги е задължителното предварително калкулиране на пълната цена на услугата. Както автобусните компании, авиокомпаниите и т.н. могат да ни кажат колко ще струва билета, така и таксиметровите шофьори биха могли да калкулират цена при задаване на адреса.

И това защо?

И сега има фирми и компании, както и АК, които те доставят от т.А до т.Б за суми, които се различава в пъти.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
9 minutes ago, Alexander said:

Да, за в бъдеще ще е добре, но какво правят тези, които са платили или изплащат по една торба пари за лиценз? Те няма как да се борят с нисите цени на новите компании.

За това е виновна алчната държава-община и сега си бере плодовете.

На терория е много лесно, ама на практка не е.

Имаше дестинации до Европа, които струваха като стандартен  полет до друг континент, като пуснаха другите АК, всичко се промени, но те не са плащали някакви луди лицензи.

 

Явно не си наясно как действа схемата! Тези лицензи обикновенно се излобирват от таксиметровите компании за да ограничат конкуренцията. В много европейски държави освен висока такса за лиценз има и ограничение на бройката на издаваните лицензи. Така този който има вече лиценз получава монопол, а за тези които искат да влезат на пазара, става все по скъпо или невъзможно. Таксиметровите шофьори с лиценз нямат интерес тези такси да паднат и пазара да се отвори за конкуренцията.

15 minutes ago, Alexander said:

И това защо?

И сега има фирми и компании, както и АК, които те доставят от т.А до т.Б за суми, които се различава в пъти.

Това, че предварително ще ти калкулират цена не означава, че тази цена ще е фиксирана. Както Уиз ер може за една и съща отсечка да ти иска различни суми и таксиметровите компании имат дневна, нощна и т.н. тарифа. Въпросът е не просто да ти оферират цена на километър, а и да ти изчислят колко ще платиш като пристигнеш и ако не си ок със сумата да може да слезеш от таксито още преди да е тръгнало.

Връзка към коментар

Да, в Испания във всеки град си има точна бройка таксита и се увеличават много рядко, ако се увеличи населението.

Както казах, същите лицензи се препродаат и пак струват толкова, все пак няма кой да плаща х2 на тези цени.

И трето нямането на лимит на такситата за един град е  нож с две остриета, който можеш да видиш в България.

В момента половинта коли у нас са през разпад и направо не се знае дали някое колело няма да падне докато те возят на метан и 3 цилиндъра. До там води безкрйното сваляне на цените.

 

Иначе и аз съм се возил на Юбер, да не ме разбираш погрешно, но разбирам стачките на хората.

 

 

Ти пак не отговори на основния въпрос, ако ти имаш взет заем за 150 бона евро за лиценз и започнат да те подбиват други фирми, които не са плащали таква суми и карат на 50%, какво ще правиш?

Редактирано от Alexander
Връзка към коментар
3 hours ago, Alexander said:

Ти пак не отговори на основния въпрос, ако ти имаш взет заем за 150 бона евро за лиценз и започнат да те подбиват други фирми, които не са плащали таква суми и карат на 50%, какво ще правиш?

Ясно е, че монополистът си брани монопола, но въпросът е кое е по важно монополът или общественото благо? Това че някога държавата е дала монопол на някого и друг е купил това монополно право не означава, че това вечно трябва да остане. Не се подвеждай и от това, че част от шофьорите са купили монополното право за 100-150 хиляди евро. Те са малцинство. Мнозинството са получили монополното право в следствие на лобизъм на символична цена от държавата и на вторичния пазар са се образували такива високи цени.

 

Да се защитава местния пазар от конкуренция е средновековна феодална практика. В средновековието всички занаятчии в големите градове са се обединявали в цехове, като са ограничавали възможността за поява на конкуренция цък Едно от големите завоевания на капитализма и модерната пазарна икономика е разбиването на тези цехове и освобождаването на пазара за по свободна конкуренция.

 

При промяна на системата винаги има губещи, но целта на добре работещата държава е печелившите да са повече от губещите.

 

Част от такситата в София са пред разпадане, защото търсене има само към най-евтините услуги. Ако населението беше по богато щеше да има търсене и към по качествени и скъпи услуги, но това е за сега пазара и не си струва съзнателно да вкарваш по качествени и скъпи услуги, към които няма реално търсене.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
Преди 1 час, Topfly каза:

Ясно е, че монополистът си брани монопола, но въпросът е кое е по важно монополът или общественото благо? Това че някога държавата е дала монопол на някого и друг е купил това монополно право не означава, че това вечно трябва да остане. Не се подвеждай и от това, че част от шофьорите са купили монополното право за 100-150 хиляди евро. Те са малцинство. Мнозинството са получили монополното право в следствие на лобизъм на символична цена от държавата и на вторичния пазар са се образували такива високи цени.

 

Да се защитава местния пазар от конкуренция е средновековна феодална практика. В средновековието всички занаятчии в големите градове са се обединявали в цехове, като са ограничавали възможността за поява на конкуренция цък Едно от големите завоевания на капитализма и модерната пазарна икономика е разбиването на тези цехове и освобождаването на пазара за по свободна конкуренция.

 

При промяна на системата винаги има губещи, но целта на добре работещата държава е печелившите да са повече от губещите.

 

Част от такситата в София са пред разпадане, защото търсене има само към най-евтините услуги. Ако населението беше по богато щеше да има търсене и към по качествени и скъпи услуги, но това е за сега пазара и не си струва съзнателно да вкарваш по качествени и скъпи услуги, към които няма реално търсене.

А не е толкова средновековен похват. Пример: автобусният транспорт (междуградски) в Германия. До 2012 абсолютно забранен, за да може държавните им железници да са монополист.

 

Редактирано от ivailo_radev
Връзка към коментар

В Испания от 10 дни масово стачкуват всички таксита против присъствието на Uber и Cabify , които се водят кола с шофьор. В Мадрид и Барселона е пълен хаос . Колкото и да ритат не знам колко време ще могат да удържат монопола , който всъщност е забранен по закон . Ако останалите компании предлагат по- добри услуги и по - евтини , не виждам защо да не могат да работят. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 4 часа, Alexander каза:

Факт е, че в Барселона от днес и двете компании не оперират. Няма само черно и бяло.

И няма да оперират .Засега . Вандалите им чупят колите , не зависимо дали са с  клиенти или не , миналата година в Севиля подпалиха 12 коли на Uber. Тези си плачат за затвора и народа масово е настръхнал срещу таксиджиите тук. Дано им намалее клиентелата , не може заради теб 1500 човека от Uber да останат без работа . И те имат семейства , които издържат .

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Идеята на забраната на пиър ту пиър “таксиметровата” услуга е съвсем друга, няма нищо общо с монополизъм. Това ,което хамериканците измислиха е надлицензиозно, тоест всеки човек може да извършва таксиметрова услуга, без да притежава таксиметров лиценз. Всеки човек може да отдава автомобил под наем , без да има лиценз за това (turo.com). Всеки човек може да извършва автобусен транспорт, без да има лиценз. Всеки може да извършва хотелски услуги, без да има лиценз за това . Наред са въздушните полети и кой знае какво друго. Ясно е, че  Убър могат да си позволят милиони ежеседмично за подкупи в  , тоест лоби да не бъдат забранени, така както оръжейните производители си поддържат с милиони ежеседмично лобито за незабрана на продажбата на оръжие на всеки с единственият аргумент за ненарушимо конституционно право отпреди 300години.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 3 часа, Василена каза:

не може заради теб 1500 човека от Uber да останат без работа . И те имат семейства , които издържат .

С тия цени може да издържаш семейство ако не смяташ амортизацията на автомобила и не плащаш гориво

Връзка към коментар
7 hours ago, ivailo_radev said:

А не е толкова средновековен похват. Пример: автобусният транспорт (междуградски) в Германия. До 2012 абсолютно забранен, за да може държавните им железници да са монополист.

 

Средновековен е в смисъл, че в средновековието това е бил основният начин на организацията на занаятчийството в големите градове. Що се отнася до транспорта, митата и различните търговски ограничения, при тях света все още се бори със средновековието. В някои райони и сектори вече е победила свободната търговия, но в други все още борбата се води.

 

Най-видима е разликата при въдушния транспорт в ЕС и извън ЕС. Преди да се либерализира пазара в ЕС да се лети със самолет беше скъпо и луксозно удоволствие. След либерализацията на сектора цените на самолетните билети паднаха със 70-80% и се оказа, че пътниците са готови да не получават безплатен кетъринг, да пътуват по гъсто набутани, но да пътуват евтино. Либерализираният пазар показа, че няма сериозно търсене към по луксозното, но скъпо пътуване и всички авиокомпании които предлагат подобен продукт имат финансови проблеми.

14 hours ago, tch said:

С тия цени може да издържаш семейство ако не смяташ амортизацията на автомобила и не плащаш гориво

Добре работещият либерализиран пазар е този, който може да определи коректно цената на дадена услуга. Ако има много хора които се натискат за шофьори на UBER, значи доходите са ок. Важно е разбира се всички участници на пазара да работят при подобни условия и да няма много по тежки регулаторни изисквания за традиционните таксиметрови услуги.

  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, Topfly каза:

Добре работещият либерализиран пазар е този, който може да определи коректно цената на дадена услуга. Ако има много хора които се натискат за шофьори на UBER, значи доходите са ок. Важно е разбира се всички участници на пазара да работят при подобни условия и да няма много по тежки регулаторни изисквания за традиционните таксиметрови услуги.

Като имаше Убер в София цените бяха около 50-60 стотинки на километър. Според НСИ средната бруто заплата в града е1500лв. Сам сметни колко километра трябва да навъртиш, за да изкараш тия пари, след като приспаднеш гориво и амортизация. Аз залагам на поне 6000км/месец

Връзка към коментар
1 hour ago, tch said:

Като имаше Убер в София цените бяха около 50-60 стотинки на километър. Според НСИ средната бруто заплата в града е1500лв. Сам сметни колко километра трябва да навъртиш, за да изкараш тия пари, след като приспаднеш гориво и амортизация. Аз залагам на поне 6000км/месец

Според теб масово е имало “идиоти“, които не са могли да си сметнат за колко пари си струва да работиш за UBER и затова е добре да дойде държавата и да им забрани да работят за да не продължават да се прецакват? Да вземем тогава да проверим и други сектори и където има голяма конкуренция и малки маржове държавата да забрани да се продава с малка печалба в името на хората 🙂

  • Харесвам 7
Връзка към коментар
преди 6 минути , Topfly каза:

Според теб масово е имало “идиоти“, които не са могли да си сметнат за колко пари си струва да работиш за UBER и затова е добре да дойде държавата и да им забрани да работят за да не продължават да се прецакват? Да вземем тогава да проверим и други сектори и където има голяма конкуренция и малки маржове държавата да забрани да се продава с малка печалба в името на хората 🙂

Има хора, които вярват, че земята е плоска 🙂  Просто цялата концепция, че на тях не им трябвало лиценз, защото било споделоно пътуване или е pear to pear, при положение, че шофьорът не излиза до магазина и по път те взема, ами излиза специално, за да работи е много елементарна.

Връзка към коментар
преди 2 часа, tch каза:

Има хора, които вярват, че земята е плоска 🙂 

Факт.  :huh:  (че има такива хора, не че земята е плоска :grin: )
Странно е също така, че има много хора, които вярват, че политиците и държавните чиновници знаят по-добре от тях самите от какво имат нужда, знаят по-добре от тях самите колко да работят, колко и кога да почиват и въобще как да живеят. 

Значи имаме  едни пич X, който иска да се придвижи от точка А до точка В и друг пич У, който е готов да  закара с колата си пича  Х от т. А до т. B. 
И тъкмо да сключат доброволна сделка за тази услуга при което Х ще плати определена сума на У за да го закара ог т.А до т.B  и се появява някой политик/държавен чиновник (ДЧ), застава между двамата и казва:
         - Аааааа, пичове, не може така! Тук трябва да се направи едно лицензионно режимче!
          - ??? 
          - Ще назначим едни ДЧ, които да напишат необходимите  постановления, правилници и наредби. Там ще се опише какъв цвят трябва да е автомобилът, с колко седалки, с какъв двигател, колко да е минималната и/или максималната цена за километър. После ще ... 
Тук пичът Х се опитва плахо да вземе думата:
         - Ама аз се бях съгласил да се возя точно в автомобила на Y, доволен съм от модела, от цвета, от броя на седалките, от двигателя, а и за цената се бяхме разбрали така, че да е приемлива както за мен, така и за него. 
Но политикът/ДЧ продължава: 
         - ... после ще направим една агенция, в която ще назначим ДЧ, които ще раздават лицензите. Там ще има няколко комисии с различни експерти, които да проверяват документацията на желаещите и да преценяват кой да получи лиценз.  Освен това ще назначим едни други ДЧ,  които ще следят и ще проверяват дали всеки, който си позволи да превози някого от т. А до т. B, се е сдобил с необходимия лиценз и всички съпътстващи лиценза  и изискващите се от наредбите документи. 
Тук пък пичът Y започва да се изпотява, а на долната му устна внезапно се появява херпес. Той също опитва плахо да вземе думата:
         - Ама всичко това няма ли много да  усложни, затрудни и затормози цялата работа? 
         - Не много! Пък и даже да е така, ние всичко това го правим заради вас, бе пичове, за да ви е по-хубаво! Как не го разбирате?!?

         - ОК, а това няма ли да създаде условия и благоприятна среда за развитие на корупция? - включва се отново пичът Х? 
         - Не се притеснявайте, помислили сме и за това!  - отговаря политикът/ ДЧ -  понеже може би съществува някаква хипотетична, макар и изключително минимална вероятност някой ДЧ да се изкуши от предоставената му власт да раздава лицензи, да следи дали се спазват съответните нормативни изисквания и т.н.    и да злоупотреби с тази власт за собствено обогатяване, ще създадем една друга агенция, в която ще назначим един други ДЧ, които да контролират ДЧ от първата агенция дали работят правилно и дали не се изкушават да злоупотребяват! Хитро, нали? 
Пичовете Х и У вече са доста посърнали и сбърчили вежди разсъждават върху изложеното от политика/ДЧ , когато внезапно задават в един глас един и същи въпрос:
        - Добре де, а кой ще плаща за всичко това - за агенциите, за сградите, за оборудването, за заплащането на чиновниците? 
Тук вече политикът/ДЧ избухва в дълбок, неподправен и чистосърдечен смях:
        - Ха-ха-ха-ха! Е как кой, бе, пичове? Ами естествено че вие, кой друг! 

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 8
  • Браво 2
Връзка към коментар

Много съм доволен, че в големите градове на Чили има Uber. А в малките цената на такситата е фиксирана от всяка точка до всяка точка на 1500 CLP (малко под 4 лв)

Дано успеят да пробият в целия свят, че ми е писнало от копърки и кожодери, които откровено се договарят за цените, както и при бензиностанциите и държавата проверява и установява, че няма никакъв монопол!

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
On 1/31/2019 at 11:21 AM, Alexander said:

И трето нямането на лимит на такситата за един град е  нож с две остриета, който можеш да видиш в България.

ПОне в София има лимит на такститата и то поне от 5 години - 5000 броя, ако не ме лъже паметта. Затова и имат един стикер, на който е изписан точно този лицензионен номер.

22 hours ago, stanislavpp said:

Наред са въздушните полети

И това вече го има, просто не е толкова популярно.

https://www.uber.com/us/en/elevate/

https://www.businessinsider.com/blackbird-flight-sharing-startup-for-planes-2018-8

https://www.thestreet.com/technology/meet-blackbird-it-is-like-uber-except-for-flying-14687066

има и други - често хора с някоя малка Cessna 152 или 172 продават билети за свободните места.

Връзка към коментар
преди 2 часа, Фичо каза:

Странно е също така, че има много хора, които вярват, че политиците и държавните чиновници знаят по-добре от тях самите от какво имат нужда, знаят по-добре от тях самите колко да работят, колко и кога да почиват и въобще как да живеят. 

Направо да махнем всички закони на трудовото право и всеки да прави каквото си иска?! 😂

 

Дори и да се либерализира пазара не трябва да става от днес за утре, защото ако ти си някой, който наскоро е платил скъп лиценз, за да извършва дадена услуга хич няма да си на същото мнение.

А принципно съм против УБЕР, защото твърдят, че не били таксиметрова услуга и заради това не подлежат на лицензиране, което е тотална лъжа. Ако решат да махат лицензите да дадат 1 година гратисен период, докато изтекат сега валидните и всеки да се вози където свари, аз проблем с това нямам.

  • Браво 1
Връзка към коментар

В Лондон Убер плащат лиценз (до колкото знам и в Париж). В България решихме (таксиджийското лоби), че вместо да регулираме, ще забраним... 

Където и да ходя по света винаги ползвам таксита/Убер, по-гадни, невъзпитани, мръсни коли и т.н. от бг таксиметровите шофьори бяха само и единствено в Румъния. В Румъния има Убер вече и слава Богу... в България правя всичко възможно да стоя далеч от таксита. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.